| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Förlänga kuggstångsaxel till styrningen
|
879 besök totalt |
|
Jag har breddat min bil 72mm (flytta isär bärarmarna) och behöver även bedda kuggstången motsvarande längd för att behålla styrgeometrin. Jag har kapat kuggstångsaxeln på mitten och gängat M12 i vardera ende. Dessutom har jag svarvat en distans på just 72mm med ansatser som passar emot axeländarna. Alltsammans har jag tänkt att dra samman med en gängstång kvalitet 8.8 och limma med cylindrisk fastsättning. Axelns ytterdiameter är 20mm (Bilen är en mini -75 och har hyfsat låg vikt.) Gängstångens brottgräns är 67 400N enl tabell
Cylindrisk fastsättning på en yta av 750mm² på vardera sida x25N/mm²=18 750N ser jag som en bonus och säkerhet att den inte kan gängas loss. Kan detta godkännas som en säker lösning av SFRO?
_________________ Projekt:MINI 16v TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13990 Bruksbil: Impreza GT -99, kombi så klart... Andreas Fogelberg |
|
Har du breddat huset lika mycket? Så att kuggstången fortfarande lagras motsvarande original?
I så fall skulle jag bedöma att det är ok. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
|
Ja, det är breddat lika mycket. Skönt, då kör jag vidare på idéen. Rekommenderas det några mer åtgärder inför byggbesiktningen eller kan jag skruva och limma samman delarna? Bilder och måttbeskrivning har jag ju kvar.
_________________ Projekt:MINI 16v TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13990 Bruksbil: Impreza GT -99, kombi så klart... Andreas Fogelberg |
|
Jag skulle rekommendera att du ringer Stefan (närmaste besiktningsman gissar jag) och dubbelkollar. Alltid enklare att fråga en gång för mycket...du kan ju hälsa att jag tycker att det verkar okej.
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
![]() |
Skruva banåkabil
|
879 besök totalt |