Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Citroen Xsara VTS -99 Le Fromage Moisi: Au Revoir!
1, 2, 3, 4   >>
3 besök senaste veckan (30187 totalt)
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
jaha en ny biltråd här på rejsa. Mer info kommertills dess så får ni njuta av 2013 års mål


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
plats för nåt vettigt, vad vet jag inte..

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288



Ännu en till frankofil! thumbs up

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
nja Frankofil är kanske att ta i ÄN Det jag inser är att det skal bli skoj att prova något annat. Felhjulsdrivet,franskt och fyrcylindrigt, alla fel samtidigt liksom

Igår hade jag en lång trevlig chatstund med föregående ägare och fick en massa matnyttig info om bilen. Jag fick och höra delar av historien om när bilen importerades till sverige då det var han och brodern till denna tidigare ägare som var nere och hämtade bilen.

Det som framkommit hittills är följande
Bytt i Sverige vad jag vet, mer kommer nog:

Kylare
Drivaxel
Givare (instrumentklustret flippade)
Tändspole (bilen gick orent)
Tröskellådor bytta
Generator

Det jag vet är gjort med bilen i tuningsyfte än så länge är följande

Någon form av förbättrad stereo med andra högtalare, enhet o slutsteg,
17x8.5 Brockfälgar
Valsade skärmkanter
Coilovers
Modifierad bakvagn (antagligen sänkt/mer camber via torsionstavarna)
Öppet luftfilter
Någon form av modifiering av motorn, jag citerar "den varvar både sjukt snabbt och högt"

Här får vi väl se, Zoddri här på rejsa eller annan VTS nisse får väl agera jämförelse.

Mer info kommer förhoppningsvis


Edit: mer info idag

Generator bytt av senaste ägaren
båda tröskellådorna bytta dock ej lackade så det skall åtgärdas asap.
fläkten går på högvarv (klassiker på dessa)
Nya strålkastare
Rostfritt avgas ex sista dämparen som begränsar ljudet så den går att besiktiga.
Bromsarna vidgjorda (nya belägg fram visade det sig)
Helrekondad in och utvändigt i samband med avställningen
Lite slitet på förarstolens yttre sida
Mindre bula fram på huven Dock inget stort.
KN Öppet luftfilter har ersatt något udda som satt där förut.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
S.Hedström
Höganäs
Här sen Feb 2010
Inlägg: 86



Lösningen med camber i bakvagnen skulle jag gärna vilja se. Spännande

_________________
Simon Hedström
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
S.Hedström skrev:
Lösningen med camber i bakvagnen skulle jag gärna vilja se. Spännande


Det som är gjort på bilen är från min sida bara gissningar och en del 3:e handsuppgifter, om det finns något dokumenterat om detta så kommer det att synas här i tråden. Klart är att något är gjort med bakvagnen för att få den lite mer som dom vill /hur det nu var)

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Jens L
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 4479



En super bil!

Jag har gjort ett antal varv på ringen i en Xsara Piccaso. Automat.
Intressant är ordet jag letar efter.

thumbs up

_________________
Jens Lanvin
Citera
zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007
Inlägg: 5165



Just valsade skärmkanter borde vara en standarduppgradering, sjukt trångt där i hjulhusen och min är inte ens sänkt..

Satte 1.33.00 på Åmseles SS-kopia med r-däck men annars standardbil. Där har du en referenspunkt att börja med :P

_________________
//Jonas Ström
Meganekombi -17
Honda VFR1200F -10 (hoj)
Mellan två banåkabilar..
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
zoddri skrev:
Just valsade skärmkanter borde vara en standarduppgradering, sjukt trångt där i hjulhusen och min är inte ens sänkt..

Satte 1.33.00 på Åmseles SS-kopia med r-däck men annars standardbil. Där har du en referenspunkt att börja med :P


låter som en vettig tid dock har jag en annan referens högre upp i tråden

Gällande full fart på kupéfläkten, har du erfarenhet av det? Hörde om någon Berlingokontakt som går bra att använda.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007
Inlägg: 5165



Johan Sjöström skrev:
zoddri skrev:
Just valsade skärmkanter borde vara en standarduppgradering, sjukt trångt där i hjulhusen och min är inte ens sänkt..

Satte 1.33.00 på Åmseles SS-kopia med r-däck men annars standardbil. Där har du en referenspunkt att börja med :P


låter som en vettig tid dock har jag en annan referens högre upp i tråden

Gällande full fart på kupéfläkten, har du erfarenhet av det? Hörde om någon Berlingokontakt som går bra att använda.


Ringen vore intressant att besöka jo Nångång så.. Nångång..

Angående fläkten så är det nån kopplig i vredet som brukar krångla. Finns skrivet en hel del om det på citroenakuten.com thumbs up

_________________
//Jonas Ström
Meganekombi -17
Honda VFR1200F -10 (hoj)
Mellan två banåkabilar..
Citera
S.Hedström
Höganäs
Här sen Feb 2010
Inlägg: 86



Johan Sjöström skrev:
S.Hedström skrev:
Lösningen med camber i bakvagnen skulle jag gärna vilja se. Spännande


Det som är gjort på bilen är från min sida bara gissningar och en del 3:e handsuppgifter, om det finns något dokumenterat om detta så kommer det att synas här i tråden. Klart är att något är gjort med bakvagnen för att få den lite mer som dom vill /hur det nu var)

Pics!

Jag har nya Peugeot sport 25.5mm torsionstavar som passar din bakaxel om du känner för att uppgradera

_________________
Simon Hedström
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
jag såg du hade det, nåja inget av det där är aktuellt just nu, bilen är ju inte ens köpt sjukt nog, även om förhandlingar pågår för fullt.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2071



Tror nog du kan bli nöjd med Cittran. Tycka vad man vill om fransk kvalitet men bygga körglada bilar kan dem, när de är på det humöret. Minns med glädje min 205 GTI även om den hade sina brister... Bl.a. riktigt fint stegad låda, den gjorde nästan 70 blås på ettan och sedan låg resten tätt, tätt. thumbs up Nu har jag ju inte kört allt som finns men detta är en av de mest körglada bilar jag kört/haft trots att den var i princip helt original. Låt oss hoppas att det går att fylla på motorolja vintertid på Cittran utan dammsugare...

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
jaha då var Cittran hemma på gården, ett par saker är atkut att åtgärda, första intrycket är väl sisådär, uppföljning kommer.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6246



Kul med nya leksaker ;-)

Mer bilder på franskt kaos Johan!

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Det är i dagsläget inget att ta bild på, så här såg den ut igår på lite avstånd. Kaos är det kanske inte men där finns en del akut och en hel del mindre akut. Med andra ord som det brukar med franska bilar.


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Såå läcker som en baguette kan vara. thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Men idag står den på 15" plåtisar

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Det blev en liten stund i garaget idag

Protesterande blinker var primära målet att försöka åtgärda. Eftersom samtliga blinkers fungerade via varningsblinkers fokuserade jag på spaken.

plockade ner grejorna, av med spaken och rengjorde både kontaktytorna ordentligt med oxidrens sedan lackade jag dom med oxidskydd. Efter det så testade jag blinkersen och döm om min förvåning när det blinkade!

Nästa sak jag kikade på var hjulbultar/spacers där bak, idag är det breda spacers för att få plats med sommar fälgar på 8.5" Spacern är bultad i navet och sedan fäster man fälgen i spacern. Ett par gängor i spacern på höger/vänster sida är defekta och bultarna greppar inte tillräckligt. Är det vanligt att fästa fälgen i en spacer av auminium?, jag tycker det känns så himla mjukt.

Min tanke är att skaffa längre bultar och bulta genom spacern in i navet, det borde väl funka? Jag konstaterade idag att cambern bak är så pass seriös så att det funkade inte utan spacern, vinterhjulen låg an i övre delen, däremot plockade jag bort en extra spacer som låg bakom den breda, detta var gissningsvis biltemas och den var väldigt tunn kanske 2mm, allt sånt mög skall väck för att rena bort lite vibrationer osv.



Konkret fråga: Visst borde det gå lika bra att dra längre hjulbultar rakt igenom spacern istället för att först bulta spacern i navet och sedan fälgen i spacern?

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6246



Skulle tipsa dig om att låta montera stålinsatser i aluadaptern.

Av en händelse har jag ett par set med M12x1.25 till salu :-)
Du kan ju ta med i samband med rejsa jubelfest...

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007
Inlägg: 5165



Den var ju lite sänkt i aktern jo

_________________
//Jonas Ström
Meganekombi -17
Honda VFR1200F -10 (hoj)
Mellan två banåkabilar..
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Citroen Xsara VTS -99 Le Fromage Moisi: Au Revoir!
1, 2, 3, 4   >>
3 besök senaste veckan (30187 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande