| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
linda grenröret
|
2079 besök totalt |
|
linda grenröret
hej jag har en fråga om att linda grenrör på en sugmotor utan turbo, bilen i fråga är en vw sirocco gts från 84 som jag har som lek/banåka bil. finns det för och nackdelar med att linda? och hur tar man bort grenröret på säkrast sätt (har hört att bultarna kan gå av och gör dom det måste man riva toppen stämmer det) go jul // n00b _________________ kristofer oscarson Sicrocco |
|
Vad vill du uppnå?
Lindning av grenröret har effekten att minska strålningsvärmen ut från grenröret men det gör ju också att värmen då blir kvar i avgaserna. Fördelen är så klart att man kan skydda andra komponenter i motorrummet från värmen, men om värmen inte är ett problem idag så kan du strunta i det. På en turbomotor så är vinsten också att eftersom värmen stannar i avgaserna så blir gasvolymen och därmed flödet högre än om temperaturen sjönk, detta gör att turbon snurrar fortare med effektvinst som följd. Är gasvolymen och flödet högre leder detta potentiellt till mer mottryck i avgassystemet vilket snarare är en nackdel för en sugmotor. Du flyttar ju dessutom värmen längre bak i systemet, så risken är ju att du får värmestrålningsproblem någon annastans. Så länge du inte har problem med strålningsvärme i motorrummet så ser jag ingen större vinst att linda grenröret på en sugmotor annat att det kanske ser häftigt ut. Just my two cent...
_________________ Mattias Meldert |
|
har letat om ämnet och detta svar är det bästa hittills
skulle vilja uppnå mer effekt? fråga två är grenrörs bultarna om dom går av måste jag riva toppen då? nej jag har inga märkbara problem med värmen i motorrummet.
_________________ kristofer oscarson Sicrocco |
|
Från Sanderson Headers ( http://www.sandersonheaders.com/home
Thermal Tape on the Street? We get lots of questions about the thermal warp products that are seen in various classes on competition cars, and if they can use these products on their Sanderson Headers. It's natural to assume that because racers use a product, it must be have some performance benefit on your street-driven vehicle. The theory behind thermal wrap and thermal header coatings is that maintaining combustion heat in the exhaust system improves scavenging of the cylinders. This is accomplished by using a thermal-coated header that we offer, with out the destructive side effects. Many racers do not mind replacing exhaust system components frequently - and you will if you use thermal wraps. We can easily tell if you have used thermal tape on your Sanderson Headers, and this will void your warranty. _________________ Hans-Olof Blom |
|
Man kan ju isolera värmekänsliga prylar som sitter i närheten av grenröret, så har jag gjort lite här och var på min bil. Bränsleslangar och sånt tex.
Det finns bra och billigt värmeskydd på Biltema http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
![]() |
Skruva banåkabil
linda grenröret
|
2079 besök totalt |