Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Mono Shock (Van Diemen), hur funkar det?
1, 2, 3   >>
11300 besök totalt
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868


Trådstartare
Mono Shock (Van Diemen), hur funkar det?


_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Jonas Jarlmark
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 379



På monoshock systemet har du två push-rods som kommer in i ca 30 graders vinkel från vardera hjulet och sitter fast på en och samma klump. När bilen rollar skjuts klumpen i sida och mär man kör över gupp åker klumpen upp och ner. Sen sätter man fast klumpen på en axel så att den fortfarande kan glida i sidled, men så att upp och ner rörelsen blir en rotation runt axeln. På VD sitter axeln bakom pushrodarna, ca 5-6 cm och går på tvären i bilen (för roll). Sen sätter man en coilover på toppen av klumpen och bakåt i bilen så att all rotation runt axeln fjädras/dämpas (bump/rebound). I axiell riktning sätter man fjädrar som man kan glappa upp eller förspänna i viloläget beroende på vilken initial rollstyvhet man vill åt. Man har ingen dämpning i roll-led annat än bak. Enligt Dallara så ska det inte påverka i någon större utsträckning... men jag är tveksam.

Ett problem med VDs system är att mellan klumpen och axeln sitter det nållager. Utmärkt för bump/rebound där klumpen roterar, men för rollrörelsen där klumpen under belastning GLIDER längs axeln så är det inte helt lyckat. Blir rätt snabbt åkermark av axeln. Glidlager fungerar bättre.

/ Jonas Jarlmark
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



Vad är fördelen med monoshock? Annat än vikten som jag antar reduceras?

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Jonas Jarlmark
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 379



Den största fördelen är att man frikopplar roll och bump rörelserna. Man får alltså en fjäder och dämpare för gupp och en helt annan för krängning. På en vanlig bil gör fjädrar och dämpare båda jobben med lite extra hjälp av kränghämmare för krängningen.

/ Jonas Jarlmark
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Jonas Jarlmark skrev:
Den största fördelen är att man frikopplar roll och bump rörelserna. Man får alltså en fjäder och dämpare för gupp och en helt annan för krängning. På en vanlig bil gör fjädrar och dämpare båda jobben med lite extra hjälp av kränghämmare för krängningen.

/ Jonas Jarlmark


Magiskt bra idé!!!!

De har dock haft lite problem med rolldämpning och gjot system även med en rolldämpare.

Klart rätt att frikoppla två olika system så man kan optimera seperat för de två olika funktionerna.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Jonas Jarlmark
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 379



Japp. Vackert så det förslår. Jag har en patentskrift på mitt bord som beskriver ett system som frikopplar alla sex frihetsgraderna för karossen. Går att göra hydrauliskt såväl som mekaniskt.

/ Jonas
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Jonas Jarlmark skrev:
Japp. Vackert så det förslår. Jag har en patentskrift på mitt bord som beskriver ett system som frikopplar alla sex frihetsgraderna för karossen. Går att göra hydrauliskt såväl som mekaniskt.

/ Jonas


Är den författad av en viss man från Barsebäck eller är det någon annan som hunnit före???

Edit: det går ju även att göra det rent reglertekniskt med ett aktivt chassi. Lotus gjorde ju detta med sin F1:a, de separerade bilen i Heave, rake, roll, skew och kunde sätta börvärden på alla sakerna vid olika belastningscase, sedan fick lilla datorn överlagra informationen till chassiet.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



En annan intressant idé som jag funderat på är att man skulle kunna utnyttja rollseparering á la momoshock för att bygga in camberkompensering vid roll i hjulupphägningen. På detta sätt hade man kunnat ha optimal camber både vid broms samt kurvtagning.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Jonas Jarlmark
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 379



Eric Zapletahl heter Australiensaren bakom patentet. Så barsebäckaren han inte först (antar att det är Stefan du pratar om).

Din andra fundering finns det minst två lösningar på. Dels stel axel och sedan ett system som tagits fram av Robin Sharp på Leeds Universitet där den övre av A-armarna fästs i en vippbrygga som lite finurligt för över rörelse till andra sidans övre A-arn och ger bättre camber.

/ Jonas Jarlmark
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Jonas Jarlmark skrev:
Eric Zapletahl heter Australiensaren bakom patentet. Så barsebäckaren han inte först (antar att det är Stefan du pratar om).

Din andra fundering finns det minst två lösningar på. Dels stel axel och sedan ett system som tagits fram av Robin Sharp på Leeds Universitet där den övre av A-armarna fästs i en vippbrygga som lite finurligt för över rörelse till andra sidans övre A-arn och ger bättre camber.

/ Jonas Jarlmark


Klart det är Stefan . Han hade någon liknande grej som jag och en annan kille kom med lite input på bl.a. avseende patenterbarhet.

Svaret är väl egentligen att det finns för lite de-dijonaxlar, åtminstonde bak =)

Systemet jag skissade på arbetade med camberjustering utanför kinpin, dvs motsvarande som camberplattor. via dubbla dragstag och exenters längs ut, utväxlade från en vippa från pushrod-ändarna som frikopplade roll och bump (typ VD monoshock)

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Jonas Jarlmark
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 379



Jag känner mig annars tilltalad av idén med de-dion fram och bak i kolfiber... SKulle helt klart stämplas som icke-fungerande av de flesta, men borde fungera riktigt bra. Stefan hade lite diskussioner med mig om lösningarna (var mest kring kränghämmare osv.) och då fanns Zapletahls patent redan framme.

/ Jonas Jarlmark
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13234



Ice och ni andra.. (sorry att jag lånar tråden ice )

är det här monoshock?


vad är då detta? Tycker mig se en tredje fjäder också, den gula längstframme...

Citera
Jonas Jarlmark
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 379



Den övre är en monoshock. Den undre är en vanlig två-sidig uppsättning med ett extra bumpstop (som bara verkar i bump och inte i roll) för att inte sopa golvet i marken.

/ Jonas Jarlmark
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868


Trådstartare
porschedriver skrev:
...Svaret är väl egentligen att det finns för lite de-dijonaxlar...

thumbs up BAAP!!!

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295



På den här sidan kan man hitta riktigt bra fakta om lite olika varianter på "open wheel suspension"..
http://tvmotorsports.com/lolaart.htm

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Jonas Jarlmark
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 379



Japp. Det finns för få LÄTTA De-dion-axlar.

/ Jonas Jarlmark
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



Jonas Jarlmark skrev:
....Jag känner mig annars tilltalad av idén med de-dion fram och bak i kolfiber......
Är det ngn egentlig skillnad de Dion / "vanlig stel axel" på en icke driven axel, om jag tolkar detta rätt, som gällande för en tvåhjulsdriven bil?

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Jonas Jarlmark skrev:
Japp. Det finns för få LÄTTA De-dion-axlar.

/ Jonas Jarlmark


Fredrik Wettermark på komposit design hade nog inte bangat för att bygga sådana om du har ett lämpligt projekt.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Jonas Jarlmark
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 379



Min grundtanke var naturligtvis fyrhjulsdrift, men som du säger de-dion och stel, icke driven axel är samma sak. Huvudsaken är att man får den lätt och styv. Då funkar kolfiber rätt bra.

Jag hade heller inte bangat om jag haft lämpligt objekt att fästa den på. Vi får se vart det tar vägen...

/ Jonas Jarlmark
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Jonas Jarlmark skrev:
Min grundtanke var naturligtvis fyrhjulsdrift, men som du säger de-dion och stel, icke driven axel är samma sak. Huvudsaken är att man får den lätt och styv. Då funkar kolfiber rätt bra.

Jag hade heller inte bangat om jag haft lämpligt objekt att fästa den på. Vi får se vart det tar vägen...

/ Jonas Jarlmark



De-dijon fram och bak med camber, caster & toe inställningsmöjligheter, wattslänkage, frikopplad bump och roll (pushrodliknande) hade kanske varit en skojsig grej att desigan i kolfiber =)

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868


Trådstartare
Mycket snack om kålfibrer, hur lätt vill ni att axeln skall vara?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Racetech
Mono Shock (Van Diemen), hur funkar det?
1, 2, 3   >>
11300 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande