Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Chevrolet Corvette -91 - Problem med HC halten!
1, 2, 3   >>
8 besök senaste veckan (22476 totalt)
Jay-c
Laholm & Kungsbacka
Här sen Jan 2013
Inlägg: 36


Trådstartare
Hej allihopa!

Tyckte det var dags att lägga upp en projekttråd på Corvetten. Att det blev här är delvis Johan Sjöströms fel

presentation av bilen: Köptes på "mellandagsrea" 2011 rent impulsivt egentligen då jag kände att jag var tvungen att uppgradera från en mr2 turbo som kvaddades nyinköpt 1,5 månad tidigare. å denna var så fin i vintersolen
Bilen i fråga: En 91 corvette. sista årsmodellen med l98 innan lt1 kom. bilen var utrustad med stålomspunna bromsslangar fram med slitsade skivor. nya (orginal jättemjuka) bilstein dämpare fram, trodde det satt bilstein runt om men visade sig att det satt gula koni bak. från fabrik hade denna FX3 paketet med elektriskt ställbara dämpare.

motormässigt helt orginal förutom magnaflow 2x2,5" från bakaxeln

målet med bilen är att ha något gatvänligt som trivs på kurviga vägar och en del banutmaningar. Banträffar, slalom, strippen etc. lek & njut helt enkelt

några bilder på hur den såg ut när den köptes




konstaterade ganska snabbt att motorprestandan var det främsta som inte var nog bra så köpte mig lite delar


i sommras monterades grenrören; American racing headers stepped 1 3/4" -> 1 7/8" med merge kollektor ut genom 2 st 200 cells racekattar i 3" rostfritt, fick kona ner rören till 2,5" vid bakaxeln så de passar magnaflow systemet. klar ökning i effekt och mycket renare ljud.

här är 2st filmklipp på provkörning med grenrören monterade






_________________
Johannes Carlsson
Citera
Jay-c
Laholm & Kungsbacka
Här sen Jan 2013
Inlägg: 36


Trådstartare
lite jämförande bilder på orginal mot nya systemet. knappt märkbar skillnad..




och då över till vinterns projekt: lätt portning av topparna, något vassare kamaxel och nytt insug

en före bild på motorn



mekhjälp är alltid upskattat, då kan man smyga runt å ta kort



3st kammar nån som kan gissa vilken som är vad?



såhär blev portningen, inte jätteavancerat men ger nog lite extra iaf



så långt hann jag ungefär under julledigheten, kom på lite sent att det vore smart att byta kamdrivning också. självklart hann den inte komma innan jag blev åter deporterad till Norrland

Duktig som min bil är har den monterat kamdrivning och toppar på sig själv medans jag är borta. Insug och bränsle kvar innan det är dags för mappning

_________________
Johannes Carlsson
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Såja välkommen, och som vanligt får man skulden för allt, precis som hemma

Se nu till att slänga ut alla komfortdetaljer och montera åkafortdetaljer i stället! Det finns corvettetrådar där det spårat ut mer eller mindre att inspieras av, jag tycker du har startat bra men mer urspårning önskas självfallet, bilder och långa utsvävande texter önskas!

Personligen har jag inte så mycket erfarenhet av Corvette, jag har kört någon gul modern plasthistoria med lite över 500hk och fy bubblan vad det rörde på sig! thumbs up


Eftersom tråden ligger under race och banåkartråden så förväntas du köra lite bana eller iallafall ha ambitionen, då lär det behövas lite belägg och kanske lite trevligare däck, mitt tips är att fokusera mer på det och mindre på effekt och välljud, tänk på att decibelkraven bara blir hårdare och hårdare. thumbs down

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Jay-c
Laholm & Kungsbacka
Här sen Jan 2013
Inlägg: 36


Trådstartare
nog går det att lätta bilen så den kommer under 1400 men känns klart onödigt i nuläget

Vet inte vad det sitter för belägg på men bromsarna bettar bra på gata iaf, däck ja.. Hankook Ventus sport 275/40 r17 sitter på nu, känns ganska gamla och klart halare än S-drive som jag har på civicen.

Jag vill ha mer väghållning såklart :P bilen är fräsch så inget behöver egentligen bytas men vill känna på den lite mer, har knappt kört nånting me den än å inget på bana. funderat framförallt på bättre dämpare, iaf fram men innan det kanske det är bäst att väga in bilen så man har koll för ev nya fjädrar eller coilovers

edit: tror jag måste hänga av brorsan på falkenberg, vad behöver jag göra för att kunna komma under 58s?

_________________
Johannes Carlsson
Citera
Rka
Mjölby
Här sen Apr 2008
Inlägg: 336



Frän bil, har själv ägt en -92:a som jag körde lite på bana.
Uppdateringen av motorn verkar helrätt. Effekten kommer räcka långt...

Ang. väghållning finns det 2-vägar att gå. Coilovers eller lite hårdare bladfjädrar.
Skulle rek. att skippa bladfjädrarna. Finns bra coilovers från ca. 18.000:-
Alt. är att köpa beg. bladfjädrar som är lite hårdare tex. från en 84:a och köra med vettiga dämpare runt om. Blir kanske lite billigare, men inte lika effektivt som coilovers.

Se över bussningar i fram och bakvagn, lite hårdare krängare fram brukar vara rätt väg att gå.
Hjulvinklar är jag lite osäker på vad som funkar.ev. lite kylning på bromsarna.
Ha koll på motortemp. vid bankörning. kan hända att du måste gå på en större kylare och annan termostat.

Tips är att kolla med vette.se han har bra koll på vad som funkar.
Hoppas man får se bilen på banan.

Lycka till med vrålåket!

_________________
Erik Fornå

BMW M3 E46 2003 (SÅLD)
Citera
Jay-c
Laholm & Kungsbacka
Här sen Jan 2013
Inlägg: 36


Trådstartare
har kollat runt lite just ang coilovers vs bladfjädrar. finns nytillverkade bladfjädrar för ca 400$ st hos t.ex Ecklers, massa olika hårdheter. DRM coiloverkitt utan dämpare kostar 950$, 1695$ med bilstein dämpare (ej ställbara) http://dougrippie.com/products/drm-c4-coilover-package-with-shocks/

dämpare: Bilstein, Koni, QA1, KYB? Lingenfelter säljer el ställbara FX3 dämpare till bra pris, och mappbar dator. kanske vore bra tillsammans med DRM coilover? får kolla om orginal "actuators" sitter kvar

blad/kompositfjäder (skida) vs coilover
bladfjäder: linjär fjäderkraft, lättare än coilover
coilover: ej linjär pga vinkeln, enkelt att byta fjädrar & justera höjd

skillnad är ju också att bladfjädern sitter infäst mitt under bilen till skillnad från coilovers som sitter fästa längre ut. vilket av sätten är att föredra? kanske man behöver förstärka stötdämparinfästningen om man kör coilovers?

största fördelen jag tänker mig med coilovers är att det är enklare och billigare att byta mellan olika fjäderkombinationer samt cornerweight & höjdjustering. Är kanske onödigt om man på ett bra sätt kan räkna sig fram till en lämplig setup?

så det är väl 2st frågeställningar:
vad för slags stötdämpare behövs?
vad för slags fjädrar behövs?

_________________
Johannes Carlsson
Citera
Jay-c
Laholm & Kungsbacka
Här sen Jan 2013
Inlägg: 36


Trådstartare
kan man skruva på distans? i så fall gör jag det

idag har far monterat svängningsdämpare och kamkåpa samtidigt som bror har målat oljetråget så det är fint



_________________
Johannes Carlsson
Citera
Rka
Mjölby
Här sen Apr 2008
Inlägg: 336



Jay-c skrev:
har kollat runt lite just ang coilovers vs bladfjädrar. finns nytillverkade bladfjädrar för ca 400$ st hos t.ex Ecklers, massa olika hårdheter. DRM coiloverkitt utan dämpare kostar 950$, 1695$ med bilstein dämpare (ej ställbara) http://dougrippie.com/products/drm-c4-coilover-package-with-shocks/

dämpare: Bilstein, Koni, QA1, KYB? Lingenfelter säljer el ställbara FX3 dämpare till bra pris, och mappbar dator. kanske vore bra tillsammans med DRM coilover? får kolla om orginal "actuators" sitter kvar

blad/kompositfjäder (skida) vs coilover
bladfjäder: linjär fjäderkraft, lättare än coilover
coilover: ej linjär pga vinkeln, enkelt att byta fjädrar & justera höjd

skillnad är ju också att bladfjädern sitter infäst mitt under bilen till skillnad från coilovers som sitter fästa längre ut. vilket av sätten är att föredra? kanske man behöver förstärka stötdämparinfästningen om man kör coilovers?

största fördelen jag tänker mig med coilovers är att det är enklare och billigare att byta mellan olika fjäderkombinationer samt cornerweight & höjdjustering. Är kanske onödigt om man på ett bra sätt kan räkna sig fram till en lämplig setup?

så det är väl 2st frågeställningar:
vad för slags stötdämpare behövs?
vad för slags fjädrar behövs?


Stämmer att Coilovers blir en aning tyngre, fördelarna är att coilovers jobbar lite mer individuellt.
Har läst att bladfjäder funkar lite som en krängare, därav kanske man ska vara extra noga med att även matcha coilovers med rätt krängare.
DRM-kitet som du länkar till verkar sportigt

Jag skulle ta det "piano" innan uppgradering av fjädringen.
D.v.s att man får störst "bang for the buck"
Kika på olika forum och ring runt lite, försäkra dig om att prylarna du köper verkligen funkar på banan.

_________________
Erik Fornå

BMW M3 E46 2003 (SÅLD)
Citera
Jay-c
Laholm & Kungsbacka
Här sen Jan 2013
Inlägg: 36


Trådstartare
fördelen jag ser med DRM kittet är att då kan jag välja vilka dämpare jag vill som passar på orginal.

http://www.parts123.com/parts123/yb.dll?parta~dyndetail~Z5Z5Z50000050f . . . .

ställbart, men har inte hört nånting ang. QA-1 nån som vet om dom är bra?

_________________
Johannes Carlsson
Citera
Jay-c
Laholm & Kungsbacka
Här sen Jan 2013
Inlägg: 36


Trådstartare
Prylar inväntar montering

Uppladdad med Rejsas Android-app.

edit:
har nyligen flyttat från Luleå till Laholm. Massa småsaker att stå i, bland annat har jag inget internet än så uppdatering har varit dåligt. Jag har iaf fått paket från usa me btr, kopplingar, slang å gaswire. bränslesystemet monterades klart förrförra helgen och förra helgen köptes en till MC.

det som blir på schemat i helgen är att koppla in fördelaren, lite kablar och fixa en ny kylarslang. sen är den väntade uppstarten inte långt borta

_________________
Johannes Carlsson
Citera
Jay-c
Laholm & Kungsbacka
Här sen Jan 2013
Inlägg: 36


Trådstartare
lite blev det gjort i helgen kylarslang fixat, blev att köpa en till nån annan bilmodell och skarva med orginal. verkar hålla tätt än så länge iaf. fyllt på medglykol och koppla på batteriet efter att vi ställt ner bränsletrycket lite och vridit lite på fördelaren gick den igång! förvånad att nya trotteln med LS tps och tomgångsmotor som inte strulade med bra gasrespons och något sportigare gång än i höstas.. ställa tändningen lite mer noga sen är det dags för mappning, passade även på att tvätta skönheten


_________________
Johannes Carlsson
Citera
Jay-c
Laholm & Kungsbacka
Här sen Jan 2013
Inlägg: 36


Trådstartare
Första kolfiberbiten på plats, hållare till gaswire

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Johannes Carlsson
Citera
Jay-c
Laholm & Kungsbacka
Här sen Jan 2013
Inlägg: 36


Trådstartare
Efter att gaswire monterats fixade vi tändningen. Något ostadig på tomgång, går nog lite fett men bra respons, härligt ljud och herrejösses vad den klipper iväg vid 4000 ca men vågade inte varva över 5500rpm utan riktig koll på bränsleblandningen, ska nog lägga in ett lägre varvstopp än 10.000 som är orginal också. Bild på bror som våtslipar ena formhalvan till nya luftfilterröret

_________________
Johannes Carlsson
Citera
Jay-c
Laholm & Kungsbacka
Här sen Jan 2013
Inlägg: 36


Trådstartare
Formen till insugstratten klar, gjuta och lite silikonslang, säkra lite kablar samt försöka hitta smidigare mätbox till bb sonderna. Nästa helg är målet att börja mappa

_________________
Johannes Carlsson
Citera
Jay-c
Laholm & Kungsbacka
Här sen Jan 2013
Inlägg: 36


Trådstartare
Snabel mellan spjäll och filter fixat 2 silikonbitar och lite färg så är det klart. Mappning får vänta lite, prommet i boxen va fastlött, käppar där. Bild på plasten och bror som lägger på förstärkning

[/quote]

_________________
Johannes Carlsson
Citera
Jay-c
Laholm & Kungsbacka
Här sen Jan 2013
Inlägg: 36


Trådstartare
Sitter i Luleå efter en dag på karateläger och får en bild av bror. Härligt fint de blir men dom stjäl allt mek när jag är borta

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Johannes Carlsson
Citera
Louand
Laholm
Här sen Sep 2010
Inlägg: 34



Trevlig kärra.
Såg Löholm som ort, slanten trilla ner nu vem (jag är it-nörden en våning ner på jobbet). :-)

_________________
Anders Johansson

MGB Roadster -74
Citera
Jay-c
Laholm & Kungsbacka
Här sen Jan 2013
Inlägg: 36


Trådstartare
Fredagsmys hämtade ett paket på vägen hem. Fram med kniven bara så vips va de klart. De man inte har i talang får man hämta igen på rakan


_________________
Johannes Carlsson
Citera
Jay-c
Laholm & Kungsbacka
Här sen Jan 2013
Inlägg: 36


Trådstartare
Bah, bilen startar med moats boxen i men Vi får ingen koppling till datorn. kanske skulle tatt med datorn med xp istället för 7..?

Anders, så fort bilen går rent får du visa tempot på de lokala krokarna

_________________
Johannes Carlsson
Citera
Jay-c
Laholm & Kungsbacka
Här sen Jan 2013
Inlägg: 36


Trådstartare
Lite drivrutiner gorde susen. Har monterat tillbaka panelen under ratten också så man kan mappa lite mer ordnat.. För övrigt något tystare med luftfilterbox :P

_________________
Johannes Carlsson
Citera
Jay-c
Laholm & Kungsbacka
Här sen Jan 2013
Inlägg: 36


Trådstartare
Bah boxen resettar sig då och då verkar det som, tappar spänningen glapp i boxen?

_________________
Johannes Carlsson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Chevrolet Corvette -91 - Problem med HC halten!
1, 2, 3   >>
8 besök senaste veckan (22476 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande