Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Torrt/regn chassi inställningar
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (10905 totalt)
S.Ir lander
Sollentuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 313


Trådstartare
Hur mycket skiljer sig chassi justeringarna i mellan torrt och vått?
I Slc brukar man höra i depån f*n det regnar och sen ”surfar” dom flesta runt med samma inställningar som i torrt.
Efter att ha skruvat kart i några år nu så har jag konstaterat att det ända man inte ändrar på karten vid regn är färgen på ramen.
Är det samma sak på en bil om man skall köra med slicks eller regndäck?
På Speedstern kommer vi ha möjlighet att ändra:
Stötdämparna (dämpning+retur)
Krängarna (mjuka upp alt. Byta)
Fjädrarna
Camber
Höja/sänka bilen
Toe in/toe out
Är inte ute efter några exakta siffror, utan mer tips och förslag och helst läsförståligt för en novis i väghållningsdjungeln.


_________________
S tefan Ir lander
Citera
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1374



i bilspel går det iaf fortare att mjuka upp bilen.. mindre rollbars etc...

så det är väl som på karting.. varför de inte gör det i SLC vet jag inte.

_________________
--
Audi A4 TSquattro
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Regn:

- Mer bromskraft bak (pga lägre max retardation och därmed lägre viktförskjutning)

- Högre däckstryck (kan nog diskuteras beroende på olika däck???)

- Mjukare chassieinställningar allmänt men där har jag inte tillräckligt koll.... Misstänker dock att man gärna släpper lite på kränghämmaren i den änden som man har drivningen?



Väntar med spänning på vad de som VET kommer säga :-)

_________________
Magnus Thomé
Citera
S.Ir lander
Sollentuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 313


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Regn:
- Mer bromskraft bak

tror jag också på

Citat:
- Högre däckstryck (kan nog diskuteras beroende på olika däck???)

Tänkte mer på slicks/regndäck, men det är ju också intresant.

Vad och hur mycket som skall ändras om man kör samma typ av R-däck i vått eller torrt?

Citat:
- Mjukare chassieinställningar allmänt men där har jag inte tillräckligt koll.... Misstänker dock att man gärna släpper lite på kränghämmaren i den änden som man har drivningen?

Men hur mycket mjukare?
Behöver man byta fjädrar eller räcker det med att göra krängarna mjukare?


_________________
S tefan Ir lander
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



I rallycrossen brukar vi ställa returen mjukare samt mjuka krängarna. Jag gissar på att det är ungefär samma i banracingen, eventuellt lite mjukare kompression också men fjädrar tror jag inte man ska behöva byta (om ni inte byter fjädrar beroende på bana då kanske det krävs också)

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Hrm. När jag körde karting (micro och mini) så ändrades det en del på bilen. Man gjorde spårvidden smalare bak och bredare fram för mindre överstyrning exempelvis. Gör ni inte det i de större klasserna?

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
S.Ir lander
Sollentuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 313


Trådstartare
Claes Haglund skrev:
Hrm. När jag körde karting (micro och mini) så ändrades det en del på bilen. Man gjorde spårvidden smalare bak och bredare fram för mindre överstyrning exempelvis. Gör ni inte det i de större klasserna?



Jo vi ändrade i stort sätt allting. Bytte bakaxel, andra "hubbar"fram/bak, mer toe out, höjde fram, lossade nästan alla stag inkl.boxar mm.

men det var ändringar på bilar jag var ute efter.


_________________
S tefan Ir lander
Citera
Jonas Jarlmark
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 379



Som du misstänker så ändrar man på "allt". Frågan hela tiden är hur mycket mekanikerna hinner med när man 30 min innan race inser att det nog kommer regna när det är dags. Har man hela natten på sig så är det ju lugnt. Helst vill jag inte gå in på hur mycket och vad man ändrar i banracing eftersom det är en av de sakerna som man som raceingenjör håller som "yrkes hemlighet". Men helt klart är att eftersom däckens kraftuppbyggnad på regn går så mycket långsammare än på torrt måste man sänka egenfrekvenserna både vertikalt, roll och gir. Sen vilken metod man tar till för att göra det är det fritt fram att experimentera med, men man kan tex köra mjukare krängare, mjukare fjädrar (och samtidigt gå av på dämpning). Beroende på balansskillnaden mellan regndäcken och slicks får man ändra olika mycket fram och bak, men det är ju något man känner rätt tydligt i bilen.

Ursäkta om jag undviker att vara specifik...

/ Jonas Jarlmark
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



för att gå vidare.... så finns det ju två olika sorters regnmodifieringar...

1. Den genomgående som man gör på bilen när man vet/tror att det kommer vara övergripande regn

2. Nödlösningen, när det börjar regna med torrsetup... dvs vad hinner man ändra på under ett kortare depåstopp.

Sådär... nu kan ni fylla på med tips till S.Irlander thumbs up

Helt klart är att fler SLC team behöver lära sig sådana saker. Och det gör dom ju om ni hjälper till med bra tips här på bilmodifikationer.... både punkt 1 och 2

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
S.Ir lander
Sollentuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 313


Trådstartare
Jonas Jarlmark skrev:
Som du misstänker så ändrar man på "allt". Frågan hela tiden är hur mycket mekanikerna hinner med när man 30 min innan race inser att det nog kommer regna när det är dags. Har man hela natten på sig så är det ju lugnt. Helst vill jag inte gå in på hur mycket och vad man ändrar i banracing eftersom det är en av de sakerna som man som raceingenjör håller som "yrkes hemlighet". Men helt klart är att eftersom däckens kraftuppbyggnad på regn går så mycket långsammare än på torrt måste man sänka egenfrekvenserna både vertikalt, roll och gir. Sen vilken metod man tar till för att göra det är det fritt fram att experimentera med, men man kan tex köra mjukare krängare, mjukare fjädrar (och samtidigt gå av på dämpning). Beroende på balansskillnaden mellan regndäcken och slicks får man ändra olika mycket fram och bak, men det är ju något man känner rätt tydligt i bilen.

Ursäkta om jag undviker att vara specifik...

/ Jonas Jarlmark


Har full förståelse för yrkes hemligheter. Det är mycket tid och pengar bakom dom.
Men om man kan få en liten hint om man gör stora eller små justeingar på hjulvinklarna.
I kart är det som natt och dag med camber/caster justeringarna.


_________________
S tefan Ir lander
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Du får väl testa Stefan. Lite jobbigt om ni måsta svetsa ihop nya bärarmar för varje testa bara...
Vad tycker regndäck och slicks om för olika camber och slipvinklar då och hur lastkänsliga är dem?
Annars får ni väl göra som de flesta andra långloppsteam - hoppas att det inte regnar.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
S.Ir lander
Sollentuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 313


Trådstartare
AndersY skrev:
Du får väl testa Stefan. Lite jobbigt om ni måsta svetsa ihop nya bärarmar för varje testa bara...


Vi ska testa bilen, men det kommer bara att bli en pillegnutta av vad man skulle vilja testa.
Har möjlighet att ändra camber men tyvärr inte castern med dom spindlarna vi har i dag.

Citat:
Annars får ni väl göra som de flesta andra långloppsteam - hoppas att det inte regnar.

Hmm…
Det skulle vara roligare att dansa regndans och veta att man troligtvis är snabbare en dom andra i regn


_________________
S tefan Ir lander
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



S.Irlander skrev:
Det skulle vara roligare att dansa regndans och veta att man troligtvis är snabbare en dom andra i regn



Gäller det inte att det skulle vara roligare att dansa när man vet att man är snabbare än andra även när det är torrt?

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Joni
Lund
Här sen Mar 2004
Inlägg: 292



Hmm.. jag kör iof kart men det är ju samma princip som med större bilar. Fast när det är regn gör vi aldrig något annat än att byta till regndäck, mer lufttryck bredar fram. Sen är det klart...

_________________
Jonatan Hertzberg
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Joni skrev:
Hmm.. jag kör iof kart men det är ju samma princip som med större bilar. Fast när det är regn gör vi aldrig något annat än att byta till regndäck, mer lufttryck bredar fram. Sen är det klart...


Njae.... det är lite annorlunda iom att det finns fjädring, aerodynamik och lite andra skillnader..... som man kan ta till och ändra på till skillnad mot kart....

Låter lustigt att ni inte ändrar något mellan torrt och blött..... eller har regndäcken blivit SÅÅ mycket bättre sen en annan var aktiv som gokartförare...... ??
(fast bättre har dom blivit , det vet jag eftersom det typ 23 år sen man slutade)

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
S.Ir lander
Sollentuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 313


Trådstartare
Westfield skrev:
S.Irlander skrev:
Det skulle vara roligare att dansa regndans och veta att man troligtvis är snabbare en dom andra i regn



Gäller det inte att det skulle vara roligare att dansa när man vet att man är snabbare än andra även när det är torrt?


Det är mycket roligare i regn

_________________
S tefan Ir lander
Citera
S.Ir lander
Sollentuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 313


Trådstartare
Joni skrev:
Hmm.. jag kör iof kart men det är ju samma princip som med större bilar. Fast när det är regn gör vi aldrig något annat än att byta till regndäck, mer lufttryck bredar fram. Sen är det klart...



fortsätt med det

_________________
S tefan Ir lander
Citera
Joni
Lund
Här sen Mar 2004
Inlägg: 292



Fredrik - SLC skrev:
Joni skrev:
Hmm.. jag kör iof kart men det är ju samma princip som med större bilar. Fast när det är regn gör vi aldrig något annat än att byta till regndäck, mer lufttryck bredar fram. Sen är det klart...


Njae.... det är lite annorlunda iom att det finns fjädring, aerodynamik och lite andra skillnader..... som man kan ta till och ändra på till skillnad mot kart....

Låter lustigt att ni inte ändrar något mellan torrt och blött..... eller har regndäcken blivit SÅÅ mycket bättre sen en annan var aktiv som gokartförare...... ??
(fast bättre har dom blivit , det vet jag eftersom det typ 23 år sen man slutade)

Hohoho ja jag kan tänka mig att dom blivit rätt mycket bättre på 23 år :P

_________________
Jonatan Hertzberg
Citera
Joni
Lund
Här sen Mar 2004
Inlägg: 292



S.Irlander skrev:
Joni skrev:
Hmm.. jag kör iof kart men det är ju samma princip som med större bilar. Fast när det är regn gör vi aldrig något annat än att byta till regndäck, mer lufttryck bredar fram. Sen är det klart...



fortsätt med det

självklart varför ändra på ett vinnande koncept?

_________________
Jonatan Hertzberg
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



S.Irlander skrev:
Jonas Jarlmark skrev:
Som du misstänker så ändrar man på "allt". Frågan hela tiden är hur mycket mekanikerna hinner med när man 30 min innan race inser att det nog kommer regna när det är dags. Har man hela natten på sig så är det ju lugnt. Helst vill jag inte gå in på hur mycket och vad man ändrar i banracing eftersom det är en av de sakerna som man som raceingenjör håller som "yrkes hemlighet". Men helt klart är att eftersom däckens kraftuppbyggnad på regn går så mycket långsammare än på torrt måste man sänka egenfrekvenserna både vertikalt, roll och gir. Sen vilken metod man tar till för att göra det är det fritt fram att experimentera med, men man kan tex köra mjukare krängare, mjukare fjädrar (och samtidigt gå av på dämpning). Beroende på balansskillnaden mellan regndäcken och slicks får man ändra olika mycket fram och bak, men det är ju något man känner rätt tydligt i bilen.

Ursäkta om jag undviker att vara specifik...

/ Jonas Jarlmark


Har full förståelse för yrkes hemligheter. Det är mycket tid och pengar bakom dom.
Men om man kan få en liten hint om man gör stora eller små justeingar på hjulvinklarna.
I kart är det som natt och dag med camber/caster justeringarna.



Man kan ju även gå ner i camber (beroende på hur mycket man mjukar) eftersom roll blir mindre och det därför behövs mindre kompensering. Att trycka in lite mer understyrning brukar inte heller vara fel.

I princip så skall man ju analysera om hela chassiet med lägre friktionskoefficient!

PS. Man vill oftast INTE köra med regninställningar på torrt väglag. Det brukar vara otäckt och långsamt. DS

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
S.Ir lander
Sollentuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 313


Trådstartare
Joni skrev:
S.Irlander skrev:
Joni skrev:
Hmm.. jag kör iof kart men det är ju samma princip som med större bilar. Fast när det är regn gör vi aldrig något annat än att byta till regndäck, mer lufttryck bredar fram. Sen är det klart...



fortsätt med det

självklart varför ändra på ett vinnande koncept?


Ja det gick ju bra för dig i regn SM 2002 Linköping

_________________
S tefan Ir lander
Citera
Racetech
Torrt/regn chassi inställningar
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (10905 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande