Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Calibra TURBO -92
4831 besök totalt
Pär Moberg
Vetlanda
Här sen Mar 2004
Inlägg: 142


Trådstartare
Sänkt chassi med hårdare fjädrar
Uppställt bränsle och laddtryck ca 1.1 bar
Större intercooler nerkapad ifrån Volvo FL6
Öppet filter
2.5" hela vägen ifrån turbo
Ca 255hk 300nm ++ thumbs up
18" BBS Rk 8" fälg med Hårt (tyvärr) Hancook Fk 104 225/35 gummi thumbs down

Gokart 100cc
Vikt 80kg 30hk vid 20 000rpm
"original" chassi
Slicks
Toppfart ca 110-140 km/h beroende på drevning

"mopeden" på bilden åker jag bara gata med, inte bana usch kan bli dyrt och göra ont 145hk/215kg


_________________
Pär Moberg
Citera
Joni
Lund
Här sen Mar 2004
Inlägg: 292



Det var en lustig gokart du har. vad är det för motor som varvar 24000rpm? Vilket chassi är det och vilken motor? Sliksen.. hur nya är dom? Inte så instressant om dom inte är nya

_________________
Jonatan Hertzberg
Citera
Pär Moberg
Vetlanda
Här sen Mar 2004
Inlägg: 142


Trådstartare
Joni skrev:
Det var en lustig gokart du har. vad är det för motor som varvar 24000rpm? Vilket chassi är det och vilken motor? Sliksen.. hur nya är dom? Inte så instressant om dom inte är nya


Ica luftkyld PCR motor, enligt papper så uppnås maxeffekt vid 24000 rpm sen om den varvar det är ju en annan fråga, lite svårt att höra skillnaden??? inte så viktigt tycker jag eller vad menar du??
Dino Chassi

Däck nya för iår
(inte så intressant om de inte är nya:) det är ingenting jag säljer eller vad menar du??? ähhh skumt

_________________
Pär Moberg
Citera
Joni
Lund
Här sen Mar 2004
Inlägg: 292



heheheh, en luftkyld gammal jäkel. dino är inte heller riktigt "up to date" innom gokart racing världen. vad är det för däck? bridgestone eller vega? vilken betäckning är det på däcken? och det att det står att maxeffekt uppnås vid 24000rpm är nog lite i drömmarnas land om du har en riktigt bra bana, rätt förgasare, rätt drev och rätt förare så kan man i vissa fall komma upp till 21000rpm men det är inte ofta.

_________________
Jonatan Hertzberg
Citera
Pär Moberg
Vetlanda
Här sen Mar 2004
Inlägg: 142


Trådstartare
Joni skrev:
heheheh, en luftkyld gammal jäkel. dino är inte heller riktigt "up to date" innom gokart racing världen. vad är det för däck? bridgestone eller vega? vilken betäckning är det på däcken? och det att det står att maxeffekt uppnås vid 24000rpm är nog lite i drömmarnas land om du har en riktigt bra bana, rätt förgasare, rätt drev och rätt förare så kan man i vissa fall komma upp till 21000rpm men det är inte ofta.


Nej den är inte up to date men vi är ett gäng som kör för nöjes skull, ramen är en -97...

Körde lite mer seriöst med Yamaha innan men tyckte det var för mycket farande, man ska ju hinna med att åka bana med bilen,. köra hoj, gokart och båt när det är säsong...

24000 rpm med nerförsbacke medvind och en otrolig hemlängtan kanske hehe
Men du kan vara lugn jag ska ändra till 20000 rpm istället så blir nog ALLA glada.

Åker Bridgestone

_________________
Pär Moberg
Citera
Joni
Lund
Här sen Mar 2004
Inlägg: 292



Hah nej jag är inte sur för att du skrev 24000rpm jag menar bara att det är omöjligt
Fint, bridgestone gör riktigt bra däck.. fast vega gör också bra däck, blir svårt val detta året faktiskt :S

_________________
Jonatan Hertzberg
Citera
Pär Moberg
Vetlanda
Här sen Mar 2004
Inlägg: 142


Trådstartare
Fint, bridgestone gör riktigt bra däck.. fast vega gör också bra däck, blir svårt val detta året faktiskt :S[/quote]

Jag brukar köra på det som man kan skaffa för tillfället till bra pris då man inte tävlar utan har karten för nöjes skull....

_________________
Pär Moberg
Citera
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1374



för mig om att mattias andersson sa att hans kart han tävlade med i europa varvade 22000 o det måste ju varit en ica.
angående däck, ni har iaf tur som får välja!.. en annan har ju bara vega gröna


nåja.. jäkligt snygg calibra!.. ha-begär är stort där

_________________
--
Audi A4 TSquattro
Citera
Joni
Lund
Här sen Mar 2004
Inlägg: 292



AndreasNystrom skrev:
för mig om att mattias andersson sa att hans kart han tävlade med i europa varvade 22000 o det måste ju varit en ica.
angående däck, ni har iaf tur som får välja!.. en annan har ju bara vega gröna


nåja.. jäkligt snygg calibra!.. ha-begär är stort där


22000 det är fan fysiskt omöjligt. motorn kommer braka ihop! ja jag väljer och brakar. det blir antingen vega XT (gula) eller bridgestone YHA. riktiga racing däck thumbs up

_________________
Jonatan Hertzberg
Citera
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1374



iofs har för mig om att på SM så kör man med andra däck med Yamaha va?..

läste att annars plockade de hårda vega däckena upp det mjukare gummit som de andra klasserna lagt ut

*tittar på ett stort svart hål* (min kart-budget för iår

_________________
--
Audi A4 TSquattro
Citera
Joni
Lund
Här sen Mar 2004
Inlägg: 292



vet faktiskt inte

_________________
Jonatan Hertzberg
Citera
Pär Moberg
Vetlanda
Här sen Mar 2004
Inlägg: 142


Trådstartare
Tack tack jag håller på att "utvecklar" bilen, när jag köpte den var den ren och fula 16" på

Kul att man kan få en så pass gammal och billig bil ganska trevlig för ögat..

20000 rpm stackars lilla motor, att de håller!!!! peppar peppar
Jag vet nrä jag körde yamaha och det var icc som tränade samtidigt så fastnade det en massa däck "snoddar" i däcken som man fick plocka bort...

Du budget är inge bra och ha , då blir det inget kört har jag märkt, det kostar mer än man tror trots låga kostnader. Däcken går ju åt ganska snabbt..... tråkigt att allt roligt måste kosta!!

Kul med andra som kör kart...... Rejsa på grabbs!!!

På tal om något helt annat: Måste bara lägga en länk till min kompis manta med kompressor och turbo manta....
http://www.hilmersson-racing.com/start.asp?show=frame

_________________
Pär Moberg
Citera
Joni
Lund
Här sen Mar 2004
Inlägg: 292



hahahaha grym manta!

_________________
Jonatan Hertzberg
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13247



snygg calibra, trevligt med en likasinnad ;-)

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



tjenna

coolbil,

har du den förstärkta fördelningslådan som Martin Schanke Motorsport i Norge säljer ?

den skall visst fördela 28-35% av kraften bakåt istället för 15% som är orginal

en polare i Perstorp hade en likadan bil som din, & som hade 450 hk

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13247



KristianAE86 skrev:
tjenna

coolbil,

har du den förstärkta fördelningslådan som Martin Schanke Motorsport i Norge säljer ?

den skall visst fördela 28-35% av kraften bakåt istället för 15% som är orginal

en polare i Perstorp hade en likadan bil som din, & som hade 450 hk



Schanke är distributör åt Dorfbrunnen och det finns några varianter på den förstärkta fördelningslådan, men det kostar.... 2600 CHF (~1733 euro) för sportvarieanten och 4646(~3097 Euro) för racevarianten.

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Tord skrev:
KristianAE86 skrev:
tjenna

coolbil,

har du den förstärkta ...................................................., & som hade 450 hk



Schanke är distributör ...............................................................racevarianten.


kan stämma .. polaren fick ge 24000 med frakt från Norge...

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
-oskar-
Visby / Gotland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 217



Calibra = fin bil

Dock så levererar fördelningslådan orginal aldrig mer än 90nm till bakhjulen,
spelar ingen roll om du har 450hk eller 204.

Kolla här, finns lite tips + fina prylar
www.maxxtuning.se

_________________
Oskar Klimczak-Hultgren
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Calibra TURBO -92
4831 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande