Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Räkna ut bromscylindrar bromsvåg
1068 besök totalt
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009

Trådstartare

Jag ska bygga bromsvåg på min bil nu å har försökt läsa mig till hur man räknar ut vilka huvudcylindrar man ska ha å tagit hem nå exelark för att räkna ut men kommer som ingen vart så undrar om nån kan hjälpa mig lite med de?

Lite fakta då för att kunna räkna ut nå.

Bromsar fram: 330mm skivor med porsche/brembo 4kolvsok från en 964, mätte diametern på kolvarna och fick dom till 33mm samt 37mm fast kolvarna va ganska långt intryckta så är inte helt säker på att jag fick riktiga diametern på dom, nån som har koll på vilken kolvdiameter dom här oken har?

så här ser oken ut

Bak har jag 280mm skivor samt 1kolvs glidok med kolvdiameter på 38mm.

bilen väger 1300kg med viktfördelning på 60% 40% och har en hjulbas på 267cm. förhållandet på bromspedalen är 1/5. Nått mer som kan behövas för att räkna ut huvudbromscylindrarna?

Hoppas nån kan hjälpa mig med de här

Mvh Magnus

Saab 9000 Aero
Citera
Magnus Lidholm
Lidköping
Här sen Nov 2002

Kolvdiametrar och diameter på Porsches huvudbromscylinder för 964 hittar du här.

http://www.pelicanparts.com/MotorCity/wmv/brakes.htm

Luleå
Här sen Nov 2009

Trådstartare
Tack Magnus för tipset om den där sidan!

Fast jag får de ändå inte att stämma riktigt, måste ju vara basic 964 front ok som jag har fast dom ska ju vara 40/36mm i kolvdiameter och jag mätte de till 37/33mm. Kan de skilja så mkt på kolven från de som går å mäta längst ut?

Nån som kan tipsa om nå exeldokument också som de går å stoppa i lite värden i å få ut nå från eller hjälpa mig å räkna ut nå?

Saab 9000 Aero
Citera
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009

Trådstartare
Har suttit å sökt å läst massa nu på forumet men hittar som inget bra svar eller uträkning som gett mig 100% bra svar men känslan säger att 0,625 fram å 0.75 eller 0.7 bak borde kunna funka? va tror ni om de?

Täckte beställa i veckan så skulle va bra om ja har nån aning om va ja ska beställa

Saab 9000 Aero
Citera
Skruva banåkabil
1068 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande