Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Pump till vevhusventilaton ??
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (8288 totalt)
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002

Trådstartare

Nån som vet var jag snabbast och billigast hittar en pump för att fixa till undertryck i vevhuset.

Halland
Här sen Maj 2003

Vissa nyare bilar är väl utrustade med vakuumpump för bromsservon (istället för att ta vakuum från plenumet), bland annat har jag för mig att Saab 9-3SS har en sådan pump. Kanske kunde vara nått?

mvh/Ragnar

Forshaga
Här sen Dec 2002

Jag har för mej att storfräsarna i dragracing med lustgas....använder ett gäng luftpumar.

Sådana måste vi ha 100 st till Chevy smalblock.....ligga och skräpa

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Daniel L
Sollentuna
Här sen Okt 2003

Du kan utnyttja suget som blir i avgasröret genom ett rör som går in i avgasröret.

Vissa bilar har redan ett så kallat puls-airsystem som ska se till att det sugs in vanlig friskluft i avgaserna. Det kan man koppla till vevhuset istället för luftburken.

Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Det finns särskillda vacuumpumpar för ändamålet om man vill kosta på sig.
Kolla Summit racing, USA.
Det funkar utmärkt att handla där och få hem på en vecka med UPS.
Betalning med kreditlort är skottsäkert där.
Dom har en fin online catalog att kolla i.
Göran Malmberg

Uppsala
Här sen Feb 2003

Fixa riktig torrsump så har du dödat två flugor i en smäll...din vev kommer ändå att plaska igenom oljepölen så räkna inte med stora vinster om du bara suger ut luften.

Lund
Här sen Feb 2003

ButterflyRacing skrev:
Jag har för mej att storfräsarna i dragracing med lustgas....använder ett gäng luftpumar.

Sådana måste vi ha 100 st till Chevy smalblock.....ligga och skräpa

har du någon bild?

remdriven/eldriven?
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003

Re: Pump till vevhusventilaton ??

FSN skrev:
Nån som vet var jag snabbast och billigast hittar en pump för att fixa till undertryck i vevhuset.
Räcker det inte med att släppa över trycket rätt ut i atmosvären. Så har jag gjort på min bil. Vad är fördelen med att suga ut övertrycket i stället för att låta det tryckas ut av sig själv?

--VVTS--
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003

Maciek Matwiejczuk skrev:
FSN skrev:
Räcker det inte med att släppa över trycket rätt ut i atmosvären. Så har jag gjort på min bil. Vad är fördelen med att suga ut övertrycket i stället för att låta det tryckas ut av sig själv?

I många fall är det sämre att ha direkt avledd vevhusventilation istället för att ha originalinstallationen där undertrycket på motorns sugsida hjälper till och suger ut vevhusgaserna....

Forshaga
Här sen Dec 2002

Anders Jeppsson skrev:

remdriven/eldriven?

Beltremsdriven

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Maciek Matwiejczuk skrev:

Vad man vill åt är ett undertryck i vevhuset. Och framför allt inte ha ett övertryck.

Ett övertryck trycker ut olja på alla ställen det finns en möjlighet för oljan att komma ut. Ramlagertätningar och packningar, och givetvis via ångor i en atmosfärventilation. Vi får ett otrevligt motorrumoch förstör miljön.

Man kan hävda att miljön är ett litet nummer för några motorsportbilar, men när man dessutom får sämre prestanda och sin egen motormiljö förstörd så faller poängen med atmosfärventilation. Skulle vara att man är slö och vill gå den enkla vägen.

Rätt ordnat undertryck i vevhuset räddar från ovan nämnda problem, samt får mindre olja att passera upp till förbränningsrummen och förorsaka spikningar och sotsmetiga kolvar, ventiler mm. Även via ventilstyrningar passerar mindre olja.

PCV system är det som gäller för vanliga bilar. En PCV ventil måste användas mellan insug och vavhus.
Det skyddar mot baktändningar mot vevhusgaser samt öppnar och stänger för stora tryckskillnader åt bägge hållen. Den doserar även ventilationsflödet. Det är ide med ett uppsamlingskärl på vägen.

Nackdelen med PCV på en rejsbil är att den går mycket på fullgas. Vid fullgas från lägre varv finns inte tillräckligt vacuum. Det betyder att vi en stor del av körningen inte har ett fungerandes system.

En remdriven vacuumpump är här överlägsen. Den kan andas ut via ett oljeuppfångningssystem och friskluftventileras, eller ledas ned i insuget för förbränning. Men all oljeinsläppning till förbränning kan skapa förbränningsproblem även om det tillhör undantagen.

Göran Malmberg

Halland
Här sen Maj 2003

Göran Malmberg skrev:
En remdriven vacuumpump är här överlägsen. Den kan andas ut via ett oljeuppfångningssystem och friskluftventileras, eller ledas ned i insuget för förbränning. Men all oljeinsläppning till förbränning kan skapa förbränningsproblem även om det tillhör undantagen.

Kanske bör nämna att det faktiskt är olagligt med avledd vevhusventilation på alla "nya" bilar. Minns inte om det är från '69 eller '75, eller vad det kan va?

mvh/Ragnar

Bromma
Här sen Feb 2003

Ragnar skrev:
Kanske bör nämna att det faktiskt är olagligt med avledd vevhusventilation på alla "nya" bilar. Minns inte om det är från '69 eller '75, eller vad det kan va?

mvh/Ragnar

Vist är det olagligt. Men jag vet inte hur det är med oreggade rejsbilar.
Göran Malmberg

Stockholm
Här sen Dec 2002

Kan bara tillägga att PCV står för Positive Crankcase Ventilation, och innebär en backventil mellan ventilkåpa (oftast) och insug (efter trottelspjäll). Det brukar också finnas en öppning där luft kan strömma in (filtrerad, dvs. Oftast en slang efter filter och luftmängdmätare), men som oftast är strypt så att det blir ett undertryck vid normal körning. Funkar kalas på sugmotorer, men hur funkar det på överladdade motorer eller skiter man helt enkelt i ventilation under de perioder när man laddar?

Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

FSN skrev:

Turbodieselbilar brukar ha en separat pump, sedan skiljer det mellan tillverkare om det är elektrisk eller kopplad på rem/drev.

Så finns din 'motor' i någon dieselvariant så börja leta där.

Götene
Här sen Mar 2004

Skulle det inte kunna funka med en bromsservovakuumpump från en dieselbil?

Citera
ReDoX
Götene
Här sen Mar 2004

Westfield skrev:
Kan bara tillägga att PCV står för Positive Crankcase Ventilation, och innebär en backventil mellan ventilkåpa (oftast) och insug (efter trottelspjäll). Det brukar också finnas en öppning där luft kan strömma in (filtrerad, dvs. Oftast en slang efter filter och luftmängdmätare), men som oftast är strypt så att det blir ett undertryck vid normal körning. Funkar kalas på sugmotorer, men hur funkar det på överladdade motorer eller skiter man helt enkelt i ventilation under de perioder när man laddar?

På en överladdad kan man ju alltid släppa in gasen före turbon (kompressorn) istället, där är det alltid sug. Dock så kommer man ju i så fall släppa gaserna rakt ut i luften när avlastningsventilen öppnar.

Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003

ReDOX skrev:
På en överladdad kan man ju alltid släppa in gasen före turbon (kompressorn) istället, där är det alltid sug. Dock så kommer man ju i så fall släppa gaserna rakt ut i luften när avlastningsventilen öppnar.

Inte om man har en återcirkulerande dump.

Vet faktiskt inte vad som är vanligast på bilar, att man släpper ut trycket rätt ut i atmosfären eller att man leder tillbaka det till insuget. Min stackars bil har återcikulerande iaf.

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
ReDoX
Götene
Här sen Mar 2004

Marcus Gustafsson skrev:

Inte om man har en återcirkulerande dump.

Vet faktiskt inte vad som är vanligast på bilar, att man släpper ut trycket rätt ut i atmosfären eller att man leder tillbaka det till insuget. Min stackars bil har återcikulerande iaf.

Jag skulle tro att det är vanligast med återcirkulerande, Det bör vara enklare (läs billigare) att få till en insprutningen till ett "slutet" system.

Citera
mrT
Alideberg
Här sen Jan 2004

på vissa volvo 850 och har även sett vissa oplar så sitter det en el pump till luft inblåsningen i avgasröret den pumpen har slang anslutning både på inlopp och utlopp och går utmärkt att använda till vevhusventilation
vet dock inte om den håller att köra kontenuerligt
finns dock en lite parentes man kan få för mycket vacum i vev huset olje pumpen får då problem att suga olja ....man kan då justera in undertrycket med en ventil som man sätter i ex ventilkåpan

http://www.aerospacecomponents.com/vacp.htm
http://www.moroso.com/catalog/categorydisplay.asp?catcode=17200

Stockholm
Här sen Sep 2005

Re:

mrT skrev:
på vissa volvo 850 och har även sett vissa oplar så sitter det en el pump till luft inblåsningen i avgasröret den pumpen har slang anslutning både på inlopp och utlopp och går utmärkt att använda till vevhusventilation
vet dock inte om den håller att köra kontenuerligt
finns dock en lite parentes man kan få för mycket vacum i vev huset olje pumpen får då problem att suga olja ....man kan då justera in undertrycket med en ventil som man sätter i ex ventilkåpan

http://www.aerospacecomponents.com/vacp.htm
http://www.moroso.com/catalog/categorydisplay.asp?catcode=17200

Det finns mycket godis på morosolänken men hur beställer man, hittar ingen webshop ?

/Micha

Alfa 164 Q4 1997
Alfa 164 Turbo banracing i Car Challenge
Audi A6 (frugans)
Citera
Skruva banåkabil
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (8288 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande