| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
ni som åker torrsump eller är insatta i detta!
|
2096 besök totalt |
|
jag som många andra ahr oljetanken högre är tråget,hur löser ni som åker torrsump med att oljan rinner tillbaka in i motorn?? står bilen en längre period borde de ligga väldigt mycke olja i tråget och i värsta fall VÄLDIGT för mycke olja, har funderat på att sätta in en kulventil som jag kan stänga om bilen står, men det finns dåligt med plats på ett bra ställe för en sådan just nu som skulle bli lättmanövrerad. tack _________________ Micke Ohlsson TACK: TG Racing Alutech Simatec https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=43140 |
||
|
Hellre en backventil än en kulventil
...om du inte kombinerar kulventilen med en killswitch i alla fall...
Även om du själv ALLTID kommer ihåg att öppna kulventilen före start, kan det ju bli situationer när motorn ska startas utan din närvaro. Finns det inte redan en backventil i evakueringspumpen du har tänkt använda? _________________ Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter |
||
|
Den enda olja som klan fylla tråget är det som läker igenom packboxen mellan tryck och sugsteg på axeln i oljepumpen.
Annars ska oljan rinna genom dom små spelen i trycksteget, igenom oljefilter och lager och sedan ner i tråget. Oljan som är kvar i returslangen kan iofs också rinna tillbaka men ska då förbi sugstegen och det är inte mycket spel mellan kugghjul och pumphus. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
|
Re:
du åker torrsump antar jag, men står din bil en längre period så startar du bara så suger pumpen tillbaka oljan till tanken alltså, jag har precis startat motorn och inte hunnit kollat ordentligt va mycke olja som ligger kvar i tråget efter ett tag, ska kolla detta i veckan och mäta upp va mycke som finns kvar, men då är detta inget problem om allt fungerar som de ska? _________________ Micke Ohlsson TACK: TG Racing Alutech Simatec https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=43140 |
||
|
Jag kör med torrsump men upplever inga problem med detta som du säger javisst står det ganska mycket olja i tråget när man startar kanske särskilt då det runnit ner ifrån motorn och toppen men på låga varv är väl inte det ett bekymmer om veven i värsta fall skulle plaska lite i oljan.....
den evakueras ju omgående då pumpen går igång iaf ju.... Bara du har olja så trycksteget matas så är det väl frid och fröjd
_________________ Mikael"Diket" Borggren Kör:Saabsther ss7 Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l |
||
|
Kollade faktiskt nu då jag lyfte ur motorn. Den hade stått i tre månader och det var kring en liter av tio som låg i tråget när jag lossade anslutningen på tråget.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
|
_________________ Micke Ohlsson TACK: TG Racing Alutech Simatec https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=43140 |
||
|
Jag kör 911, efter nån vecka, eller några dagar så har oljenivån hittat sitt jämnläge och ca 2/3 delar av oljan finns i motorn. Inga problem med det, motorn töms fort.
_________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||
|
Re:
ok, men då har du möjlighet att få tanken lägre, kan nog säga att hela min tank sitter högre, men ska nog fungera även om nästan all olja skulle tömmas i maskin, tanken är på 8 liter. vad har ni för oljetryck? jag har inte kört den så mycke nu efter starten mer än varmkört men trycket ligger runt 3bar på 1500varv, har ingen tomgång så kan för tillfället inte kolla va det är runt 1000varv. men verkar inte höjas så jätte mycke högre än 4bar vid runt 4000varv, har bara kört motorn med bilen stilla, ska se när drivaxlarna levereras så ja kan ut och åka ordentligt med den, men skulle ialf vilja ha upp trycket till runt 5bar vid maxtryck. _________________ Micke Ohlsson TACK: TG Racing Alutech Simatec https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=43140 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2096 besök totalt |