| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Torrsumps tank hjälp.
|
4791 besök totalt |
|
Torrsumps tank hjälp.
Hejsan! Skulle behöva lite input till mitt torrsumps tank design! Anledningen till torrsump är enbart pga platsbrist för oljepump och tråg. Bilen kommer i huvudsak gå gata och kanske får känna på lite banåka då och då. Efter att ha sökt och bläddrat igenom mängder med sidor så är de alltid så att påfyllningen på tanken sitter mitt i, och konat upp till. Har dåligt med plats och undrar om man kan göra platt uppetill, eller kan kanske få lite kona iaf, och placera på fyllningen vid ytterkanten?? Hit kommer ju även ventilationen gå är de tänkt. Gjorde ett snabbt skiss
Som även synes så är ju inte tank designen optimal heller, den är ju 240 hög, och 240 i dia. Är designen så tokig att de skulle äventyra funktionen ? Inne i tanken skall de monteras några plåtar osv som jag hört kunnigt folk rekommendera.. Motorn är en b230 som ska gå överladdad. Pumpen en Barnes 4steg.. MVH[/img] _________________ Anttoni Jämsä |
||||
|
Du måste tänka på hur oljan beter sig vid acceleration.
1g klarar moderna sportbilar av på gatdäck. R-däck kanske 15-20% mer. En lättviktsbil typ Seven eller Elise grejar ytterligare 10-20%. Vid 1g lutar ytan 45 grader, plus bilens krängning. Gupp och gung kan skapa vågor inuti. Dvs om du har avluftningen på ena sidan av toppen finns risk att det trycks ut olja där i ganska stora mängder. Det har jag testat och så är det bara. Här är en liten bild att hjälpa dig tänka. Som du förstår, ju högre sidokrafter, desto mer problem. Ju högre och smalare du gör tanken, desto bättre underltätar det. Därtill ju högre och smalare, desto mindre risk är att det suger luft för du har mer volym "i reserv" innan ytan sjunker under sugpunkten. Att göra botten som ett V hjälper förstås om man har en fyrkantig tank (i profil). Men återigen - högre och smalare är bättre. Tänk också på att vinkla anslutningarna så att de följer väggen och inte sprutar rakt ut - det minskar skumbildningen inuti. Jag öppnade påfyllningslocket på min och varvade till motorn en gång - då såg jag vilken storm det är där inuti, och det var bara med lite lösvarvande på kanske 2000rpm. Vill inte tänka på hur det ser ut vid 6000...
_________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
|
Grymt!
Grymt svar
Jag hade tänkt att fylla tanken till 2/3 med olja. Så de finns ju lite marginal för skvalp. Kan ju försöka göra "halsen" till påfyllning ganska lång. Jepp, returen till tanken ska vinklas så att de följer väggen!. Bilen i fråga, är en rekord kombi från 86, så de lär ju inte bli några särskild hårda kurvtagningar om man jämnför med en Seven eller Elise. Kommer bara busas och sladdas med i huvudsak. Som tur är? (kanske) kommer påfyllningen vara bakåt, så igentligen blir de väl värst vid fullgas dragning. Möjlighet för högre och smalare tank finns inte, om man inte placerar tanken på helt annat ställe, men hade tänkt att ha de i hjulhuset fram...lååångt fram dock. Blir de dumt om anslutningen som ska mata olja till pumpen är lägre ner än pumpen? _________________ Anttoni Jämsä |
||||
|
Re: Grymt!
När man ändå gör något så seriöst kan man lika gärna göra riktigt ordentligt tycker jag. Är det verkligen helt omöjligt? Tanken blir väldigt bred och låg och risken för luftsug är stort.
Pumpen grejjar att suga rätt bra, antar vi talar om 10-20cm så är det nog ingen fara alls vad jag förstår. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
|
Jag håller med dig!
Blir ju inte direkt optimalt med denna design. Hur stor oljemängd tror du man bör ha? Har som sagt 240mm plats i höjdled, om man Håller dia. På säg 100-120 och kapar hål I igenom innerskärmen kan man kanske få Höjden till 340... Men inte lika diskret:) _________________ Anttoni Jämsä |
||||
|
Hej!
Några frågor till... Har påbörjat tank byggnaden nu, Har fixat botten som är konad, de bör ju va bättre än plan känns de som iaf. Men hur ska jag göra inne i burken, har sett lite bilder på olika plåtar osv. Skall jag bygga nåt sådant inne i min tank? Känns ju som att de finns mängder med olika varianter. Jag ska bygga avluftningen i mitten, men påfyllningsröret får sitta vid sidan av.. _________________ Anttoni Jämsä |
||||
|
I min tank från pace sitter det en plåt vågrätt ungefär i höjd med där oljenivån är med ett hål i mitten. Oljan separeras från luft innan den åker ner i mitten men hindras att åka upp längs sidorna
Den är även platt upptill och har påfyllning åt ena sidan, avluftning i mitten. |
||||
|
Hej!
Nu börjar min tank bli klar... Har gjort konad botten, ingång följer väggen, Sen "spiral" plåt 1 varv för att oljan ska slungas ner har inbillat mig. Det är liksom en spiral , fast den konad mot mitten också, Har borrat massa 5mm hål i mitten där oljan är tänkt att gå ner. Men nu undrar jag. Iom att min tank inte är optimal när de kommer till g krafter Skulle de vara till nån nytta om jag satte in 4-5" rör i mitten?! Oljan kommer ju i första hand gå ner i den isf när jag har spiralen konad mot mitten ? Hoppas nån kan hjälpa till att tänka med mig!! Mvh anttoni _________________ Anttoni Jämsä |
||||
|
Angående oljenivå
Ska den ligga precis i höjd med det hålade gallret som sitter i tanken? Det är ju där returen kommer in. Breather tank är det viktigt att den sitter så högt som möjligt? Har ganska trångt så det sitter i samma nivå som tanken kan man säga.
[img]http://www.rx7club.com/attachments/race-car-tech-103/262615d1192658744-dry-sump-oil-tank-baffles-oil-tank-jpg[/img]
Tips på någon annan som byggt själv http://madmodder.net/index.php?topic _________________ Dan End |
||||
|
Hej!
Hej! I Mitt fall kommer gallret ligga ovan oljenivån. Sänks väl ytterligare när motorn är igång. Funderar på Om jag ska ist. Sätta in en "skvalp" plåt med hjälp av en lång pinnbult. Nånstans mitt emellan botten och gallret.. Min catch tank kommer en bra bit ifrån och ovan tanken.. _________________ Anttoni Jämsä |
||||
|
Är det viktigt med in-line filters enligt ritning ovan?
Tänkte så det vid mindre haveri eller större inte sugs in större delar i pumpen. Finns det något liknande i aluminium som går att svetsa fast i ett tråg?
Hittade denna modell som kan sitta direkt på slang men de var ju inte direkt gratis. http://www.furiousperformance.com.au
_________________ Dan End |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Torrsumps tank hjälp.
|
4791 besök totalt |