Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Mycket bra info om dämpare (splittad tråd) | << 1, 2, 3, 4 >> 14 besök senaste veckan (22441 totalt) |
Byter shimsen i shimspacken som ger stängkraften på ventilen som släpper igenom olja i stötdämparens kolv. Det är utböjningen av shimspacken som ger dämparkurvan. Dvs. mha en "om-shimsning" kan man ändra stötdämparens beteende. Ibland blir det rätt första gången, man behöver en dämpar-dyno för att kolla att det blir som man tänkt sig om man inte har några färdiga shimspackar att gå på.
På dyrare dämpare är det ibland en förspänd nålventil där man kan byta nålform, säte och fjäderkaraktär. / Jonas Jarlmark Ps. hoppas Qvarnis fått svar på sin fråga... Så vi kan använda tråden till annat. Ds. |
||||||
SDV tar hem Öhlinare om man nu prompt vill ha dem, men de säljer helst KONI:sar. SDV om Öhlinare vs. KONI:sar: 60% dyrare och svårare att justera (don't shoot the messenger). _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
Jag heter inte Jonas, men jag kanske får svara ändå: Jag köper KONI:s Street dämpare till alla mina tillochfrånjobbetbilar (bättre pris/prestanda har jag inte lyckats att hitta), men jag brukar köpa Street Sport (gula) till framaxel och Street Special (röda) till bakaxeln.
Jag har åkt med KONI Street (justerbar retur) och med AVo:s billigaste (kompression och retur justeras simultant). Vad jag tycker om KONI: Se ovan. Vad jag tycker om AVo: De ligger f.n. mycket nära att hamna i gödselstacken. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
Du glömde en sak: Expansionskammaren sitter i linje med cylindern, vilket ger ett dåligt slaglängd/totallängdsförhållande.
Det smids planer. Jag saknar bara en Co med viloläge i mitten ('kanske Öhlins kan bygga en så'n). _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
Jo, expansionskammarens placering kan ibland vara ett dilemma om man har kort om utrymme i längsled. Men där är det nog bäst att välja inbyggd, piggy back eller behållare på slang efter hur man enklast kan paketera dämparna.
Varför tycker SDV att öhlins är svårare att justera än koni? Själv tycker jad precis tvärt om. Jag tycker det är enklare att med fingrarna vrida på en relativt stor gummiratt där man tydligt känner klicken än att fippla in ett vektyg i ett litet hål om och om igen. Men det baserar sig naturligtvis på normal stressnivå i pit-lane där man har en förare som sitter och hoppar upp och ner och vill ut och köra. I lugn och ro i boxen spelar det ju ingen större roll. / Jonas Jarlmark |
||||||
Tack så mycket för svaret Jonas! Vi har inte haft kontakt med någon som är insatt i dämpare när vi kom på en "vågad" idé med pålimmat gängat rör på själva dämparen samt coilovers...torsionstavar är borta. Är detta något du avråder från? Vi vet inte hur tjocka väggar är på en sådan dämpare men tyckte i alla fall att påsvetsning av gängat rör inte var aktuellt pga. punktupphettning och massa gummimojänger/jakskit inuti...men tror du att höljet kommer att palla belastningen? Vi kommer att använda bästa epoxilimmet som finns och kontaktytan är bevisligen ganska stor... _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
Goran: En liten reflektion (som egentligen inte har med dämparväggen att göra) är att skjuvhållfasthetsmässigt borde det vara lugnt då den statiska skjuvbelastningen hamnar under 1 MPa vid ett överslag. Bara ni kan få vidhäftning och undvika "bom" vid limningen. Den låga spänningen kanske kan leda en att tro att det inte ger beaktansvärda deformationer av tuben också iofs.
Men sen har jag fått erfara att vissa epoxityper inte tål värme särskilt bra, finns exempel som sönderfaller redan vid +70°C. Även om jag inte tror det är sannolikt att det är så dåligt ställt med "normal" epoxi, kan det ju vara en vettig kontrollfråga till leverantören om limmet tål värme. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
Limmet är "metallepoxy" och tål 100 grader enligt förpackningen. Det var värsta tvåkomponentsepoxylimmet som gick att få tag på. Limytan är ungefär lika stor som en A4:a...tror du att dämpare kommer att bli så varm att den släpper? Mvh. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
Svårt att klämma ihop ett redan färdigt rör. Man skulle kanske kunna göra en "kork" med hål i och skruva på den på röret...fast det är kanske smartare att sprida belastningen jämnt över hela dämparkroppen och inte bara på toppen? _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
Lim låter som en bra idé, en klack uppe vid tubänden skulle låsa den mekaniskt under normal fjäderbelastning.
Har tyvärr sett folk svetsa på gängade rör och totalt sabba dämparna, bra att ni kommit på något som kommer runt det! / Jonas Jarlmark |
||||||
En kompis gjorde pricis sådär med sin dämpare bak på sin 240 inkl en påsvetsad platta på ovansidan som "höll emot" vid fjädring. Funkade mkt bra.
|
||||||
Jag tror inte att de pratar om själva rattpillrandet, utan mer om att KONI:sarna har en ratt som ENBART justerar kompression och en som ENBART justerar retur. Öhlinarna har ju två stycken komborattar ((en kompression och returratt) och (en kompression och lite returratt), eller hur det nu var). _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
Nja, nu vet jag iofs inte vilken Öhlinare ni pratar om, men 46HRC har en ratt för returen, där kompressionen påverkas 1/3 per click och den andra ratten enbart påverkar kompressionen. 46HRX är identisk på returen, men har då två justerskruvar eller snarare en "mutter" (om jag bara kunde komma på vad det heter ibland vore jag glad) och en vanlig "plattskruv" (inuti "muttern", det var det där med ord ). Den ena påverkar hög- och den andra lågfartskomp (och för sakens skull: nej det är inte fordonets hastighet vi talar om, det är kolvens hastighet i dämparen). _________________ Lars H Bamsefar kan vara närmare än du tror.... |
||||||
Det är en elegant lösning! _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
"mutter" = insex? "plattskruv" = spårskruv? _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||
Jag vet att dämpare i t.ex. Paris-Dakar kan bli så varma att dom tar eld, men jag vet inte hur varma dom blir på en genomsnittlig bilbana eller t.ex. Nürburgring. Vi får helt enkelt säkra gängade röret genom att svetsa på ett lock på den som vilkar mot toppen av dämparen samt limma hela röret mot resten av kroppen. Jag har hört att vissa använder så klena saker som chassi-lim för att limma gängade röret, så jag räknade ut att det kan inte vara så himla dåligt med bra epoxy-lim ändå... _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
Nej inte insex - det är åt fel håll, 17mm fast shiftnyckel om jag minns rätt: _________________ Lars H Bamsefar kan vara närmare än du tror.... |
||||||
Fast skiftnyckel är inte det lite motsägelsefullt _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||
Sparade trådar/FAQ Mycket bra info om dämpare (splittad tråd) | << 1, 2, 3, 4 >> 14 besök senaste veckan (22441 totalt) |