Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
4 KLASSERS RIKSMÄSTERSKAP / Nu med reglemente utg.10!
1, 2, 3 ... 11, 12, 13   >>
23 besök senaste veckan (58658 totalt)
MatzOlli
ÅSA
Här sen Jun 2006
Inlägg: 860


Trådstartare
LÄNK PLATS REGLEMENTE

https://www.dropbox.com/sh/v9h4or7zfrvppuh/z8mYLA5206

Ett litet tilägg är att jag inte gör detta för att jag har en egen bil som skall köras i detta RM, jag kan lova att jag aldrig kommer att bygga en själv för denna serie om den blir av. Kan förvisso tänka mig att köra ett stint då och då i något team. det kan jag inte förneka.

Bara så ni som följer detta kanske förstår att detta arbete görs inte för egen vinning utan jag gör ett tappert försök att få upp ögonen på behovet av täppa till den alltmer växande klyftan "amatör" vs "elit"... den är stor nog som det är id
ag.



Nedanstående saxat från inlägg i SBF/STCC tråden (och editerat en smula);

Det är fullt möjligt att till säsongen 2015 ha två+två starka SM klasser i sprint och långlopp. Förvisso krävs det modifieringar på de bilar som skulle tänkas deltaga men inte av det väldigt dyra och omöjliga slaget.

Detta är inte löst tagit ur luften, då jag varit i många år på många tävlingar och talat med team/chaufförer/mekaniker/funkisar och arrangörer.

Vi har idag för många klasser som av naturliga (mestadels ekonomiska) skäl ligger väldigt nära varandra, detta gör att ingen av dem utvecklas som jag iaf hade hoppats på.

Jag hoppas innerligt att SSK, KMF, HMS, MSLS, FMK mfl sätter sig ner och kommer fram till:

RM RWD 5.5 kg/hk Sprint R-däck 205 (tex.ssk motor reglemente med otrimmade valmöjligheter)

RM FWD 5 kg/hk Sprint R-däck 205 (tex. ssk motor reglemente med otrimmade valmöjligheter)

RM RWD edurance 6-24h racing 5.5 kg/hk Sprint R-däck 205 (tex.ssk motor reglemente med otrimmade valmöjligheter)

RM FWD edurance 6-24h racing 5 kg/hk Sprint R-däck 205 (tex.ssk motor reglemente med otrimmade valmöjligheter)

Det innebär att SM kör på "alla banor" och att vid respektive race helg så körs de idag befintilga klasserna (nshc/msls/fyndbörsen/voc mfl) indelade enligt norra / södra serien.

Kanske med en stor SM final i slutet på sept där norra södra top 15 i respektive klass kan göra upp..

Detta skulle faktiskt kunna fungera.

Underlaget finns (i stugorna och verkstäderna) redan det är bara arenan som saknas.

Säkert nån som tycker jag är helt ute och cyklar, men ordet är fritt.

(vet att jag inte skriver om spvm, historiska, miata, mfl men dessa fungerar ju faktiskt i nuläget och traditionella samarbeten behöver inte fördärvas av ovanstånde, såvitt jag kan se det,)[url][/url][url][/url]

_________________
Matz Olli 0702-263604
Fluffen en gammal grön compact
Citera
MatzOlli
ÅSA
Här sen Jun 2006
Inlägg: 860


Trådstartare
BAS IDE:

MOTOR: ssk klass 3 rakt av



_________________
Matz Olli 0702-263604
Fluffen en gammal grön compact
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Grundtanken tycker jag är superintressant. Men jag kan för lite om olika seriers reglementen för att se vilka som kan tänkas samlas under detta, det är inte mitt bord . Att ett sånt här upplägg skulle kunna ge svensk klubbracing en mycket starkare ställning tror jag starkt på.

En lista på potentiella serier som kanske skulle kunna köra under detta vore kanske en bra grej?

_________________
Magnus Thomé
Citera
MatzOlli
ÅSA
Här sen Jun 2006
Inlägg: 860


Trådstartare
Exempel på beräkning av klass och vikt:

TRIMMADE:

Motor typ d:

1,8 liter med 4-ventilsteknik ger en beräknad effekt på (1,8 x 130) = 234hk
Minimum vikt för klass RWD: 234 x 5 = 1170kg.
Minimum vikt för klass FWD: 234 x 5.5 = 1287kg


Motor typ b:

2,3 liter med 2-ventilteknik som ger en beräknad effekt på (2,7 x 100hk/l) = 230hk
Minimum vikt för klass RWD: 230 x 5 = 1150kg.
Minimum vikt för klass FWD: 230 x 5.5 =1265kg


Chippad turbomotor:

Original 150 hk, annat luftfilter och avgassystem en beräknad effekt på (150 x 1,35 ) = 203hk
Minimum vikt för klass RWD: 203 x 5 = 1015kg.
Minimum vikt för klass FWD: 203 x 5.5 = 1117kg

Original 180 hk, annat luftfilter och avgassystem en beräknad effekt på (180 x 1,35 ) = 243hk
Minimum vikt för klass RWD: 243 x 5 = 1215kg.
Minimum vikt för klass FWD: 243 x 5.5 = 1337kg


2-skivig Wankelmotor:

1,3 liter som ger en beräknad effekt på (1,3 x 210hk/liter) = 273hk
Minimum vikt för klass FWD: 273 x 5 = 1365kg.
Minimum vikt för klass RWD: 299 x 5.5 = 1502kg


Otrimmad motor:

Original 193hk + 15% ger en beräknad effekt på (321 x 1,15) =222hk

Minimum vikt för klass RWD: 222 x 5 = 1110kg.
Minimum vikt för klass FWD: 222 x 5.5 = 1221kg


friserat lite på wankel.. map liter effekt

_________________
Matz Olli 0702-263604
Fluffen en gammal grön compact
Citera
MatzOlli
ÅSA
Här sen Jun 2006
Inlägg: 860


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Grundtanken tycker jag är superintressant. Men jag kan för lite om olika seriers reglementen för att se vilka som kan tänkas samlas under detta, det är inte mitt bord . Att ett sånt här upplägg skulle kunna ge svensk klubbracing en mycket starkare ställning tror jag starkt på.

En lista på potentiella serier som kanske skulle kunna köra under detta vore kanske en bra grej?


jäpp... det kommer... först och främst reglemente motor och sedan chassi och säkerhet.

kommer en liten nyhet i motor placeringen som jag tror kan göra livet enklare och rättvisare. åtyerkommer med detta strax.

de serier som är berörda är ssk/ercup/nshc/msls/slc och i viss mån givetvis de serier som man av tradition samkör vissa helger med såsom historiska,spvm,miata.

_________________
Matz Olli 0702-263604
Fluffen en gammal grön compact
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Kul idé, vi var några som surrade lite i liknande tankar för en 5-6 år sedan, men då bara i ett långloppsperspektiv, där då SLC, MSLS, ERC och övriga långloppserier skulle kunna ha en gemensam klass (ganska standardbetonad) Man tävlar i södra-västra-östra-mellan/norra distriktet i samband med ordinarie serietävlignar, avlsutar en gemensam grand final där de XX antal bästa teamen i resp regional serie är kvalificerade till en riksfinal. Nu slutade vi i vårt team med långlopp och släppte idén (fick ändå mest intrycket att varje serie trodde så benhårt på just sin idé att intresset för samverkan var lågt då...) Revirpinkeri förekommer inte bara i STCC-TTA sammanhang
Tycker tanken är klockren, men några reflektioner:
Reglementet här ovan passar bra för de som vill bygga ganska fritt. Tankar på reglementen för de som är mer intresserade av tävlan än att bygga? Typ Fyndbörsen, Roadsport, VOC osv?

Sedan tycker jag skrivningen "Dock ej tillåtet med motorer från Formelbilar och båtar är högst märklig, även om jag förstår vart man vill komma.
Konsekvensen blir att jag kan ha en ganska fragil turbostressad drivlina från en Hayabusa, men inte en Ford X-flow, Zetec, Duratec eller Pinto med torrsump från en Formel Ford, eller ens en VW 1300-1600 från Fvee Super Vee? Begriper att det inte var så man menade, men man skulle kunna bli diskvalificerad med en en gammal gjurtgärnsklump från en FF1600 så som det är skrivet....

Hur som helst, värt att spinna vidare på thumbs up

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Kul! Tanken är alltså att man kan hoppa runt lite mellan långlopp och sprint med samma bil?

Wankel delen får du kolla igen, stämmer inte. Dessutom är det svårt att få ur de siffrorna utan att flytta på portarna. Wankeln må ha bra liter effekt men lider av dåligt vrid och behöver inte straffas mer än en modern 4cyl 2l 4 ventilare.

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
MatzOlli
ÅSA
Här sen Jun 2006
Inlägg: 860


Trådstartare
modifierat ercups motor placering:racesmile

notera rödmärkt.. detta är en nyhet.. jag tror mig kunna påstå att det ger vettiga byggen.


_________________
Matz Olli 0702-263604
Fluffen en gammal grön compact
Citera
MatzOlli
ÅSA
Här sen Jun 2006
Inlägg: 860


Trådstartare
Bosse L skrev:
Kul idé, vi var några som surrade lite i liknande tankar för en 5-6 år sedan, men då bara i ett långloppsperspektiv, där då SLC, MSLS, ERC och övriga långloppserier skulle kunna ha en gemensam klass (ganska standardbetonad) Man tävlar i södra-västra-östra-mellan/norra distriktet i samband med ordinarie serietävlignar, avlsutar en gemensam grand final där de XX antal bästa teamen i resp regional serie är kvalificerade till en riksfinal. Nu slutade vi i vårt team med långlopp och släppte idén (fick ändå mest intrycket att varje serie trodde så benhårt på just sin idé att intresset för samverkan var lågt då...) Revirpinkeri förekommer inte bara i STCC-TTA sammanhang
Tycker tanken är klockren, men några reflektioner:
Reglementet här ovan passar bra för de som vill bygga ganska fritt. Tankar på reglementen för de som är mer intresserade av tävlan än att bygga? Typ Fyndbörsen, Roadsport, VOC osv?

Sedan tycker jag skrivningen "Dock ej tillåtet med motorer från Formelbilar och båtar är högst märklig, även om jag förstår vart man vill komma.
Konsekvensen blir att jag kan ha en ganska fragil turbostressad drivlina från en Hayabusa, men inte en Ford X-flow, Zetec, Duratec eller Pinto med torrsump från en Formel Ford, eller ens en VW 1300-1600 från Fvee Super Vee? Begriper att det inte var så man menade, men man skulle kunna bli diskvalificerad med en en gammal gjurtgärnsklump från en FF1600 så som det är skrivet....

Hur som helst, värt att spinna vidare på thumbs up


håller med...det där kan ju justeras till.. thumbs up

_________________
Matz Olli 0702-263604
Fluffen en gammal grön compact
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1751



varför straffas fwd bilar med högre vikt?

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
MatzOlli
ÅSA
Här sen Jun 2006
Inlägg: 860


Trådstartare
Fastlane skrev:
Kul! Tanken är alltså att man kan hoppa runt lite mellan långlopp och sprint med samma bil?

Wankel delen får du kolla igen, stämmer inte. Dessutom är det svårt att få ur de siffrorna utan att flytta på portarna. Wankeln må ha bra liter effekt men lider av dåligt vrid och behöver inte straffas mer än en modern 4cyl 2l 4 ventilare.


kom med förslag... eller ska vi gå på rallycross reglerna rätt av..

_________________
Matz Olli 0702-263604
Fluffen en gammal grön compact
Citera
MatzOlli
ÅSA
Här sen Jun 2006
Inlägg: 860


Trådstartare
Babbe skrev:
varför straffas fwd bilar med högre vikt?


var trött när jag skrev i gamla tråden... givetvis skall det vara tvärsom... fixat... kolla motorregler exempel...blir vettigt tror jag.

_________________
Matz Olli 0702-263604
Fluffen en gammal grön compact
Citera
MatzOlli
ÅSA
Här sen Jun 2006
Inlägg: 860


Trådstartare
Strategi:

Norra alliansen....sviesta+mantorp+gelleråsen+kinnekulle.. Minst 4 deltälvlingar+FINAL (mittsverige / tierp ???)

Södra alliansen....sturup-knutan-falkenberg-kinnekulle+anderstorp..Minst 4 deltälvlingar+FINAL (rudskogen,våler, ???)

Ett RM som kör på alla dessa banor. 7-8 deltävlingar+FINAL

tankar kring detta???

_________________
Matz Olli 0702-263604
Fluffen en gammal grön compact
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Matz olli skrev:
Strategi:

Norra alliansen....sviesta+mantorp+gelleråsen+kinnekulle.. Minst 4 deltälvlingar+FINAL (mittsverige / tierp ???)

Södra alliansen....sturup-knutan-falkenberg-kinnekulle+anderstorp..Minst 4 deltälvlingar+FINAL (rudskogen,våler, ???)

Ett RM som kör på alla dessa banor. 7-8 deltävlingar+FINAL

tankar kring detta???


Låter jäkligt bra. thumbs up thumbs up

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Matz olli skrev:
Fastlane skrev:
Kul! Tanken är alltså att man kan hoppa runt lite mellan långlopp och sprint med samma bil?

Wankel delen får du kolla igen, stämmer inte. Dessutom är det svårt att få ur de siffrorna utan att flytta på portarna. Wankeln må ha bra liter effekt men lider av dåligt vrid och behöver inte straffas mer än en modern 4cyl 2l 4 ventilare.


kom med förslag... eller ska vi gå på rallycross reglerna rätt av..


Kör inte Wankel just nu ska påpekas så förslaget är rätt så objektivt.

2 Skivig Wankel (982cc till 1308cc):

Original ej trimmad N/A 160hk per liter
Trimmad men ej flyttade portar N/A (Street, Mild, Monster, J, Bridge etc men EJ Periferi) 200hk per liter
Trimmad Periferi Portad N/A 230hk per liter

Wankel 5.2kg per Hk. RWD
Wankel 4.7kg per Hk. FWD

RWD Otrimmad 1082kg (208x5.2)
FWD Otrimmad 978kg (208x4.7)
RWD Trimmad 1352kg (260x5.2)
FWD Trimmad 1222kg (260x4.7)
RWD PP Trimmad 1555kg (299x5.2)
FWD PP Trimmad 1406kg (299x4.7)

Svårt att få till det på ett vettigt sätt.

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Matz olli skrev:
Strategi:

Norra alliansen....sviesta+mantorp+gelleråsen+kinnekulle.. Minst 4 deltälvlingar+FINAL (mittsverige / tierp ???)

Södra alliansen....sturup-knutan-falkenberg-kinnekulle+anderstorp..Minst 4 deltälvlingar+FINAL (rudskogen,våler, ???)

Ett RM som kör på alla dessa banor. 7-8 deltävlingar+FINAL

tankar kring detta???


Bra grund tanke, vi lekte med tanken på några fler regioner, men det kanske bara är att kludda till det.
Dock tror jag 7-8 deltävlingar + final är för många. Klubbracing bör nog i normalfallet inte innehålla mer än en deltävling per månad, vare sig tid eller budget räcker för de de flesta till för mera. Det är iaf den erfa jag fått genom åren. Det har förstärks över tiden genom att racing i sig blivit dyrare och merk omplicerat för utövaren. Jag tror. 4-5 delt + final är rätt lagom mellan tidigt maj- tidigt okt.
med 78 dt+ final riskerar man spridning av antal deltagare, så det blir färre per dt. Svårt att få ekonomin att gå ihop för en arrangör då. Min uppfattning är att med nuvarande kostnadsnivå för ett racearr, bör man landa runt 80-100 deltagare/per race för att säkerställa att det verkligen går runt.

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Exit

Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728



Riktigt kul idé :-)

Varför inte tillåta RWD, FWD och även 4WD på samma villkor? Alla drivlinor har ju sina för- och nackdelar..?
Citera
Linus P
Uppsala
Här sen Dec 2006
Inlägg: 1305



Gillar upplägget skarpt. Finalen, blir det ungefär som SCCA gör i USA med sina "Runoff's" mot slutet av året?

Drömmen för min del vore en klass typ Roadsport A-C och där man gör som man gjorde förr i tiden då det kördes racing även här uppe, d.v.s. race på flygfält i t.ex. Kalix, Skellefteå m.m. Ganska enkla banor som dock uppfyller säkerhetskrav, och kanske endast för de lägre klasserna som inte går så fort. Sen en tävling på Mittsverigebanan också, såklart. Eller varför inte en vinterserie på isen i samband med is-SM, ev. med RM-status om folk söderifrån vill köra. Skulle lätt bygga bil för detta thumbs up

_________________
Linus Pettersson

Svenska Wankelregistret
Citera
MatzOlli
ÅSA
Här sen Jun 2006
Inlägg: 860


Trådstartare
https://rejsa.nu/div/4%20klasser%20RM%20-%202013-03-18.pdf

Nu finns det ett färdigt regelemente att skriva ut och begrunda. (erbetskopia så det finns förstås fel i den)

Jag har hänsynslöst lånat från alla olika arrangörer och sedan editerad helt efter vad jag personligen anser fungera i sverige idag och ett tag framöver.

Syftet med detta är att få de olika arrangörerna att sätta sig ner vid förhandlingsbordet och kasta av sig "ryggsäckar och gammalt groll" och ta tag i det som kan bli en bra stomme för svensk amatörracing.

Notera "stomme" jag är medveten om att det finns massor med andra klasser som är fungerande.

Kan SSK + KMF(nshc) + MSLS + ERCUP + HMS + ARC (säkert någon jag glömt, tips emotages tacksamt) komma till förhandlingsbordet med öppna sinnen så är ett RM inom räckhåll.

Rent konkret innebär det att ett team kan använda samma bil till långlopp och sprint och då få en bättre ekonomisk förutsättning
att genomföra ett RM.

Det behövs ett RM för att få tillbaka publiken.
Det behövs ett vettigt reglemte för att skapa ett RM.(måste täcka in så mycket som möjligt av de bilar som finns idag)
Det behövs ett samarbete mellan arrangörerna för att ett RM skall vara möjligt.
Det behövs ett 100% stöd från SBF på en gång. ( inte nästa år )


mvh matz olli

lifebeginsat200@gmail.com

_________________
Matz Olli 0702-263604
Fluffen en gammal grön compact
Citera
Scuderia Thorell
RÖNNINGE
Här sen Dec 2006
Inlägg: 80



Är det tänkt att den beräknade vikten är tom bil eller inklusive förare osv?

_________________
Niclas Thorell
Fiat Tipo Rapido
Citera
MatzOlli
ÅSA
Här sen Jun 2006
Inlägg: 860


Trådstartare
Sunk skrev:
Riktigt kul idé :-)

Varför inte tillåta RWD, FWD och även 4WD på samma villkor? Alla drivlinor har ju sina för- och nackdelar..?


Med tanken på allt tjafs i stcc då det 4 krafsarna var med skulle jag helst vilja undvika detta, jälkigt svårt att balansera reglementet.

Men i den bästa av värdar.. varför inte?? ska räkna på det.

hoppas att 4wd teamen uppmärksammar detta och hör av sig. det finns ju rätt mång kul bilar att bygga på.


_________________
Matz Olli 0702-263604
Fluffen en gammal grön compact
Citera
Sparade trådar/FAQ
4 KLASSERS RIKSMÄSTERSKAP / Nu med reglemente utg.10!
1, 2, 3 ... 11, 12, 13   >>
23 besök senaste veckan (58658 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande