Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
bra "rejsa" bil för inkompetent nybörjare?
<<   1, 2, 3, 4   >>
3 besök senaste veckan (18818 totalt)
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087


Trådstartare
prisläget på impreza är väl det kinkigaste med dem... den jag tittade på (98 GT kombi) ville de ha 125' för... den var väl inte i toppskick men helt ok det jag lyckades uppfatta, men den hade gått nästan 10' mil, och hade (som de flesta 98or enligt någon impreza sida) kassa bromsar. GT -99 sedaner hoppar upp en bra bit och landar väl på runt 160' för de billigaste, vet inte skicket på dessa men det är väldigt lite pengar över till däck och chassi ivf.

Hoppas att Typ-R Johan kan komma och räta några böjar om integran, har inte hittat någon att ställa alla frågor om den till innan. Det verkar finnas väldigt få IT-R att hitta dock, men man får väl ta till import eller något...

M3 vet jag inte, har vart förbi bmwpower forumet idag en snabbis, men det gav inte mkt...

mini cooper, kul tanke de är ganska tuffa tycker jag, provsatte en S på mässan i malmö riktigt het!

just 206 GTi är lite känsligt... det är just en sådan som är snabbast i konbanan i malmö i dagsläget och jag vill ju så gärna peta ner honom från tronen någon gång, hade ju vart synd att göra det i en likadan bil?

306 kunde kanske vara något, ska titta lite efter sådana.

bara så ni vet så gör ni det bara svårare för mig, men det är ju trevligt på sitt sätt

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Fyhr skrev:

Att köra en bil på banträffar/konbana och en annan till skolan verkar visserligen smart, men det lämnar mig med ett fruktansvärt dilemma, säg att jag köper en 944 s2 till banträffarna och kör volvon till skolan. Då har jag 140' bil stående i garaget 90% av tiden jag sitter i en bil, antar att det är den fåfänga fjortisen i mig men, varför köra volvo när man har en porsche?


Mja... hmm.... Om du åker med 944:an varje dag som kommer det att vara lika oupphetsande efter något halvår som att åka volvo 740. Ska en upplevelse vara lite speciell så ska man nog inte uppleva den varje dag, ivarje fall inte på väg till skolan halvåtta på morgonen! Så funkar det för mig ivf Visst kan du åka med 944.an ibland, men inte varje dag!

Sen en helt annan sak, det finns inte så många fina 944:or kvar, snälla du, om du köper en fin, kör inte med den på saltade vintervägar! Jag vill att det ska finnas fina 944:or kvar som jag ska köpa om 5 eller 10 år

_________________
Pär Hylander
Citera
Anders Lundgren
Lund
Här sen Jan 2003
Inlägg: 165



En ITR är en ypperlig banbil
1200kg, LSD, Dubbla triangellänkar, 9000varv, 190hk, 22mm krängare bak, recaro stolar, tätstegad låda. Har blivit utsedd till väldens bästa FWD (ban)bil flertalet gånger.

Vi har en antal med i klubben som är med på banträffarna (Honda Performance Club)

Något särskilt du vill veta om bilen?

Märks det att jag är Honda-entusiast

_________________
"Racing improves the breed" - Soichiro Honda
Civic 1.6VTEC -91 SS 1.26.29
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087


Trådstartare
Pär Hylander, om jag skulle köpa en 944 så behöver du inte oroa dig, hjulen hade inte fått nudda marken medan det fanns salt på marken.

Angående IT-R skulle jag vilja veta om delar som man kan tänkas slita ut är dyra, var man bör serva dem (gärna i skåne) jag mailade ett antal verkstäder men ingen verkade vilja serva IT-R... eller så kollar de aldrig sina mailboxar. Jag har provkört en, den svarta som fanns på häggenäs automobile i höör, jag blev dock inte riktigt övertygad, dels då alla mina två vänner givetvis skulle med och åka och handlaren också. så vi blev väl ganska tunga för stackars bilen... sen var den sänkt med några skumma fjädrar och dämpare, den hade även 16" fälgar av okänt slag som säkert vägde sitt mer än original... jag har läst bla på erat forum och någon annan stans att originalhjul och fjädrar/dämpare är väldigt vettigt anpassade för att ge bilen rätt karaktär, om man skulle få för sig att försöka förbättra väghållning och så, vad bör man satsa på för grejjer? Hur är bromsarna?

Slutgiltigen, vem vänder jag mig till för att få tag på en, utbudet i sverige är ganska begränsat, jag blev snuvad på en jag tänkte köpa i höstas precis när jag tagit körkort, vit i originalskick fanns i höllviken...

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Anders Lundgren
Lund
Här sen Jan 2003
Inlägg: 165



Däck och fälgar är enormt viktigt gällande bilens beteende, oavsett om det är en ITR, BMW 320 eller 206GTi etc.

ITRens hjulupphängning är optimerad för original Enkei (lätta) 15". Att ens fundera på att byta ut fälgarna till något annat än lätta 15" borde vara kriminellt. Kan förstå att du inte blir övertygad med 16" bly och kapade (borde också vara kriminellt) sänkfjädrar. Bilen i fråga har dessutom ett "Hot air intake". Du vet ett sånt som bara låter ballt men ger mindre effekt! ITRen har redan från början en "Ice box" med konfilter.

Testa en org med bra däck (S-02/S-03 eller liknande). Är du inte övertygad då så köp en annan bil.

Kom ihåg att ITRen inte är rakt fram åka bil! Motorn är bara på 1.8L NA (utan turbo) och fjuttiga 178Nm. Sitter man 4:a i bilen så märks det.

Peter i Lomma (Honda i Lomma) är en av de bästa Honda mekanikerna i Sverige. Kan rekomendera honnom varmt. Vilken auktoriserad Honda verkstad som helst kan serva en ITR.

om du ska förbättra väghållning bör du satsa på ett ställbar hårdhet/höjd fjädrar/dämpre kombination. Det handlar mest om din plånbok. Fightex, Mugen, Öhlins, koni, finns hur mkt som helst.

Bromsarna är relativt små. 282mm, 23mm tjocka. Men med tanke på vikten brukar inte folk gnälla men du bör uppgradera. Racing bromsvätska, slitsade skivor, bättre belägg, bort med bromssköld samt ventilationsslangar borde räcka långt.

_________________
"Racing improves the breed" - Soichiro Honda
Civic 1.6VTEC -91 SS 1.26.29
Citera
Anders Lundgren
Lund
Här sen Jan 2003
Inlägg: 165



Angånde konbanan i Malmö, är inte Martin Scotte snabbast med sin Civic?

_________________
"Racing improves the breed" - Soichiro Honda
Civic 1.6VTEC -91 SS 1.26.29
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087


Trådstartare
Justja, den kanske hade "sport" filter också ja, verkar poppis att sätta det på IT-R trots den negativa prestanda"ökningen" tror även den vita hade det...

Grejjen är den att det inte är så lätt att hitta en original man bara kan åka och testa, du kanske känner någon som i alla fall vågar bjuda på en åktur. Förstår att folk inte gärna lånar ut sina bilar till gasglada ungdommar, men ungdommar i passagerarsätet kanske går an?

Jag verkar ha tabbat mig!! får skylla på att jag inte vart med så länge, efter en lite snabb browsing bland resultaten verkar det som att scotte slog pelle iaf vid något tillfälle, jag antar att de kör samma bana hela tiden och dessa var de snabbaste reslutat jag hittade efter en snabb sökning. Då måste jag slå civicen också! ok jag kommer inte komma i närheten på ett bra tag då det krävs en massa skicklighet som förare, något jag saknar men det kommer väl med tiden... Bra att han i lomma är duktig på honda, gillar inte säljaren där dock, var med polaren där å skulle kolla på en CRX till honom, men han tog oss inte på allvar, så det blev bil från annat håll.

1. Martin Civic 13,65
2. Pelle Peu 206 13,84

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Varför inte en Miata? 116-130hk (beroende på årsmodell) och under 1000kg samt alla fördelar Hondan har i form av väghållning, därtill skojigt med cab, sportigt med två säten samt enormt driftsäker. Kan man inte åka fort med 120hk behöver man inte 900hk! Det är en bra bil att lära sig köra bakhjulsdrivet.

Jag brukar då och då skoja med forumägaren Magnus när vi ses på Mantorp / ÖSK arrangemangen. Med miatan åker man direkt från vägen ut på banan utan att ens fundera på att kolla något, medans Magnus får stå där och fylla och kolla olja och vara lite osäker på om maskin håller, hihi. Miatan är i princip byggd för att leva ett hårt liv och lever länge och gärna på rödmarkeringens gräns. Motorn är så gott som bulletproof och hela bilen är enormt överdimensionerad. Växellådan klarar 300hk utan att sucka och bromsarna håller länge om man sköter dem (dvs. man behöver inte göra något med dem). Mina bromsar (fortfarande original fast inte med original bromskloss förvisso) håller bra för framfarter på mantorp som är bromsätande så det råder duga (och då har jag lite fler hästar som måste värmas bort på rakans slut). Jag har inte rört bromsarna på två år och de funkar lika bra nu som när jag monterade klossarna och stålomspunna slangar (och då kör jag ändå ganska mycket på bana varje år - tycker jag).

Det finns störtbågar att köpa. Alla väghållningstillbehör du vill, större bromsar, turbo- eller kompressorkits (dock ej SBF godkända) samt mängder av "kosmetiska" upgrades om man vill pynta sin bil.

Svensksålda exemplar kostar från 50-100tusen och tyska exemplar ca 20' mindre. Mitt sista inköp kostade 1500kr och är egentligen ett perfekt race-exemplar (38000mil förvisso), men som är min vinterbil.

Lägg därtill att de är relativt billiga att försäkra. Entusiastförsäkring är dock att rekommendera om du kan (kostar typ 1400kr per år).

Lycka till!

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
bmwsson

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1043



Jag är förstås lite partisk men skulle iallafall rekomendera BMW M3 E30. Du får en bil som är väldigt allround, även med stöddigare väghållning och 18" fungerar den fortfarande till att åka på semester. De flesta reservdelar är förhållandevis billiga, klart billigare än Porsche. Vill du sen gå vidare finns det hur mycket godis som helst att köpa. Hade jag bara stålar skulle jag lätt kunna lägga ett par årslöner på min.

_________________
bmw bmwsson
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Jag skall inte råda dig till någon viss bilmodell,
men mitt råd är att köpa en relativt lätt bil.
En tung bil sliter på både däck, bromsbelägg/skivor och behöver mycket effekt och drar mycket soppa.
Man kan ha mycket roligt och lära sig bilkörning med en mindre och svagare bil också. Och så har du pengar över till många härliga resor till
Nürburgring.
OBS! Nürburg och inte Nürnberg. Det är många som åkt fel...

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632



Peeter skrev:

OBS! Nürburg och inte Nürnberg. Det är många som åkt fel...


Ähumm... Lite OT här, men måste haka på.

1995 tror jag att det var... Jag och en polare skulle ut och bila i Europa och hade hört historier om Nordslingan
vid Nürburg av några kompisar. Rörde ihop historierna lite lagom, men fick i alla fall berättat att Nürnberg
(Nürburg, alltså, men i våra öron var det samma sak...) var en liten död byhåla, men att Nordslingan
var något i hästväg och därför väl värd ett besök under semestern.

Ytterligare förvirrade kontakter kunde bekräfta att det minsann skulle vara
race på Nordslingan i Nürburg (Norisring i Nürnberg alltså) den helgen vi skulle passera.... thumbs up

Döm om vår förvåning när vi kom ner till "den lilla byhålan" Nürnberg...
Efter ett par timmars irrande i morgonrusningen hittade vi till slut ett Hotell,
där vi checkade in, för att sedan skynda ut till banan.

Jag kommer fortfarande ihåg den märkliga blicken från receptionisten när vi frågade om snabbaste vägen
till Nürnbergring....

Jaa, sa dom, ni kan ju åka sisådär 60 mil i nordvästlig riktning så hamnar
ni ungefär rätt...

Nåja.... Vi fick i alla fall se ITC, Porsche Cup och Historisk F1 på Norisring, inget fel på det, men lite galet kändes det ju...

När semestern två veckor senare avslutades så passerade vi även den riktiga Nürburgring. Det var en helt annan sak, kan man säga...

_________________
--
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087


Trådstartare
Miata ja... ni har ju en trevlig klubb och allt! men jag vet inte riktigt, vill egentligen inte ha cab, ok att man kan sätta stötbåge och sådär, vad kan det kosta föresten? att få den installerad och så? en vän till en vän körde och voltade med sin fassas miata, rutan knäcktes tydligen direkt och då är det inte så skoj att sitta i den längre, han klarade sig på något mirakulöst sätt men endå det är inget jag vill vara med om...

Tack för tipset om Nürburg

impreza väger 1235kg enligt http://www.sidc.co.uk/faq.htm#2.1.
integran 1200
miata 1000
elise 800?? fn att man inte har råd

Vad väger 944orna? m3 e30 resp e36?

Tror det lutar åt impreza lite... kinkigt å hitta integror att testa... har dock svårt att välja mellan att försöka få tag på en fin 944 och trimma väghållning och så... fler provkörningar får följa när vädret tillåter. Ni får dock jättegärna spåna vidare, lite har mina vyer vidgats, helst skulle man ju vilja ha en bil i stil med crx från ca 90, men lite nyare... drömma får man väl?

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41542

Forumägare
Forumägare

Fyhr skrev:
Vad väger 944orna? m3 e30 resp e36?
Sökte lite här på forumet och fann det här jag skrev för ett tag sen:

3.2 limo 1535 kg
3.2 kupe 1515 kg
3.0 kupe 1460 kg

Enligt bilarnas manualer.

Min tjänstevikt är 1650 kg och jag har själv vägt bilen på en nogrann våg till 1700kg med tre extra hjul i baksätet/skuffen o halv tank

Så det är ena rediga bitar.... men det går undan ändå

_________________
Magnus Thomé
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1217



Fyhr skrev:
Vad väger 944orna? m3 e30 resp e36?


M3E30:
1200 kg (fulltankad, körklar utan extrautrustning) enl. instr.bok

min: (utrustad med taklucka)
1250 kg med 40 liter i tanken och reservhjul, domkraft och verktyg. (enligt vägningsprotokollet till reg.bes.) -> tjänstevikt 1330 kg

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17354



Fyhr skrev:
Vad väger 944orna?
En kompis köpte en 83:a igår. Enligt papperen väger den 1350kg.
Min 924 väger 1180, men är ju då lite svagare.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632



Kerb weight (?) enligt tidningen Autocar

944 turbo: 1258 kg
944 turbo S: 1350 kg
944 S2: 1310 kg

968 CS: 1335 kg

_________________
--
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Fyhr skrev:
Miata ja... ni har ju en trevlig klubb och allt! men jag vet inte riktigt, vill egentligen inte ha cab, ok att man kan sätta stötbåge och sådär, vad kan det kosta föresten? att få den installerad och så? en vän till en vän körde och voltade med sin fassas miata, rutan knäcktes tydligen direkt och då är det inte så skoj att sitta i den längre, han klarade sig på något mirakulöst sätt men endå det är inget jag vill vara med om...


Det håller jag med om. Ruskigt att volta. Givetvis knäcks rutan om man hamnar uppochned (den är ju helt ostöttad). Båge kostar 4500kr om jag inte minns fel hos GUSS i sthlm. Min kommer från USA och kostade ungefär lika mkt men då satte jag i den själv och med rabatterad frakt osv. Jag har aldrig varit rädd för att volta (hur ofta gör man det egentligen?) och sköter man sig och inte åker av banan på tvären så är väl sannolikheten mindre, men jag har bågen ändå, man vet ju aldrig, däck kan explodera, olja kan infinna sig osv.

Hm. Nissan 200SX eller vad de nu heter, är inte de ganska potenta bilar för mindre pengar (och inte cab heller)? fast de kanske inte är så upphetsande att köra och äga, vad vet jag.

Min far har en 968 (inte CS) och de är ju inom den prisnivå du angett, men den är rätt tung och känns sådan också när man kör, plus att det är lite gubb-stämpel över den, på något sätt. 944 är ju lite mindre och kanske lite lättare, men jag personligen har svårt för hur lamporna bak ser ut, det ser inte riktigt färdig-designat ut, men det är ju som tur är en smaksak. Med rätt grejor vad gäller hjulupphängning så är ju de bilarna klart potenta på banorna, det har man ju noterat hittils i alla fall.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087


Trådstartare
200sx har jag inga bra erfarenheter av, har inte provat de gammla s13 men jag körde en -95 s14... jag hade valt en saab turbo framför den bilen alltså, varken snabb rakt fram eller bra väghållning. inge sköna stolar, visst lite sidostöd men inget vidare, växellådan kändes väl ok men... usch nej!

Visst man kanske inte voltar varje dag men, det bara KÄNNS som att det borde gå att hitta en bil med tak som svänger lika väl som miata för samma pengar. Känns som att man betalar något för cabben också.

Angående detta med hjulupphängningar, vad är "bäst" vad har de bilar som nämnts i denna tråden?

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1454



Fyhr: Välj bilen som har S14 under huven, det är det ultimata bilvalet!

Du kommer aldrig att ångra dig!

_________________
/// Mvh Ferenc Papp
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Frazze skrev:
Fyhr: Välj bilen som har S14 under huven, det är det ultimata bilvalet!

Du kommer aldrig att ångra dig!


och då menar du nog S14-motorn i BMW M3 och inte en Nissan som den brukar bli förväxlad med...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087


Trådstartare
Jag antar att det är e30 m3 som har s14 motor.. hur lovordad den än är så vet jag inte riktigt... inte för jag någonsin ens sett en live men... porsche verkar mer rätt isf. snälla slå mig inte , vill någon övertyga mig live någon gång åker jag gärna med dock

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Sparade trådar/FAQ
bra "rejsa" bil för inkompetent nybörjare?
<<   1, 2, 3, 4   >>
3 besök senaste veckan (18818 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande