Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
bra "rejsa" bil för inkompetent nybörjare?
<<   1, 2, 3, 4   >>
3 besök senaste veckan (18818 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41542

Forumägare
Forumägare

Fyhr skrev:
200sx har jag inga bra erfarenheter av, har inte provat de gammla s13 men jag körde en -95 s14... jag hade valt en saab turbo framför den bilen alltså, varken snabb rakt fram eller bra väghållning. inge sköna stolar, visst lite sidostöd men inget vidare, växellådan kändes väl ok men... usch nej!

Jag vet flera mycket snabba 200SX'or som går kanon på bana både rakt fram o i allra högsta grad i kurvorna med. Bur, rdäck, lite trim på motorn... Dom ligger på samma tider som min r-däcksförsedda M3 3.2!

Men mitt tips är att inte stirra sig blind på vilken bil du ska ha. Du kan ha lika kul med de flesta bilar. Lägg pengar på BRA däck och massa besök på banor!!! (kan vara ide att kolla vilken bil som ger flest möjligheter till banåka ;-)

Hur mycket banträffar har du vart på än så länge?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087


Trådstartare
Jag tror det finns visdom i dina ord... Här är ju killar som kör med polos å a3or och andra urtrista familjevagnar de kommer åka 8or runt mig även om jag skaffar en mclaren F1 med bra däck...

Har funderat lite kring detta med däck, ska man köra R-däck på ett par andra fälgar och inte använda dem till vanlig körning eller går det bra att åka på dem hela tiden? vad kostar en uppsättning? hur fort tar den slut om man kör konbana och eller stripp iaf en gång i veckan och åker 58 mil i veckan totalt vanlig åkning? Har kommit fram till så mycket att jag inte ska ha nårra 18" iaf, helst inte 17 heller...

Miataklubben har en del banträffar va? porsche hade visst hela 14 st... det låter ju rätt trevligt hur är det med impreza och honda?

200sx kanske går bra, men den jag testade gjorde det inte

angående banträffarna... eftersom mitt körkort blev till 17e september 2002 har det blivit hela... 0... banträffar

Jag litar givetvis på att ni hjälper till med tips om vilka däck till vilken bil osv. Förresten, är det lämpligt att prova bilar som 944 och miata i det regn och rusk som just nu härjar skåne? eller det är bara dumt och onödigt och jag bör vänta tills det är torrt på vägen?

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41542

Forumägare
Forumägare

Jag tycker du ska börja med att köra en bunt träffar med gatdäck. Det är _inte_ en bra ide att börja med rdäck enligt min mening. Av samma anledning som det är dumt att skaffa sig för mycket pulver meddetsamma. Du får MYCKET lättare att lära dig att bli duktig på banåka och slalom med gatdäck o mindre pulver. Se till att du har en bil i bra skick när det gäller dämpare, bussningar, hjulvinklar och de bästa gatdäck du kan få tag på. Sen om det är en Polo GTI eller en 944 spelar inte så stor roll, bara det är en välbalanserad bil i grunden. Sen när du blivit riktigt varm i kläderna blir det kanon att uppgradera till rdäck. Då kommer du också kunna utnyttja dom optimalt istället för att köra på fel sätt men fort ändå (som ju även kan gå med mycket pulver) om du förstår vad jag menar...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Egentligen håller jag med Magnus. Det spelar ingen roll egentligen vilken bil du tar, det går att ha kul i alla. Faktum är att jag hade lika kul i min första bil, en Lancia A112 junior på 45hk (!!) som jag har i någon av mina senare bilar. Det går att åka fort i alla egentligen. Det som jag tycker är viktigt för dig i det här stadiet är bak- eller framhjulsdrivet? Jag skulle satsa på bakhjulsdrivet, och då ta något billigt och lite mer slitet och lägga lite pengar på schyssta dämpare, fjädrar, bussningar och däck samt en riktig sportstol. Då har du det som behövs för att ha riktigt ruskigt skoj och vara konkurrenskraftig på alla sätt som krävs. En BMW från mitten av 80-talet löser ju detta, eller en Alfa (lite mer att skruva säkert) eller nåt japanskt.

Jag har varit med på en banträff där ett gäng 200sx var representerade och de var både ganska snygga och enormt snabba en del av dem. Jag har gått och funderat på det ett tag och sugit på den karamellen själv.

Man måste vara med i flera klubbar för att kunna utnyttja säsongen maximalt. Därtill måste man vara beredd att åka land och rike runt. Fråga Magnus - hur många konstellationer är inte han med i? Själv är jag med i Miataklubben och försöker vara med på japan-träffarna (med bl.a. 200sx-klubben), samt Östgöta Sportvagnsklubb för Mantorp fyra-fem gånger om året. Ett tag åkte jag en del med Sportvagnsklubben Gbg för att vara med på deras slalomturneringar osv. Man måste liksom hänga på där det görs evenemang (såvida de inte är märkesbundna eller stängda för outsiders). Jag har aldrig varit på ett Lazzat arrangemang, men ska försöka mer i år.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41542

Forumägare
Forumägare

Alfaklubben har väldigt mycket banträffar! thumbs up


_________________
Magnus Thomé
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Fyhr skrev:
Förresten, är det lämpligt att prova bilar som 944 och miata i det regn och rusk som just nu härjar skåne? eller det är bara dumt och onödigt och jag bör vänta tills det är torrt på vägen?


Det beror väl på vad ägaren vill. Om min miata var till salu skulle jag nog inte vilja att den släpades ut i rusk och regn som det var idag. Men ur köpares perspektiv är det ju alltid lite "rush" på sportbilar fram emot vårkanten i mars, april sådär så priserna brukar vara lite högre, samtidigt som många väntar med att annonsera ut sina pärlor tills dess eftersom man vet att det är fler köpare som är ute just då. Spontant- om säljaren går med på det, ta en testsväng, annars avvakta tills du kan/får.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087


Trådstartare
jag kan ju försöka anta iaf.
Under den tid jag haft körkort hann jag prova konbanan en kväll, med fassans saab 95 kombi. den har nog varken balans eller en snäll och fin motor (ok 185 hästar är inte sjukt mycket, men för mycket i detta fall) och visst gick det därefter (jag var sämst av alla den kvällen) efter att ha provkört imprezan kan jag anta att jag hade haft väldigt svårt att köra med någon sorts rytm iom den ganska höga effekten och den otrevliga ketchupeffekten... 944 tror jag NÄSTAN jag vill räkna bort 9" breda bakhjul kostar däck?

Vad för gatdäck är de absolut bästa? någon länk till en lista med priser? angående dämpare bussningar osv, på exempelvis en integra eller en miata, från 98-99. Behöver man inte byta något eller? klart har bilen ENDAST körts på ringen så kanske den är något mer sliten än andra men, i almänhet?

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Anders Lundgren
Lund
Här sen Jan 2003
Inlägg: 165



Bridgestone S03 är ett enormt bra däck och förmodligen ett av de bästa.

Angående en Integra så behöver du inte byta någonting. Bilen är redan färdig, men man vill ju alltid förbättra. om du vill utveckla din Integra bör man börja med bra coilovers ställbara i hårdhet och R-däck. T ex. Weitec Hicon TX och Trampio R888. Grova kränghämmare och bussningar sitter där redan. Dessutom har både framvagn och bakvagn självjusterande camber vilket gör att du behöver inte ställa "upp" cambern för bana eller/och r-däck.

Bilen har dessutom LSD, en mkt bra stol, och en massa fjäderbenstag.

Personligen hade jag satt i ett 4p bälte (finns uttag i stolarna), krängt på r-däck, bytt bromsvätskan och kört igång.

HPC tillsammans med Impreza klubben samt 200sx klubben har 4 banträffar i år. Medlemskap i HPC kostar 200kr och varje banträff kostar 100kr dvs. 150kr banträff.

_________________
"Racing improves the breed" - Soichiro Honda
Civic 1.6VTEC -91 SS 1.26.29
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087


Trådstartare
ordningen på posterna verkar ha förrvirrats något...

Hursomhelst... alfa är ju onödigt att skaffa då, får bli å kränga vettiga däck på mossans 147a och låna den bara iofs. gillar jag verkligen känslan i den bilen, den är inge vidare snabb rakt fram men den är bara så trevlig att köra!

Angående 80tals bmw'er med nya bussningar dämpare fjädrar bromsar(?) sportstolar och dylikt så visst, men det känns som att kasta massvis med pengar i sjön... Visst, det går väl köpa en hyundai atos och eco-driva runt banan, men sen har ju hyundaiklubben så få banträffar

Har givit miatan lite tanke, ok visst skulle inte riktiga in mig så mycket på vilken bil och så men, just ur ett ekonomiskt perspektiv. Den är liten och lätt, har en lagom krallig motor och bör dra väldigt lite bensin. Den bör inte utrustas med fälgar större än 16" (risken för att bli mördad av miataklubbens lätta fälg fantaster är överhängande ) någon som vet vad som hänt med deras sida förresten, inte kommit in där på ett tag... Sen är det inte fel att åka nercabbat... njöt både ford escort xr3i cab och MGB nercabbat idag... (det var ju 10 C här idag, strålande solsken och tort på vägen!)

Jag lovar dock att provköra åtminstonne en BMW innan jag köper några fler bilar... vad kan vara så fantastiskt med dem?

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



"Kasta pengarna i sjön!" Ja tror du att du ska få tbx det du lägger på en banbil kan jag säga att det beror nog inte på om bilen kommer från Bayern eller ej... Man gör inte dethär för att det är billigt direkt...

Men visst, ett uns ekonomiska aspekter är ju inte dumt. Jag har klampat i klaveret ordentligt på den punkten! (Byggt en egen tävlingsbil från grunden...och det värsta är nog att jag kommer göra om misstaget igen ) Men hua vad det är!

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087


Trådstartare
ack ja, smiliesen säger ju allt

Jag skrev kasta pengarna i sjön för att det verkade som ett bra sätt att uttrycka det på, du får aldrig tillbaks dem, men å andra sidan kan det ju vara roligt att bada i pengar (if u catch my drift...)

Som sagt, min mor är smålänning, för det får jag lida

edit: stavfel och fixade en parantes

_________________
Pontus Fyhr
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2463



Fyhr skrev:
Angående 80tals bmw'er med nya bussningar dämpare fjädrar bromsar(?) sportstolar och dylikt så visst, men det känns som att kasta massvis med pengar i sjön... Visst, det går väl köpa en hyundai atos och eco-driva runt banan, men sen har ju hyundaiklubben så få banträffar


Det största misstaget de flesta gör när de skall börja åka bana är att lägga en helv... massa pengar på att modifiera bilen. Du behöver igentligen inte göra någonting förutom att se till att du har schyssta däck och fräsch bromsvätska - sen är det bara att åka..

Den största tidsvinsten runt en bana kommer du att göra genom att utveckla det som sitter mellan ratt och ryggstöd, finns inga pengar i världen som kan ersätta förarträning. Fördelen är också att du känner var du vill lägga pengarna och kan uppgradera istället för att köpa "Bilsports recept på en häftig banbil"

Köp en bil med bra grundförutsättning, köp belägg från Per Stacke och däck från Martin G (jag skickar mitt bg nummer via PM ), sen har du din biljett till många roliga timmar av utvecklande bilkörning. När sen vintern kommer så kan du köpa på dig de där delarna som gör att du kan utveckla din körning ytterliggare en nivå..

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087


Trådstartare
säkerligen sanna ord. Lite i linje med vad jag siktat endå? men då har egentligen alla problem flyttats ur vägen, bilvalet är lugnt, för det går att ha kul i alla bilar. Nu ligger pressen mer på vad man ska ha för bromsvätska och däck, men för det finns den andra trådar som jag ska plöja igenom någon gång.

Angående den viktigaste punkten, den mellan ratten och ryggstödet så finns det väl hopp, den går att modifiera till en relativt låg kostnad. Utgångsmaterialet är inte mycket och ha, men som Calle Rosenblad skrev, ingen föds väl till F1 mästare... har verkligen lagt för lite tid på att köra gocart, gjort det EN gång men det var så GRYMT roligt! hade sämst varvtider av alla (var med 201m folket där iaf några hade åkt innan ) men det var så skoj att det inte gjorde nått alls! och jag kom faktiskt bara näst sist i finalen... pga någon snurrade

oroa er inte, träning kommer jag nog få med tiden, fick just reda på att det skulle hålla s någon RS cup i skåne också, helt perfekt ju

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Fyhr skrev:
Har givit miatan lite tanke, ok visst skulle inte riktiga in mig så mycket på vilken bil och så men, just ur ett ekonomiskt perspektiv. Den är liten och lätt, har en lagom krallig motor och bör dra väldigt lite bensin. Den bör inte utrustas med fälgar större än 16" (risken för att bli mördad av miataklubbens lätta fälg fantaster är överhängande ) någon som vet vad som hänt med deras sida förresten, inte kommit in där på ett tag... Sen är det inte fel att åka nercabbat... njöt både ford escort xr3i cab och MGB nercabbat idag... (det var ju 10 C här idag, strålande solsken och tort på vägen!)



Jag tror vår webbmaster hade inbrott hos sig och därmed hände något med servern. Den kommer säkert upp inom kort.

Du bör inte köpa en miata för bensinförbrukningensskull, även om den drar mindre än de flesta andra bilar. Lätt bil = lätt att lära sig hantera och går relativt fort, samt sliter inte så mycket däck. Mina "r"-däck (Maxsport)har räckt i två säsonger och kanske 10-12 banåkningar samt en hel del gatåkning också (typ 1000mil). Kom faktiskt precis in från att ha kört nedcabbat (-3*C här, men torrt på vägarna) och det var inga problem ...

16-tum kan du inte ha på miatan om du ska ha r-däck för det finns inget i den dimensionen, man är tvingad att ha 15-tum tyvärr, men det är lättare på plånboken dock. 16-tum eller 17-tum är inte helt ovanligt på miator (fast då med gatdäck). 99 och senare årsmodell (M2) har aningen bättre väghållning än de tidigare p.g.a. lite ändrat hjulupphängningsgeometri så de går lite snabbare än M1-or, trots sin viktofördel (100kg mer grovt räknat).

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1941



Johan f.k.a M3E30 skrev:

Det största misstaget de flesta gör när de skall börja åka bana är att lägga en helv... massa pengar på att modifiera bilen. Du behöver igentligen inte göra någonting förutom att se till att du har schyssta däck och fräsch bromsvätska - sen är det bara att åka..

Den största tidsvinsten runt en bana kommer du att göra genom att utveckla det som sitter mellan ratt och ryggstöd, finns inga pengar i världen som kan ersätta förarträning. Fördelen är också att du känner var du vill lägga pengarna och kan uppgradera istället för att köpa "Bilsports recept på en häftig banbil"

Köp en bil med bra grundförutsättning, köp belägg från Per Stacke och däck från Martin G (jag skickar mitt bg nummer via PM ), sen har du din biljett till många roliga timmar av utvecklande bilkörning. När sen vintern kommer så kan du köpa på dig de där delarna som gör att du kan utveckla din körning ytterliggare en nivå..


Kan bara hålla med!

Jag började min bankörningskarriär sommaren 1989 med en BMW 323i E30 som bara var modifierad med 15" hjul och bra gatdäck.

Sen utvecklade jag den gradvis med bättre bromsbelägg (originalbromsarna stoppade förvånandsvärt bra, annat chassi, mer skålad stol och till slut en 2,6 l motor.

Jag hade mycket roligt under sex säsonger med den bilen, OK inte billigt men i jämförelse med flera andra hobbies inte speciellt dyrt. (Man måste ta en del på hobby-kontot...). Starkt bidragande till att jag behöll bilen så länge var att den är en bra grundkonstruktion som går att utveckla utan alltför omfattande ingrepp.

Nu börjar i och för sig E30 modellen bli lite gammal så risken är att det är mer att göra från början. Och "vanliga" E36 är i mitt tycke inte ideala för bankörning (för tunga) även om det går att få dem att fungera också.

Som alltid gäller: Big heavy car = big bills

Kan vara något att tänka på, slitage på bromsar och däck kan bli en dryg utgift...

///Martin

Ps. Givetvis håller jag med Johan om att du skall köpa beläggen från Per och däcken genom mig... thumbs up Ds.

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2463



Fyhr skrev:
fick just reda på att det skulle hålla s någon RS cup i skåne också, helt perfekt ju


Lalalalala *håller för öronen*

Kommer att bli en jobbig sommar

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087


Trådstartare
Varför inte köpa en miata för den låga förbrukningen? Man får ju den låga förbrukningen i en väldigt fin liten förpackning som tydligen ska gå att svänga nått fruktansvärt med

Vad kostar R-däck till 15" med rimliga dimensioner på miata då? -98 har väl 16" standard, vad finns det för lätta 15"?

Kör ni med R-däck på gatan? eller på fälgarn ni sätter på inför banträffar, RS banor osv? hur går det med alla hjulinställningar om man kör på gatan med 16" och r-däck på 15"? köra med riktigt låg profil på 16 och hög på 15 så diametern blir lika stor?

Johan, varför hålla för öronen? bor du någonstans de inte ha en eller? du får gärna komma ner å bo i vårt undantag ovanför garaget här

_________________
Pontus Fyhr
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2463



Fyhr skrev:
Johan, varför hålla för öronen? bor du någonstans de inte ha en eller? du får gärna komma ner å bo i vårt undantag ovanför garaget här


Är snarare så att jag har en viss svaghet för konbanekörning, jag behöver inte fler frestelser i livet, räcker med långloppsåkat som det är nu, men det blir svårt att hålla sig borta från konbanan - får helt enkelt låtsas som om jag inte vet om att det kommer att åkas RS

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
krabi

Här sen Dec 2002
Inlägg: 505



Började i sensomras spara till en BMW M Coupé men under hösten ramlade ögonen även på Audi S4 Avant (måste ha blivit påverkad någonstans ifrån...hmm) . Satt och kollade på annonser nu vid nyår och funderade och övervägde vilken av modellerna jag egentligen behöver. Passade också på att kasta iväg en försäkringsförfrågan till mitt försäkringsbolag...
Fick som svar att de ville ha ungefär 20 000:- / år av mig i premie.
Inte speciellt upphetsande och jag är rädd att du kommer få samma svar när du kontaktar ditt bolag. thumbs down
Därför beslutade jag mig för att köpa mig en motorstarkare bil att ha för banträffar och en bil att ha för allmänt bruk.
Sagt och gjort, har nu köpt mig en trimmad BMW 323i från 1984 som jag ska leka med i sommar och spanar nu vidare för att finna mig en "normal" bil att ha till vardags (enda problemet är att jag resonerar: varför Audi A4 1.6 när det finns 1.8T...och varför 1.8T när det finns S4...så jag får se vart det här bärav).
På detta sätt så får jag ner försäkringspremierna med ungefär 6 000:- / år och slipper dessutom känna ångest för att råka ha sönder eller skada bilen jag ska använda i jobbet dagen efter.
Lycka till!
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087


Trådstartare
Hehe, jag förstår din tankegång... kan du leva med kombi verkar ju RS4 schysst annars..

Nej men seriöst så, visst försäkring är DYRT! det kan dock bli ganska vettigt om man har en slöare billigare endast trafik eller halvförsäkrad bil på vintern. Nu är den som tur är allt för kort här i skåne, men en 3 månader borde det i alla fall bli. Sen att jag just nu bor på landet, har garage osv hjälper ju ner kostnaden lite. Jag har dock räknat med dessa saftiga försäkringskostnader i min budget, fast 944 turbo kostar visst 45000 om året endå... :/

_________________
Pontus Fyhr
Citera
JE
Malmö
Här sen Jan 2003
Inlägg: 61



Hej alla

Är också ny här, min första post efter att ha smygläst lite här
några veckor.

Tänkte också börja köra lite bana till sommaren och gick i samma tanke gångar som Fyhr ang. bilvalet för några veckor sedan provade några av
bilarna som nämnts här (dock inte m3 e30) och köpte tillslut en M3 E36 -94 med 286Hk motorn för att den känndes som "best bang for the buck" gav 125' för en fullservad bil i mkt. bra skick med 11k mil på mätaren och med bra utrustning.

Vad tror ni är det ett bra val av bil speciellt med tanke på bankörning och
som nybörjar bil?

Är skitnöjd med bilen så här långt som bruksbil, den går som en raket med mina pref. och bromsar och chassi känns bra som det är, vad ska man ev. komplettera med tycker ni?

_________________
Jim Engqvist
Citera
Sparade trådar/FAQ
bra "rejsa" bil för inkompetent nybörjare?
<<   1, 2, 3, 4   >>
3 besök senaste veckan (18818 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande