Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Koni eller Bilstein till Volvo 240
5582 besök totalt

Bilstein sport eller Koni sport
Koni sport
0%
 0%  [ 0 ]
Bilstein B6 sport
10%
 10%  [ 1 ]
Bilstein B6 sport - hårdare avstämda
90%
 90%  [ 9 ]
Totalt antal röster : 10

Wezzli
Piteå
Här sen Feb 2006

Trådstartare

Jag håller på att bygga ihop en Volvo 240 banåkarbil som även ska gå på gata ibland och har svårt att bestämma mig för vilka stötdämpare jag skall bruka. Både Koni och Bilstein har alternativ i min prisklass, men jag har ingen erfarenhet av dessa sedan tidigare.

Jag kan delvis tänka mig att jag kommer vara nöjd omän jag köper ett par längder ballerinakex som stötdämpare eftersom jag bara haft värdelösa orginaldämpare hittils, men jag tänker att det kan finnas praktiska negativa följder med för hårda dämpare och fjädrar.

Såhär ser receptet ut än så länge på själva chassit:

Sellholm fjäderben för 40mm patrondämpare och excentriska topplagringar
Länkarmsdistans med kortare styrlänk
Orginal fram länkarmar förstärkta och breddade 20 mm (tills vidare, kommer bygga egna)
Orginal undre bak bärarmar förstärkta
Orginal övre bärstag ombyggt till justerbara
Orginal panhardstag ombyggt till justerbart
Polyuretanbussningar
Justerbart fjädersäte för coiloverfjädrar 2,25" bak
VOC-bur
Fjäderhårdheter mellan 60 och 80N/mm fram och 40-60N/mm bak var tanken.

Koni Sport (Gula) är justerbara och kostar kring 5000kr runtom
Bilstein B6 Sport är ej justerbara och kostar kring 4500kr runtom

Hårdare avstämningar finns att köpa styckvis på olika ställen men är bra mycket dyrare.

För och nackdelar med de olika alternativen?

Skulle jag egentligen behöva gå upp på clubsportdämpare eller hårdare avstämda bilstein för att bli nöjd med så hårda fjädrar?

Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

Re: Koni eller Bilstein till Volvo 240

Wezzli skrev:
Jag håller på att bygga ihop en Volvo 240 banåkarbil som även ska gå på gata ibland och har svårt att bestämma mig för vilka stötdämpare jag skall bruka. Både Koni och Bilstein har alternativ i min prisklass, men jag har ingen erfarenhet av dessa sedan tidigare.

Jag kan delvis tänka mig att jag kommer vara nöjd omän jag köper ett par längder ballerinakex som stötdämpare eftersom jag bara haft värdelösa orginaldämpare hittils, men jag tänker att det kan finnas praktiska negativa följder med för hårda dämpare och fjädrar.

Såhär ser receptet ut än så länge på själva chassit:

Sellholm fjäderben för 40mm patrondämpare och excentriska topplagringar
Länkarmsdistans med kortare styrlänk
Orginal fram länkarmar förstärkta och breddade 20 mm (tills vidare, kommer bygga egna)
Orginal undre bak bärarmar förstärkta
Orginal övre bärstag ombyggt till justerbara
Orginal panhardstag ombyggt till justerbart
Polyuretanbussningar
Justerbart fjädersäte för coiloverfjädrar 2,25" bak
VOC-bur
Fjäderhårdheter mellan 60 och 80N/mm fram och 40-60N/mm bak var tanken.

Koni Sport (Gula) är justerbara och kostar kring 5000kr runtom
Bilstein B6 Sport är ej justerbara och kostar kring 4500kr runtom

Hårdare avstämningar finns att köpa styckvis på olika ställen men är bra mycket dyrare.

För och nackdelar med de olika alternativen?

Skulle jag egentligen behöva gå upp på clubsportdämpare eller hårdare avstämda bilstein för att bli nöjd med så hårda fjädrar?

Under 80 fram på bana kommer du bli missnöjd med.
Vad går att justera på koni?

Piteå
Här sen Feb 2006

Trådstartare
Det är tydligen returen man justerar, men jag lyckas inte få tag på några uppgifter på avstämningen, men på Bilsteinsidan har vi följande avstämningar tillgängliga.

Standard Front characteristic: 131/83 Rear characteristic: 225/107
Cup Front characteristic: 305/206 Rear characteristic: 225/150
Heavy Duty Front characteristic: 300/175
Rallye Front characteristic: 350/150 Rear characteristic: 275/200

Har du några bra tips på vad som spelar bra ihop?
Behöver knappast vara spot on, bara en fingervisning.

Nyköping
Här sen Okt 2007

Hej!

Jag är i samma sits med val av stötdämpare till volvo 240 långloppsbil med 105 N/mm i fjädrar.
Funderingen ligger på bilstein B6 till saab ng900 som ska passa i kortade volvo 240 ben.

Frågorna är:
Vad bör jag sikta på för bound/rebound? Grupp-A 240 låg på 350/150 bland annat enligt internet..

Så då skulle B6 rallye fungera bra men funkar de med sänkt bil eller är det risk att bottna dämparna?

Jag har inte hittat några bound/rebound siffror till saab ng900 så det är svårt att veta hur hårda de är.

Trådstartaren har du provat något och sett vad som fungerar?

/Karl

Nyköping
Här sen Okt 2007

Nu fick jag ett svar från en återförsäljare, sättningen på PE-3093 som är till saab ng900 är
compression 660 +/- 100
rebound 2715 +/- 305

Jag förväntade mig ett svar typ 250/100 eller så, jag vet inte vilken enhet som används. Misstänker att det är pound / inch kontra N / mm...

Vad är det för enhet som brukar användas?

/Förvirrad

Nyköping
Här sen Okt 2007

Fick svar från bilstein och enheten är N/ (m/s).

Så 2715 N / (m/s) är 15,5 lbs/ (inch/s).
660 N / (m/s) är 3,76 lbs/ (inch/s).

Fortfarande inga siffror som är i närheten av de bilstein B6 som jag sett andra siffror på. Får se om det klarnar under dagen, jag måste gjort en tankevurpa nånstans.

Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Såna siffror är helt meningslösa att jämföra. De berättar bara om hårdheten på en punkt på en kurva. Du vet inte om Koni och Bilstein redovisar samma punkt.

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007

Tack, började misstänka något sådant efter att ha tittat på diagram från stötdämpardyno.

Hade ju hoppats på att Bilstein hade haft samma punkt på kurvan och samma enheter men de siffror bilstein anger för volvo 240 B6 HD är 300/175 och det är ju inte i närheten av vad jag fick för saab dämparna från bilstein.

Men det spelar ju mindre roll som du säger, även om jag får samma punkt på kurvan och kan jämföra den så kan ju resten av kurvorna se helt olika ut.

Jag får testa helt enkelt, det blir nog bra.

Tack för insikten!

Karl

Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Re:

Karl V skrev:
Tack, började misstänka något sådant efter att ha tittat på diagram från stötdämpardyno.

Hade ju hoppats på att Bilstein hade haft samma punkt på kurvan och samma enheter men de siffror bilstein anger för volvo 240 B6 HD är 300/175 och det är ju inte i närheten av vad jag fick för saab dämparna från bilstein.

Men det spelar ju mindre roll som du säger, även om jag får samma punkt på kurvan och kan jämföra den så kan ju resten av kurvorna se helt olika ut.

Jag får testa helt enkelt, det blir nog bra.

Tack för insikten!

Karl

Ja, eller så pratar du med nån firma som kan justera stötdämpare, säger vad du har för bil, fjädrar, vikt och användningsområde så bygger de dämparna rätt åt dig.

Köpte Bilstein till min Porsche från USA, fick de "revalved" och det kostade inte mycket mer än vad de hade gjort i Sverige.
Vet tyvärr inte vem som gör sånt här i Sverige. Forza och Stötdämparexperten gjorde sånt förr.

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004

Sellholm kan ordna bilstein till 240 som är rätt

Citera
Skruva banåkabil
5582 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande