Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 4440 besök totalt |
Instruktörer, hur köpa den tjänsten?
Alla här vet ju att utveckling av personen mellan ratt & ryggstöd ger mest fart för pengarna. ![]() Men var kan man köpa den tjänsten? Det finns väldigt många leverantörer av hårdvara som vi pratar om och som annonserar här. På vissa träffar erbjuds det ibland möjlighet att köpa till denna kunskap, ex http://www.proceduralracing.se Åke Nybergs kurser. Men finns det mer? Finns det personer man kan köpa denna tjänst av? Vilka då? ![]() _________________ Jens Lanvin |
||||
Re: Instruktörer, hur köpa den tjänsten?
på Drivers Club evenemangen går det att få hjälp...... och jag personligen har gjort privata sådana med några stycken.... när vi åker ut och jag omväxlande kör och åker med..... och då har vi åkt på Gröndal i eskilstuna, Mantorp och Nurburgring.... |
||||
Re: Instruktörer, hur köpa den tjänsten?
Jag pmáde dig. Kom gärna med fler förslag. Hur är det på Sport Auto kurserna på Ringen, åker det med instruktör där? _________________ Jens Lanvin |
||||
Det finns tjänster att köpa, jag vet att Stefan Mumm erbjuder sina tjänster och jag kan rekommendera honom.
www.megaspeed.se _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se |
||||
Jag kan rekommendera att kontakta Robet Serwanski. Jag lärde mig riktigt mycket på en eftermiddag med honom i bilen.
Robert är alltså Koenigseggs testförare (förutom flerfaldig Roadsport C-mästare) och en förbaskat trevlig kille med en pedagogisk ådra dessutom. Jag tror han har ett eget företag nu... "Serwanski Vehicle Dynamics AB" om jag minns rätt och man kan lugnt säga att han hittar runt både de svenska racingbanorna och Ringen. 1.09 runt Knutstorp med Roadsport C-miata? Det finns också en Youtube-film där han kör den nyare Miatan runt Ringen på 8:09, vilket ju förnedrar en och annan BMW rejält. ![]() Du når honom på robert.serwanski@gmail.com, eller nollsjutresju-708421. Edit: Jag insåg just att han kommer vara på Knutan nu i helgen, som instruktör för MS-racing och Lotusklubben! _________________ /Torkel Kristensson Westfield Aerorace R1 - Modsport 2 "Best bad idea ever!" GMAB Ordsmedjan |
||||
Du kan ju hugga Fredrik Lestrup också.
Trevlig och snabb kille. Tror det finns möjlighet att hyra hans Mini Challange-bil med full loggning och honom som coach. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Re:
+1 Har inte testat själv men varit med ett par gånger som fotograf när han haft kördagar för sina sponsorer och det är väldigt metodiskt och bra. http://www.youtube.com/watch?v=frRZR _________________ Martin Öberg ![]() |
||||
Frågan är ju vilken nivå man är på. Pratar vi om att trimma lite på eliten i race eller hanlar det om att förbättra sig lite från låg nivå?
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
Tack för alla svar. Jag kommer att ge mig ut på lite research.
Angående nivå. Antingen vet man behöver arbeta med eller inte. Det skiljer nog en hel del mellan person och person. Jag vet bara att bilen går att köra fortare än vad jag kan. Det gapet vill jag jobba med. Ett upplägg skulle kanske kunna se ut nåt sånt här? En genomgång av nuläget först, baserat på åka med och kanske logg men i alla fall tidtagning. Utifrån det få ett antal saker att träna på. Sen följa upp naturligtvis löpande. _________________ Jens Lanvin |
||||
Vi är ju ganska många hyffsade amatörchaffisar som kan lära ut en faslig massa till de som inte hunnit komma lika långt än. För majoriteten av både track dayåkare och många långloppsförare så räcker faktiskt det vi kan leverera precis exakt lika långt som att bli coachade av Rickard Göransson och liknande helproffs, vi kan leverera precis allt de kan leverera till alla de som inte kommit alltför långt. Men för den sista spetsbiten så måste det till proffs. Frågan är vad man behöver som sagt.
Jag får starta en egen tråd "Instruktörer, hur sälja den tjänsten?" ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||
+1 på Magnus tankar.
Ett delproblem i den här frågeställningen som jag har ställts inför är att många trackdayarrangörer inte tillåter "medåkning" i bilen. Det får endast ske om man är av dem auktoriserad instruktör. Vid många tillfällen under årens lopp har det hänt att trackdayhobbyåkare har kommit och frågat mig om jag kan följa med några varv för att "visa spår" och ge lite allmänna råd och tips. Tyvärr har jag fått säga nej eftersom arrangörerna inte tillåtit detta. (De vet ju inte vad jag är för en tomte och hur många varv jag åkt på denna specifika banan och att jag agerat instruktör vid flera tillfällen just på denna banan, senast för en vecka sedan... Dessutom är jag ju såklart en trevlig och pedagogisk typ, fast det vet ju inte dom...) Måste tillstå att det känns lite fånigt att man som hyggligt van instruktör inte har möjlighet att hjälpa till när det faktiskt skulle vara ett utmärkt tillfälle... Kanske dags för att införa nå'n slags grönt kort för trackdayinstruktörer som ger möjlighet att hjälpa till på banträffar. ![]() Det ger ofta otroligt myckat att vara två i bilen och hjälpas åt att analysera. En van beifahrer ser ofta en massa detaljer och "konstiga" beteenden som man själv inte lägger märke till. Det kan få en att prova lite nya vinklar och att utvecklas. Talar av egen erfarenhet... ![]() ![]() ![]() |
||||
Det du eftersöker är precis det Åkes kurs levererar för en spottstyvel. Lät dom om det kanske blir en kurs till i år då intresset var så stort i år.
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
Åkes kurs är bra, den har jag åkt. Men det är 1-2 gånger /år.
Jag skulle vilja ha mer! Medåkningen är ett problem. Jag vet inte varför det är så. Har det med försäkring att göra? Och ja, många här på rejsa skulle kunna hjälpa till. Det vore en träff jag skulle åka på med en gång. En träff med syfte att lära andra köra bil. Fredrik? _________________ Jens Lanvin |
||||
Jag agerar instrukör till nybörjarna på våra träffar (mx-5 racing club), det är dunderkul, men jag sitter också gärna med andra och lär mig själv, bästa sättet att bli snabbare är att analysera allt!
Välj dom trackdays som tillåter medåkning och sätt nån som är snabb i passagerarsätet. Be honom/henne påtala minsta brist ![]() Använd loggning i bilen, byt förare i bilen, lär av varandra. Filma! Titta på filmerna ordentligt och med kritisk öga. Lägg ut filmen på rejsa och be folk leta efter fel ![]() |
||||
Re:
Håller med i allt ![]() Det som är kul är att vi som kört några år har enormt utbyte av varandra åt båda hållen. Även om båda kört mycket så har man alltid massa utbyte av medåkning. Det är cool ![]() ![]() ![]() Vad jag saknar allra mest på de träffarna jag gärna kör på är att jag inte får logga och därmed inte kan lägga upp grafer osv för att få hjälp att tyda, förfina osv. Dessutom om man är två i bilen ute på banan - båda som har kört en del - och diskuterar körningen och vill ställa olika alternativ mot varandra så är direkt feedback under körningen med Vmin, Vmax och sektortider egentligen ett måste. _________________ ![]() |
||||
Anledningen att SBF förbjudit det är att det hänt insidenter en gång i värden när förare blivit hetsade av passagerare och båda råkat mer eller mindre illa ut.
Fredrik? _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
Re:
Jag vad vore jag utan all den tid som forumägaren har tillbringat vid min sida? Jag känner mig väldigt lyckigt lottat. ![]() ![]() Man kan alltid bli bättre! _________________ Janne Ström |
||||
Re:
Ja att medåkning inte är okej rakt av generellt är en bra regel just pga av risken med "kompishetsning" i bilen. Tveklöst. Hålla hornen på lagom plats är ju inte alltid helt enkelt ändå. Men det är avhängigt erfarenhet och självkontroll hos föraren, det kan ju vara allt från katastrofdåligt till inget problem alls. Och hur ska man då dra gränserna? Instruktörsgreencard a'la Lasse Falks förslag kanske ![]() Tidtagningsförbud är ju där av samma anledning, att ingen ska hetsa sig själv att köra över sin förmåga. Och nog har jag förr om åren sett en och annan varvtidshetsare inte helt mogen framfarten och omtanke om andra på banan. Det tråkiga är att när man kommit en bit i körandet så kan loggning och direkt feedback inne i bilen med sektortider, vMin och vMax vara av godo. _________________ ![]() |
||||
Re:
Ologisk ord det där, nån som hetsar mig är inte min kompis... |
||||
Re:
Så sant. MEN den som tycker att det är ens kompis i det läget är väl just den som är olämplig att vara förare med "kompisen" i passagerarsätet... typ ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||
Re:
det jag märkt när jag åkt med nybörjare, speciellt när dom ska börja åka fort.... är att dom saknar fartkänslan... dvs det går för sakta in i snabba kurvor och alldeles för fort in i långsamma kurvor..... och i det läget tror jag inte tidtagningen har någon praktisk betydelse..... men man märker snabbt skillnad när man får dom inse skillnaden.... fast man får hetsa på bra i dom snabba kurvorna ibland ![]() för dom som kan rätt mycket, så är det andra saker....... Magnus, ska vi göra ett test? ... åka iväg till gröndal och sätta upp tidtagningen... och prova instruera varandra och se om det gör något? .... även så erfarna som både du och jag har saker man kan förbättra själv... det är ju lättare att se fel utifrån..... |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 4440 besök totalt |