Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hur mycket dämpar en ljuddämpare?
1, 2   >>
38 besök senaste veckan (98166 totalt)
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare

Jag vet... en helt omöjlig fråga att svara på. Men jag tänker mig mellan tumme och pekfingret..

Jag har en 25 cm kort rund ljuddämpare för 3,5" med ytterdiameter 140 mm. Min bil låter uppåt 110 dB på tomgång (inomhus)

Ska sätta dit ytterligare en dämpare fast oval i 140x220 mm ytterdiameter. Frågan är bara om det kommer dämpa 15 dB, 10 dB, 5 dB eller 2 dB... Några gissningar?

hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006

Går inte att säga annat än att en större dämpare brukar dämpa mer än en mindre.

Det beror helt på hur den ser ut inuti. En raktigenomdämpare dämpar generellt sämre än en med bafflar osv.

"Jag har en 25 cm kort rund ljuddämpare för 3,5" med ytterdiameter 140 mm"
En sån dämpare låter mer som ett skämt

Med den andra dämparen kommer det att bli stor skillnad, även om det är s.k. fullflödes tack vare att den har relativt sett mycket större volym

Ett problem är att när man kommer upp i 3" blir det helt plötsligt besvärligare att dämpa av någon anledning.

Sverige
Här sen Aug 2003

Kika på Apple racings dämpare

http://www.nitroz.se/apple/

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006

hade en diskussion i samma ämne med en av dem äldre på rays metallfabrik häromdagen.

jag har i dagsläget små runda 2.5" raktigenomdämpare.

att gå upp på en längre rund dämpare gör knappt märkbar skillnad,
att gå på en baffledämpare eller sätta i decibelinsatser sänker ljudnivån, men höjjer även mottrycket. thumbs down

byter man däremot till en oval dämpare så får man däremot mer volym i ullen, och iom man har olika avstånd från perforeringen och uppåt/nedåt i dämparen jämnfört mot sidledes , så tar en sån dämpare upp ett bredare "resonansregister" dvs sänker ljudnivån betydligt effektivare

men sen kan det även vara så att det kan skilja flera DB beroende på hur nära/långt ifrån dämparen sitter från motor/slutrör.
så det går inte att ge något generellt svar hur mycket enbart byte av dämpare ger.

kolla på en klassisk gammal Volvons "gubbkrök" som sitter längst bak, ger ju knappast märkbart ökat mottryck, men sänker ljudnivån en hel del..

i mitt fallbestämde jag mej att nu byta till två raktigenom, lika långa men ovala dämpare, sen tänkte jag kompletera med v-band direkt efter dämparen så jag kan kasta dit två deciubelinstaser vid banan om man blir avvinkad för ljudnivå.

jag låg på 96-97 db på mantorp och 97-98 db på Kinnekulle så jag hoppas komma ner till rimlig nivå även utan insatser, men kanske instaserna räddar en bandag om man ligger precis på gränsen så får man väll leva med att tappa lite effekt,...

fast nu låg du ju på väldigt högt ljudnivå (även om ljudmätningen knappast var optimalt utförd) men jag tror en oval dämpare av största modell du får plats med borde göra en stoor skillnad, kanske i kombo med något "kors" längs bak å diselkrök...

lycka till thumbs up

GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re:

Michael Bäck skrev:

Var inne på en sån och mailade dem men de hade tydligen sålt ljuddämparverksamheten till Norge...

GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Bra info! (alltså från knotan och hauge)
Vid mätning i depån på Rudskogen låg jag på 98 dB vid tomgång som jämförelse. 110 dB vid 4000 rpm utan last.

Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Re:

GustafB skrev:
Michael Bäck skrev:

Var inne på en sån och mailade dem men de hade tydligen sålt ljuddämparverksamheten till Norge...

Kolla med hansenracing i spånga, jag köpte min där (iof nåt år sen), sjukt effektiv, nästan lite för tyst

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

För att bygga på Topic,
Hur mycket extra dämpar en påhängs liten raktignomdämpare (tänk "stylingdämpare" eller kort oval sak)?

Det borde väl bli mer än ett kryss/krök?

Bind upp i vingstöttan och rikta rakt upp?

knotan
Åby
Här sen Feb 2006

Stylingdämpare så tänker jag på polerade "japsdämpare". Har hjälpt svetsa avgas åt polare med sånna. Brukar snararegge extra mycket resonans inne i bilen. Snarare än att sänka volymen . Men som en påhängsdämpare kanske det kan funka...

Jag har med hört mycket bra om Apples dämpare Dock inte testat själv. Jag valde Simons rostfria av enda anledningen att jag fick spons på dem via Mekonomen där jag är stamkund ... Annars skulle jag köpt feritta eller rakarör eller någon annan leverantör som har "snyggare" dämpare...

Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

Det är ljuddämpare med volym som gäller för att få någon dämpning värd namnet. Finns väl ingen som har lyckats att klara 95db med bara en ljuddämpare?

Storleken på slutröret spelar även stor roll då det är källan till avgasljudet.

Att bara lägga till en dämpare på ditt system tror jag inte kommer att räcka. Troligen bör du bygga om till 3" och skaffa två stora ovala dämpare och inte ha mer än ett 3" utblås.

Jappsdämpare är mer en ljudförstärkare, minimalt med volym i dämparen samt ett väldigt stort slutrör ger hög ljudnivå.

Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002

Jag har även jag positiva erfarenheter av Apple 3" runda och ovala dämpare 450mm, de dämpar sjukt bra och håller bra för höga avgastemperaturer jämfört med simons som är rena skiten om man frågar mig.

Jag har 2st beg runda 450mm (600mil bana) om du vill testa Gustav?

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Hmm, RakaRör har en variant som verkar som förberedd för blindtarmsdämpning (om det är "rätt igenom-T" dvs)

GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re:

Wärhner skrev:
Jag har även jag positiva erfarenheter av Apple 3" runda och ovala dämpare 450mm, de dämpar sjukt bra och håller bra för höga avgastemperaturer jämfört med simons som är rena skiten om man frågar mig.

Jag har 2st beg runda 450mm (600mil bana) om du vill testa Gustav?

Tack för erbjudandet men jag ska testa lite dämpare i 3,5" först

Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Re:

Andreas Millbro skrev:
Finns väl ingen som har lyckats att klara 95db med bara en ljuddämpare?

Jag klarar 95dB med endast 1st apple racing slimlong 2,5" har sedan katalysatorn som slutrör.
Den blev väldigt tyst med apple dämparen.

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re:

Michael Bäck skrev:
Andreas Millbro skrev:
Finns väl ingen som har lyckats att klara 95db med bara en ljuddämpare?

Jag klarar 95dB med endast 1st apple racing slimlong 2,5" har sedan katalysatorn som slutrör.
Den blev väldigt tyst med apple dämparen.

Katten dämpar en del också. Men jag tror inte det behöver vara några problem att få ner en turbobil till 95 dB med 1 dämpare.

Ska testa nu med 2 smådämpare, funkar inte det behåller jag den lilla ovala och skaffar en stor oval till. Det skulle ju gå att överdämpa från början men vill inte introducera mer mottryck än nödvändigt..

Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Andreas Millbro skrev:
Det är ljuddämpare med volym som gäller för att få någon dämpning värd namnet. Finns väl ingen som har lyckats att klara 95db med bara en ljuddämpare?

Vi klarade 90dB med endast en dämpare på gamla Kebaben (2l 16v med spjällhus etc) thumbs up
Vi körde med en BMW 325E30 originalslutdämpare längst bak thumbs up

Anders Bisting
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Dude skrev:
Andreas Millbro skrev:
Vi klarade 90dB med endast en dämpare på gamla Kebaben (2l 16v med spjällhus etc) thumbs up
antar ett 2"system(?), inte en 3+" resonanskammare

Top Notch
Jönköping
Här sen Jul 2011

Svartstål eller "rostfritt" har också betydelse, kanske inte lika mycket för antalet dB, som för hur ljudet upplevs.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Ja det blir vassare ljud med rostfritt.

Sen blir ju gashastigheten generellt sett rätt mycket högre med högre effekt och då lär ljudet också gå upp.

Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Re:

GustafB skrev:
Ja det blir vassare ljud med rostfritt.

Sen blir ju gashastigheten generellt sett rätt mycket högre med högre effekt och då lär ljudet också gå upp.

Gashastigheten kan man ju räkna på så ser man var man hamnar

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

Re:

Dude skrev:
Andreas Millbro skrev:

Med en sådan dämpare kan det nog funka. Tänkte mer på dämpare som är av modellen rakt perforerat rör med dämpning runt omkring.

Ljudet från motorn beror på pulser och de skapas framförallt när avgasventilen öppnar. Ljudet beror därmed på trycket i cylindern, kompressionsförhållandet, formen på avgaskamaxeln, grenrörets utformning etc. Eventuell turbinen dämpar ljudet en hel del. Själva flödet borde i princip bara skapa lite flödesljud liknande det man kan få med väldigt små slutrör (tänk VW bubbla)

En motor med mer effekt har högre tryck i cylindern när avgaskammen öppnar vilket ger en högre ljudnivå ut i avgassystemet. Kamaxlar med längre duration gör också att avgasventilen öppnar längre före nedre dödläge vilket också ökar trycket när ventilen öppnar och skapar en kraftigare puls.

Har man en V8 med odjämn tändföljd påverkas ljudnivån en hel del beroende på hur man bygger grenrören och om man kör dubbla avgassystem eller ett system.

De flesta bilarna på detta forum borde vara radmotorer med 4-6 cylindrar. Frågan är hur man dämpar en sådan motor till rimlig kostnad, vikt och arbetsinsats.

Det som vore bra är att samanställa ungefär vad som behövs för att klara 95db med olika motorer dvs till exempel min gamla motor som var sjukt tyst och som jag aldrig hade några broblem med ljudnivå med.
Motorkonfiguration: Rad 4:a med Turbo
Motoreffekt: 162 hk
Dimension på avgassystem: 2.5"
Katalysator: Nej
Model och antal ljuddämpare: 1 st Simons oval dämpare 2.5", runt 30cm lång
Utformning av slutrör: Runt 2.5" riktat rakt bakåt

Detta är avgasljudet, man kan även få kraftigt insugsljud med öppet filter och framförallt med separata spjäll och en tunn luftbox.

Skruva banåkabil
1, 2   >>
38 besök senaste veckan (98166 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande