| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
bredbandslambda mätare för holley förgasare
|
3 besök senaste veckan (11600 totalt) |
|
hej är helt borta på detta så jag behöver lite hjälp... är det "bortkastade" pengar att köpa en bredbandslambda mätare för att mäta och justera/bestycka en förgasare med bredbandslambda värdet?
vad mer än lambda värdet och varvtal bör/måste jag ha för att justera/bestycka förgasaren? om jag ska ställa tändningskurvan vad behöver jag då mäta? att är analogt, har en Holley 650 DP race #4777 förgasare med mek. sekundär. funderar på en Innovate Motorsports LM-2, inte helt fel att kunna logga... Anders _________________ Tackar för all hjälp! Anders Hellberg De Tomaso Pantera GR3 -75 Ford Capri 2.0 -77 Volvo PV 544 -58 Tack för hjälpen! www.mrtuning.se |
||||
|
Nej då, inte alls fel med en sån. Kan tuna in för ungefär bästa effekt (kommer inte ihåg vid vilket afr man normalt får bäst effekt) och bra ekonomi/lambda på landsväg
"vad mer än lambda värdet och varvtal bör/måste jag ha för att justera/bestycka förgasaren." Inget mer alls vid jämn gas/låglast. En vakummätare är inte fel för att hålla koll på när tillskottsventilen öppnar En holley har ju egenligen bara två (eller fyra beroende på hur man ser på det eftersom det är en fyrportare) munstycken om man bortser från tomgångskretsen. 1: huvudmunstycket som man kan välja storlek på 2: tillskottsventilen som man kan byta ut för annat aktiveringstryck, men har fast "munstycke" Jag skulle koppla ur sekundärkretsen och tuna primären först. Sen koppla in sekundärerna och tuna för höglast. Med gasare får man mer "kast" på afr än med insprutning. Det beror på att man har "wet flow" i insuget och att förgasare har begränsningar i doseringen. I praktiken med en holley så blir det lambdabaserad inställning på låglast och fulllast med jämn gas och sen får man justera accpumparna och välja tillskottsventil på känn. De rekommendationer som holley ger på tillskottventil funkar inte för mig... eller rättare sagt jag anser att jag klarar mig på ett betydligt lägre tillskottstryck än vad holley rekommenderar och ändå har jag anständigt rätt huvudmunstycke på primärerna (fina stfift efter landsvägskörning) Vad det gäller tändningskurva förutsätter jag att du har en HEI... behöver bara en tändinställningslampa (och en varvtalsmätare förståss). En HEI (som alla system med mekaniskt tändförställning) är i praktiken väldigt svår att få till en helt bra tändkurva på. Anledningen är nocken till tändningsförställningsvikterna. Man får slipa den med trial and error. Man kan också köpa ett "curve advance kit" som har annan nock, vikter och lite olika fjädrar. Det är det vanligaste och då väljer man fjädrar efter vid vilket varvtal man vill ha max utslag på tändförställningen _________________ Mats Andersen |
||||
|
Några jag har frågat tycker det är onödigt med bredbandslambda mätare när jag inte har insprutning...
Jag har ett DuraSpark system dvs inga brytare men annars som en vanlig gammal Ford fördelare. För att ändra tändkurvan så kan man byta ut fjädrarna, för STD fjädrarna för kraftiga. (det finns bara två olika hårdheter) Sen måste man böja fästet där fjädern sitter fast, så förställningsvikterna rörs som man vill att kurvan ska se ut. Inte den bästa lösningen... Jag menade mer hur jag kan se/mäta att tändningen är bra och ligger just under max på alla varvtal och så motorn inte spikar? När jag trampa för hårt på gasen så dör motorn, jag måste släppa upp gasen till jag känner att den kommer och sen trampa försiktigare på gasen. Då drar den riktigt bra... Jag har en vassare roller kam, men kör med Holleys rek. bestyckning. Jag har provat att ändra till 32 Primary 32 Secondary Nozzle och 28/32 men ingen skillnad, några förslag? jag ska prova koppla ur sekundärkretsen. jag har fina stfift vid landsvägskörning. Holley (tror det är dessa, är inte i garaget.) Primary main jets 67 Secondary main jets 73 Power valve 6.5 Primary Nozzle 28 Secondary Nozzle 28 Crane Roller kam HR-224/339-2S-12 Duration: 286 int./294 exh. Lift: 0.586 int./0.609 exh. Hur kan jag se på vakuum mätaren när tillskottsventilen öppnar? med lägre tillskottstryck är det i mitt fall lägre eller högre än 6.5? Anders _________________ Tackar för all hjälp! Anders Hellberg De Tomaso Pantera GR3 -75 Ford Capri 2.0 -77 Volvo PV 544 -58 Tack för hjälpen! www.mrtuning.se |
||||
|
"ag menade mer hur jag kan se/mäta att tändningen är bra och ligger just under max på alla varvtal och så motorn inte spikar? "
oj... ligger lite utanför min nivå. Mitt minne säger att en del tar en knacksensor från en lämplig bil. Det är väl en piezielektrisk historia. Signalen från dessa måste filtreras i alla fall. Vet inte om det finns knacksensorer som är "kompletta" dvs med inbyggd elektronik. (Har inte kikat närmare på det) Annars blir man väl tvungen att göra som man gjorde förr.. bromsbänk.. hålla fast varv och variera tändningen för bästa prestande. Kanske om man kan ta ut data från en g-tech eller motsvarande och matcha det mot motorvarv så får man bromsbänksliknande funktion "När jag trampa för hårt på gasen så dör motorn, jag måste släppa upp gasen till jag känner att den kommer och sen trampa försiktigare på gasen. Då drar den riktigt bra..." - Är ganska vanligt på gasarbilar... jag har aldrig funderat närmare på varför. Min 1:a tanke är att hastigheten i venturin sjunker så pass mycket att det helt enkelt inte räcker till för att ge soppa. Med vakumsekundärer slipper man det problemet. Jag har själv aldrig haft det problemet med min holley dubbelpumpare så jag har som sagt inte funderat på vad man kan göra. (Jag har också de stora accpumparna och det hjälper väl till.) På en del modeller så kan man ändra stoleken på de munstyckena så att de sprutar längre tid och det torde kanske hjälpa. Det med vakummätaren o tillskottventilen handlar väl mer om att man vill verifiera att det funkar som det skall och att ändringen i afr beror på just tillskottventilen. Lägre värde är mindre än 6,5. tror jag har en som är på 4-4,5 nånstans. Den är ställbar så tills vida att den har gänga/mutter och så har holley låst muttern med epoxy. Dom är lite lustiga dom där tillskottventilerna o funkar inte som folk tror utan tvärtom. De är "normally open" dvs öppna när motorn är avstängd och stänger vid det värdet som anges _________________ Mats Andersen |
||||
|
Jag monterade en smalbandslambda för en del år sedan men den har inte funkat på flera år. Jag tror det är blyersättningen som dödat sonden. Jag törs inte köra utan blyersättning sedan Thomas T testade och ventilerna sjönk in i toppen direkt. Din bestyckning låter väldigt snål. Jag tror jag ligger ungefär 10 storlekar högre än vad du har och jag har en snällare motor än din. 650 DP, Torker single plane-insug och 280 graders hydraulkam.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||
|
Re:
menar du + 10 på main jets och pri/sec Nozzle eller bara + 10 på pri/sec Nozzle? jag har också torkel insug.
du merar 50cc? jag kom på vad du menade med vakummätaren när jag hade slagit av datorn... jag har kört på blyersättningen förut men nu kör jag utan, finns det någon risk att det finns rester kvar som förstör lambda sonden? är det någon som har Acc.pump. Nozzle större än 32 som jag får låna/hyra och testa om det hjälper?
typ HLY-121-135 Anders _________________ Tackar för all hjälp! Anders Hellberg De Tomaso Pantera GR3 -75 Ford Capri 2.0 -77 Volvo PV 544 -58 Tack för hjälpen! www.mrtuning.se |
||||
|
Det är accpumpmunstyckerna som är för små om motorn tvekar när du stampar på. Spelar ingen roll hur stor accpump du har om du inte får in soppan. Som föregående skriver sjunker lufthastigheten mycket när du öppnat tvärt och då slutar, tillfälligt, venturiventilerna att fungera. Gå på med 3 storlekar i taget tills motorn svarar bra. Det skall inte tveka alls
_________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar |
||||
|
vilken typ av Accpump munstycken ska jag köpa Anti-Pull Nozzle eller Straight Nozzle? Ska klara bankörning med en Pantera med slicks.
vad har acc pump kammen med saken att göra? Anders _________________ Tackar för all hjälp! Anders Hellberg De Tomaso Pantera GR3 -75 Ford Capri 2.0 -77 Volvo PV 544 -58 Tack för hjälpen! www.mrtuning.se |
||||
|
Re:
Beroende på motor så kan du nå maxeffekt långt innan det spikar (då tappar man effekt på att ligga högre). |
||||
|
"vilken typ av Accpump munstycken ska jag köpa Anti-Pull Nozzle eller Straight Nozzle?"
- ingen aning Accpumpskammar finns lite olika (8 olika) för att kunna justera framför allt mängd, men de har också olika profiler med olika lyft för olika trottelvinkel. Det finns också två olika fästhål på dem för olika egenskaper. _________________ Mats Andersen |
||||
|
Innovate Motorsports LM-2 och LMA-3
Jag har köpt Innovate Motorsports LM-2 och LMA-3, jag behöva er hjälp. 1. Varför visar ARF värdet så "kantigt" fladdrande värde? 2. Vad ska jag göra för att få en mjukare linje? 3. Är det nått fel eller går motorn så här fett? 4. Jag har tagit rpm signalen från samma ställe men LM-2 rpm och LMA-3 rpm visar inte samma värden? 5. Varför och vad ska jag göra för att få rätt rpm? 6. Varför visar LM-2 rpm så "kantigt" fladdrande värde? 7. Vad ska jag göra för att få det rätt? 8. Varför visas OBD rpm? det är inte på enligt LM-2 och LM Programmer. Anders _________________ Tackar för all hjälp! Anders Hellberg De Tomaso Pantera GR3 -75 Ford Capri 2.0 -77 Volvo PV 544 -58 Tack för hjälpen! www.mrtuning.se |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
3 besök senaste veckan (11600 totalt) |