Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Katalysatorer, godkända för Racing?
610 besök totalt
andreas.e
Stockholm
Här sen Maj 2013

Trådstartare

Hej på er!

Tänkte som man kan få lite feedback här innan jag börjar ringa runt till SBF-tekniker.

Kör BMW Cup i en BMW 130. Idag sitter det ett Supersprint grenrör på bilen, sen hembygge med Feritta SBF kat på. Inte helt snyggt byggt, så jag köpte helt sonika ett komplett system från Supersprint då det sitter ett sådant grenrör på bilen.

Ungefär två dagar efteråt insåg jag att det finns regler kring katalysatorer enligt SBF i Racing.

Är det ENBART de kattarna som är i den listan man får använda? Inga original eller TüV-godkända?

Om det nu skulle vara godkänt att använda en sådan katalysator. Hur fungerar det med vagnboken, i den står det att det sitter en Feritta-kat. Måste jag besiktiga om bilen för att jag har bytt kat!?

Rörigt för en racing-newbie. Det är enklare med dragracing

BMW M3 E92 (BMW Motorsport #902)
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Finns det ett chassinummer på den? Betala vägskatt så får du köra med vilken kat som helst.
Tänkte bara nämna den snåriga möjligheten.
"OBS! 2-taktsmotorer omfattas ej av katalysatorkravet, samt registrerade och påställda fordon som i sitt ursprung får tävla i Racing där klassreglerna tillåter. "
Om nu BMW CUP tagit vara på den möjligheten

andreas.e
Stockholm
Här sen Maj 2013

Trådstartare
Det rör sig inte om en besiktigad gatbil tyvärr. Och reglerna i BMW-cup hänvisar till SBFs TR. Så det är bara det jag är nyfiken på om man kan klara sig med gatbilsgodkända prylar i.

Lite surt att kapa sönder ett EUR2000 system för att köpa två stycken andra svindyra kattar

BMW M3 E92 (BMW Motorsport #902)
Citera
Skruva banåkabil
610 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande