| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
M3 S54B32 - Bygga insugstrattar
|
4184 besök totalt |
|
Halloj allesammans! Först och främst vet jag inte om jag kommit helt rätt. Men jag har planer på att bygga insugstrattar till min M3 e46. Mycket är för att få höra det råare insugsljudet bland annat och dels för show. Det är alltså inget mer avancerat jag vill börja med än. Har försökt fråga på andra folk och forum och jag får aldrig riktiga svar så jag känner mig fortfarande lite halv vilsen. Så jag vänder mig till er som har lite koll på LMM och egna erfarenheter inom området. Jag söker det billigaste alternativet i alla fall! Med vänliga hälsiningar! _________________ Jimi Rejsby |
||||
|
Original M3 luftbox brölar på rätt bra
Annars är det ju bara att börja träna http://www.classiczcars.com/forums/o http://www.the510realm.com/viewtopic Eller svarva/lacka en positiv form och gör i kulfiber eller glasfiber (lite enklare att få sex likadana då). http://jalopnik.com/5659085/how-to-b |
||||
|
tack för svaret! Det ska kollas också!
Men jag är mest intresserad av att eliminera Luftmassemätaren så att jag kan köra öppna trattar utan att bilen måste gå dåligt. det billigaste alternativet som går att få.. dvs om det finns andra alternativ än sprut med map-sensor på 15'000 om du förstår hur jag menar?
tack på förhand!
_________________ Jimi Rejsby |
||||
|
du menar alltså att bara köra befintliga trattar urplockade ur plenum? du lär nog byta trattar, blir nog svårt att få filter på dem som finns tror jag. de har rätt så intressant inlopp jämfört med vanliga fullradietrattar
hur som helst finns det Alpha-N mjukvara till dem där, CSL;en har det orginal, kolla med exempelvis köhler eller andra bmw-trimmare om det går att ordna fram en mappning av befintligt siemenssprut _________________ MVH |
||||
|
OM jag inte är helt ute & cyklar så tillhör väl BMW de som har högst fyllnadsgrad på sina motorer & insugen, snorklar mm är utformade så gott det går ( inte optimalt) för att omvandla luftens dynamiska rörelse till ett statiskt "övertryck" inuti plenumet ( RAM Air)
Om man då plockar bort allt detta & ersätter med öppna trattar, som dessutom suger varmare luft, så bör väl det resultera i sämre prestanda!? Värdesätter man ljudet mer så gör det kanske inte så mycket
Har du testat med ett "vettigt" utformat öppet filter & lämpligt placerat filterhus mot fronten? Annars finns ju svindyra insug att köpa till M3 som, ihop med snorklar, ger ett "fränare" ljud & bättre prestanda. På gamla Porschar brukar man annars bakdatera insprutning med trattar, men där har man bl.a. lite bättre lufttillförsel runt insugen/trattarna & sedan mappning av motorn. Trattarna ger dessutom ett mer karakteristiskt ljud
_________________ B "barre" Mårtensson Audi urquattro -85 Audi 80 GTE quattro -86 _______________________ SLC Kalmar, ORM AB, Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack |
||||
|
Tack för alla svar. Ja det är mer för ljudet och syns skull. Jag ska bygga egna trattar tänkte jag. Även dra upp lufttillförseln som går bredvid vänstra dimljuset på m3:an (Eurospec).
Och leda om det insuget som går från njurarna så att så mycket kall luft kommer in som möjligt. Det finns inga vettiga öppna filter då det blir problem med tomgången. Luftmassemätaren är ganska känslig verkar det som. Så jag är bara ute efter att ta bort den så jag kan bygga som jag tänkt mig
Ska kolla med köhler. Tack för tipset! _________________ Jimi Rejsby |
||||
|
Re:
Ett tecken på att original är väl genomtänkt och "öppna" filter bara försämrar flödet. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
|
Re:
är ljudet prio, så är det bara att bygga trattar. Ljudet är ren ear-gasm
& nu går jag in på ett område som kan diskuteras oändligt om....kort & gott....så är ni lite fel ute
Tomgången kan du få till att bli perfekt även med "öppet" filter....själv testat, gjort, haft, utan problem Mange....det är oftast inte pappfiltret, som du har original, som är boven till ett sämre flöde jämfört med öppna filter. Till 99% av fallen byter man/tar bort hela luftfilterboxen, eller hur?! Det är också där luften har de mest bökiga vägar att ta. Med LMM så får man dessutom ta lite hänsyn till vart man sätter dessa öppna filter. Inte direkt på LMM, vilket folk oftast gör & därmed kanske plockar varmare luft än på fabriksinstallation..... Gemene Svensson tappar mer än han vinner....dom som kan lite om aerodynamik & flöden kan se en ynka procent eller flera i ökning....& vad säger man.... Alla bäckar små
osv osv osv.... _________________ B "barre" Mårtensson Audi urquattro -85 Audi 80 GTE quattro -86 _______________________ SLC Kalmar, ORM AB, Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack |
||||
|
Re:
Ja, vad jag menade med "öppet filter" är när man ersätter originalburken med något annat. Luftmassemätare är känsliga och vill ha ett snyggt och rent flöde, annars mäter de fel. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
|
jag provade en gång att dela på burken och då så att filtret var emellan så inget skit skulle flyga in,, det vart ganska dålig tomgång och bilen gick inte helt 100 i jämförelse. Jag har läst om folk som satt på öppna filter och som säger att dom får problem med tomgång etc.
det är ungefär något i den här stilen jag är ute efter.
Ljudet sjunger oerhört fint i den motorn och inga problem verkar det vara med tomgång etc. Hur fungerar CSL:ens insug? har den en LMM bakom den öppna tratten? _________________ Jimi Rejsby |
||||
|
Motorn på bilden har nog knappast original motorstyrning?
Helt öppna trattar kräver en motorstyrning som jobbar med antingen MAP-sensor eller Alpha-N. Det senare används ofta på motorer med vassa kamaxlar som ger taskigt vacuum på lägre varv. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
4184 besök totalt |