Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Var köpa SOTFRIA bromsbelägg???
1, 2   >>
3830 besök totalt
rIK
katrineholm
Här sen Feb 2004

Trådstartare

Läste i någon artikel(om det var här eller nånannanstans,kommer ej ihåg)om några SOTFRIA bromsbelägg......

Nu har man gått å köpt sig splitfälgar,så det blir ju satans jobbigt med en massa sot överallt mellan "ekrarna"

Är det någon här på forumet som vet något om dessa ting?

Är väl inte allt för sällsynt misstänker jag?!

Alla svar och tips om märke och inköpsställen, är värdefulla!

// r

Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

EBC:s GreenStuff dammar väldig lite, men duger oftast inte till banåka. De hittar man lite överallt.

bobo
Stockholm
Här sen Mar 2003

ThomasT skrev:
EBC:s GreenStuff dammar väldig lite, men duger oftast inte till banåka. De hittar man lite överallt.

Mina fälgar blev då helt kolsvarta av GreenStuff när man gjorde misstaget att köpa såna.

Det är kul att köra fort.
Citera
MatroxMGA
Skåne
Här sen Okt 2003

hur mkt dammar/gnisslar performance friction?

Philip Lundh
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

bobo skrev:
ThomasT skrev:

Mina fälgar blev då helt kolsvarta av GreenStuff när man gjorde misstaget att köpa såna.

Egendomligt... när jag körde bana med dem blev det visserligen som fint grus som låg på fälgarna. Men inget bromsdamm som fastnade.

ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

MatroxMGA skrev:
hur mkt dammar/gnisslar performance friction?

om jag inte minns helt fel så ser det ut så har när man kör med PF (LeMans stuk)....

Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002

Ständigt dessa EBC.

Min erfarenhet är att dom dammar inte mycket vid normal körning, men tar man ut bilen på bana (vilket vi gör här i detta forumet ) Så dammar dom inte, dom flagar!
Jag kunde skava bort tjocka lager på de inre fälgbanorna.

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Spåntat så ski... jag i om bromsbeleäggen skitar mer eller ej bara det tar utabarahel.... Och att kylingen är tillräckligt bra så bromasrna i försvinner och så klart att inte beläggen försvinner i blixtens hastighet.
Vad mer kan begära av bromsarna????

katrineholm
Här sen Feb 2004

Trådstartare
..............inte mkt till hjälp,men ändå.... Det är alltså EBC:s greenstuff ni har erfarenhet av?

Vad är priset på dessa EBC?

och vad är priset på PF:s belägg?

MVH// r

Här sen Jan 2003

Ska man ha sotfria belägg får man nog köra FLINTABIL.

Lund
Här sen Feb 2003

sotiga fälgar är snyggt!!!

visar ju att man använder sin bil!
Citera
Nino.K.
Stuttgart
Här sen Mar 2003

Anders Jeppsson skrev:
sotiga fälgar är snyggt!!!

visar ju att man använder sin bil!

Jag ser heller inte några problem med gnisslande bromsar och sotiga fälgar, det är rejsigt.

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Tyvärr så lär du inte hitta belägg som klarar banköra som inte skitar ner.

Performance Frictions PF97 skitar ner lite vid bankörning men MASSOR vid gatåka... Iaf var det så för mig. Gula Pagid RS19 skitar ner en del vid gatåka och lite mer på banan.

Udda va?

Lund
Här sen Dec 2002

Magnus Thomé skrev:
Performance Frictions PF97 skitar ner lite vid bankörning men MASSOR vid gatåka... Iaf var det så för mig.

jag har upplevt samma sak... drog ut dem på bana nästan precis efter jag "kört in" dem efter de fina instruktionerna som följde med och blev förvånad över hur lite det sotade ner... men efter ett par månaders gatåka är mina 16" fälgar kolsvarta... det är nästan så jag irriterar mig på att de dammar så mycket, något jag inte trodde kunde hända

får väl börja öva på snabba beläggbyten så jag kan byta samtidigt som jag byter till r-däcken jag inte äger än

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Skiv- och beläggslitaget var i paritet med hur mycket skit det blev osså för den delen... Dvs slitaget var mycket stort vid gatåka och kanonbra (dvs lite) på banan

Mantorp
Här sen Nov 2002

rIK skrev:
..............inte mkt till hjälp,men ändå.... Det är alltså EBC:s greenstuff ni har erfarenhet av?

Vad är priset på dessa EBC?

och vad är priset på PF:s belägg?

MVH// r

Man ska/kan inte jämföra äpplen och bananer.

Men på vissa bilar/team så har kostnaden för bromsbelägg sjunkigt då de bytt till de kanske 3ggr så dyra PFC då man klarat en säsong i långlopp på typ 2 set mot 6-10 om man åkt EBC...

Det är helt enkelt inte jämförbart. "Hot street" (ibland sämre än original) jämfört med "Real racing".

Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Kan inte se problemet med att det ser ut såhär...

bevisar ju att man iaf använt bilen samt att det är så manligt!

MVH
Andreas - Nu med PFC-belägg.

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Tiitar du noga så ser du att det verkligen inte bara är fälgen som har bromsdamm på sig. Rena rama LeMans eller hur

Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Konstigt att mina GreenStuff höll så bra som de gjorde, medan de efter "gängse" teorier borde ha pulvriserats. Har iofs rätt stor pad-yta och liten motor, men de funkade rätt bra. PF97 funkar ännu bättre iofs, men jag kommer inte att ha dessa i på gatan mer eftersom de i enlighet med andras vittnesbörd sliter skivor då. De verkar liksom bädda in skrot från skivorna i sig och svarva av skivorna spårvis på nåt sätt. Men nya PFC97 med nya skivor var fint att se, skivytan var plan och mattgrå.

Så det blir skiftning mellan PF och originalbelägg vid varje bankörning i år, om jag inte skulle orka det, väger jag nog åt att Greenstuff skulle vara ett bättre allround-alternativ för mig. Byta belägg oftare, men skivor mer sällan.

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Ska erkänna att jag oxå har två olika varianter EBC till nya oken. (Ingick)

Planen är dock att testa vad som händer med de PFC-beläggen jag nu köpt när dom är kalla. Biter det för dåligt vid vardagsbruk så åker det i gröna eller gula EBC för gata så kan man ha PFC på bana. Fast helst skulle jag vilja slippa byta...men byter man ändå hjul så...

MatroxMGA
Skåne
Här sen Okt 2003

Magnus Thomé skrev:
Tyvärr så lär du inte hitta belägg som klarar banköra som inte skitar ner.

Performance Frictions PF97 skitar ner lite vid bankörning men MASSOR vid gatåka... Iaf var det så för mig. Gula Pagid RS19 skitar ner en del vid gatåka och lite mer på banan.

Udda va?

Magnus: vilka belägg är du mest nöjd med? Jag har beställt PF o har fått de rek. av många som kör mkt bana, sägs vara bäst?

Philip Lundh
Citera
Allmänt banåkaforum
1, 2   >>
3830 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande