Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 323ti -98 *Såld*
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
51168 besök totalt
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581


Trådstartare
Nu var det dags att ansluta sig till Compact-ligan, har länge känt ett sug efter en, så det fick det bli. Det ska inte uppgraderas och skruvas en massa i onödan utan nu ska det köras så mycket som bara möjligt!

Givetvis är jag intresserad av och skulle uppskatta alla små enkla tips, vad man skall tänka på och vad som är absolut nödvändigt att ha koll på innan jag ger mig ut på banan!

Hittade en 323ti -98 som hade gått 24000 mil lite drygt och senaste tiden gått som andrabil och andrabanbil, precis som jag tänkt använda den. Så vissa uppgraderingar är gjorda. Bilen kändes bra och tight, det var tydligt att den är välskött och efterhållen och säljaren gjorde ett mycket ärligt och bra intryck så jag bestämde mig direkt efter första metrarna vid provturen.


Ett par bilder från förra ägaren så som bilen stod vid inköpet:



Mycket rost på höger framskärm under bättringen



Barnstol fram



Barnstol bak Över lag mycket fin och välskött interiör, så den får bli kvar!



Motorn är orörd förutom K&N insatsfilter och den har enkelvanos, så jag tänkte jaga fatt på ett M50B25-insug.

Nya hålborrade bromsskivor fram med Yellowstuff-belägg, får hålla koll på ev. sprickbildning bara.
Nya bromsskivor bak med Textar premium-belägg, har ingen aning, men de funkar säkert fint.
Nybytt bromsvätska ATE blue racing
Nybytt olja Helix 5w-50
Sen sitter det billighets-coilovers på (bak med fjädrar och dämpare separat) och de känns lagom mycket stummare än en "sänkningssats" så det blir en bra kompromiss, skulle satsa på lite mer krängningshämmare bara sen kanske.
Fick med 4 begagnade R-däck, gamla 195-50/15 Trampio 888 och nyare 205-50/15 Kumho, funderar på om det kan passa att montera de på E34/E32-fälgar och få lite mer spårvidd, eller om det bara är dumt.
I garaget ligger en 188-diff från e30 med diffbroms och 3,23-utväxling som är i behov av lite vård, så den tänkte jag lämna till Mobimech och få uppgraderat. Jag tror den har 3,07 i utväxling från början så det blir också lagom. Fast den hade "sport"-utväxling enligt säljaren, men det vet jag inte vad det innebär.


Inget direkt upphetsande när man kikar på utrustningslistan:

Code Description (interface) Description (EPC)
S302A ALARMANLAGE Alarm system
S423A FUSSMATTEN IN VELOURS Floor mats, velours
S441A RAUCHERPAKET Smoker package
S481A SPORTSITZE FUER FAHRER/BEIFAHRER Sports seat
S494A SITZHEIZUNG FUER FAHRER/BEIFAHRER Seat heating driver/passenger
S498A KOPFSTUETZEN IM FOND Headrests, rear, mechanically adjustable
S502A SCHEINWERFER-WASCHANLAGE Headlight cleaning system
S510A LEUCHTWEITENREGELUNG ABBLENDLICHT Headlight aim control
S530A KLIMAANLAGE Air conditioning
S687A RADIOVORBEREITUNG Radio preparation
S842A KALTLAND-AUSFUEHRUNG Cold-climate version
S863A SERVICE KONTAKT-FLYER EUROPA Retailer Directory Europe
S885A SCHWEDISCH / BORDLITERATUR On-board vehicle literature Swedish
S896A TAGFAHRLICHTSCHALTUNG Daytime driving light switch

Mitt första foto på bilen:



Här gäller det att passera snabbt!


Också en liten sektion mest för mitt eget goda minnes skull så jag inte tappar bort det:

Varvtider

2013

Kinnekulle

14/7 1:08.31
4/8 1:08.24


Ring Knutstorp

14/7 1:17.10
29/7 1:14.97


2014

Falkenberg

24/4 1:04.02 (Regn)
25/9 54.95

Rudskogen

13/5 1:50.34


Kinnekulle

29-30/5 1:04.50 (med passagerarsäte och 215)
6/7 1:04.51 (med passagerarsäte och 235)
27/9 1:04.14 (utan passagerarsäte och med 215)

Ring Knutstorp

28/7 1:13.86

Sviestad

18/7 1:10.28

Emmaboda SS

6-7/6 1:31.49

Rattmuffen cup (Sprintrace med SVKG)

Hällered (Konbana med SVKG på Volvos testanläggning)

14/6 9:e plats (7p)

Vårgårda (Konbana på flygfältet med SVKG)

28/6 49.97 -Snabbaste bilen för dagen (20p)

Hällered

23/8 4:e plats (14p)

Stora Holm

20/9 4:e plats (14p)

Lite vikter på saker som lättats, jag hade ingen våg i början, så jag tar lite uppgifter från andra sen för att komplettera:
Innertak inkl. handtag och innerbelysning 3kg
Framhögtalare under instrumentpanel med isolering/dämpning 2x0,4kg
Panelen på passagerarsidan 0,15kg
Panelen på förarsidan ?g (behåller den eftersom fotstödet är inbyggt och det är en hel del kablar bakom)
Isolering i dörrsidorna 2x0,25kg
Batterikabel med kopplingsplint fram 2,6kg
Originalbatteri 17,5kg
Lithiumbatteri 20Ah, 200A startström +3,3kg

Tog lite vikter från Johan Sjöström...
Sidostycken baklucka 1.4kg
Vänster baksätesrygg 7.9kg
Höger baksätesrygg 7.9kg
Sittdyna baksäte 5.1kg
Sidostycken Baksäte 1.4kg
Bälteshållare baksäte 1.2kg
Gummimatta under baksäte 2.3kg
Bakre högtalare 1.6kg
Hållare baksäte ovankant 0.7kg
Bakre bälte vä/hö 1.8kg
Ljudisolering ovanför bakaxel 1.8kg
Förvaringsfack bagage hö/vä 0.6kg
Ljudisolering vä bakre hjulhus 0.9kg
Ljudisolering hö bakre hjulhus 0.8kg
Instruktionsbok mm. 1.0kg
Domkraft/samt övriga verktyg 1.7kg
Reservhjul samt tillhörande kåpa 13kg
Gummimattor bak 2.5kg (uppskattat)
Armstöd med tilbehör 2.2kg
Reservhjulshållare 2.2kg
Verktygslåda 0.7kg
Matta baksäte/gummiskydd samt
Golvmattor fram 4.4kg
PlastsköldarC-stolpar 0.9kg
Diverse reservhjulsdelar 0.4kg
Plast på insinda av baklucka 1.3kg
Bakre dörsidor 1.3kg st 2.6kg
Bakrutetorkare inkl. motor 1.5kg
Golvmatta 4.5kg på höger sida

Och lite egna vikter igen:
DIN-Stereo 1,5kg
Lågnivåkabel 0,5kg
Elhissmekanism 2x2,2kg
Manuell fönstermekanism +2x1,2kg
Isolering motorhuv 0,8kg
Handskfack 2,0kg
Mer golvmatta, under och bakom förarstol och över kardantunnel 3 kg
Luftkanaler 0,5 kg
Mittkonsoll, delen kring växelspaken 1 kg
Original förarstol 26 kg
Original passagerarstol 26 kg
Sparcostol med Fartfabriken underrede +13 kg
Originalratt 3,2 kg
OMP Corsica med nav och snapoff +2,5 kg
Motorvärmarkabel från fronten 0,4 kg
Strålkastarspolare med slang och fästen 0,8 kg
Originalfront, skalet med dimljus 3,3 kg
M-front, nytt skal utan dimljus +2,7 kg
Div. asfaltsmattor 1,9 kg
Rattkåpor 0,2 kg
Panel under instrumentpanel förarsida 0,7 kg
Ljudisolering innanför densamma 0,5 kg
Luftkanal 0,2 kg
Innerskärmar 2x1,1 kg
AC-fläkt 3,8 kg
Strålkastasspolarpump 0,15 kg
Luftkanal till fronten 0,15 kg
Plåt bredvid baksäte 2x0,9 kg
Mer asfaltsmattor 1,9 kg
El, från framstolar och bakåt 1,5 kg
Mer asfaltsmattor 2,0 kg
El och plåt från förardörr 1,3 kg (krockbalk och c-lås/larm kvar)

__________________________________________
-166,65 kg

Torrvikt: 1026 kg (skall kontrollvägas när jag hittat en våg...)

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Grattis! Är det den med lite halvrostigt tak i framkant som rullat i Göteborg?

Blir bra det där, det finns en hel del trevliga Compactlänkar här på rejsa!

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5251



Dunder bra pris!
http://www.blocket.se/kronoberg/Urkul_BMW_323_ti_47946729.htm?ca=11&am . . . .

Lite avis att jag inte hann köpa den själv

ska bli skoj att följa

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581


Trådstartare
Johan Sjöström skrev:
Grattis! Är det den med lite halvrostigt tak i framkant som rullat i Göteborg?

Blir bra det där, det finns en hel del trevliga Compactlänkar här på rejsa!

Tack! Jag tror inte det var någon rost där, jag har faktiskt inte kikat så noga, men det är troligen en annan bil.

Jag har börjat läsa igenom Compact-trådar, började plöja igenom alla 323ti, bara resten kvar!


robber skrev:
Dunder bra pris!
http://www.blocket.se/kronoberg/Urkul_BMW_323_ti_47946729.htm?ca=11&am . . . .

Lite avis att jag inte hann köpa den själv

ska bli skoj att följa

Ja det var bara att slå till när den kändes så rätt direkt också, och det inte var något misskött lik.

Du hinner kanske före på nästa bra affär , jag har semester nu så det var bara att blåsa dit direkt i morse.

Det blir banträff så snart som möjligt!
Den känns väldigt bra i chassit, tror hjulvinklarna är lite lätt bananpassade och nu har jag bara åkt på året-runt-däcken än så länge. Det här kommer att bli bra! thumbs up

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070



Blir bra det där! thumbs up
Ang. E32/E34-fälgar med lägre ET så fungerar det utmärkt. Har kört ett tag med 7x15 skodda med 205/50 och det funkar perfekt. Går du upp till 8x16 och 225/45 får man valsa lite där bak.

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581


Trådstartare
Davve skrev:
Blir bra det där! thumbs up
Ang. E32/E34-fälgar med lägre ET så fungerar det utmärkt. Har kört ett tag med 7x15 skodda med 205/50 och det funkar perfekt. Går du upp till 8x16 och 225/45 får man valsa lite där bak.

Låter kanon, då är det bara att hitta några trevliga fälgar.
Valsmackapär har jag liggande, den hade jag tänkt ta till om det behövs.

Det får bli Ring Knutstorp på söndag den 14:e med TPC!

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Niklas Rosell skrev:
Davve skrev:
Blir bra det där! thumbs up
Ang. E32/E34-fälgar med lägre ET så fungerar det utmärkt. Har kört ett tag med 7x15 skodda med 205/50 och det funkar perfekt. Går du upp till 8x16 och 225/45 får man valsa lite där bak.

Låter kanon, då är det bara att hitta några trevliga fälgar.
Valsmackapär har jag liggande, den hade jag tänkt ta till om det behövs.

Det får bli Ring Knutstorp på söndag den 14:e med TPC!


Trevligt, får jag ordning på min compact blir det minst 2 andra compacter utöver din som är relativt långt utvecklade och som trivs på den banan. Jag kan erbjuda både medåkning och test av bilen om du vill ha lite kommentarer och förslag på åtgärder mm.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581


Trådstartare
Johan Sjöström skrev:
Niklas Rosell skrev:
Davve skrev:
Blir bra det där! thumbs up
Ang. E32/E34-fälgar med lägre ET så fungerar det utmärkt. Har kört ett tag med 7x15 skodda med 205/50 och det funkar perfekt. Går du upp till 8x16 och 225/45 får man valsa lite där bak.

Låter kanon, då är det bara att hitta några trevliga fälgar.
Valsmackapär har jag liggande, den hade jag tänkt ta till om det behövs.

Det får bli Ring Knutstorp på söndag den 14:e med TPC!


Trevligt, får jag ordning på min compact blir det minst 2 andra compacter utöver din som är relativt långt utvecklade och som trivs på den banan. Jag kan erbjuda både medåkning och test av bilen om du vill ha lite kommentarer och förslag på åtgärder mm.


Mycket trevligt, jag började läsa i din 140(!) sidor korta tråd och kände att det var mer än ett dagsverke, det går nog smidigare live. Jag håller tummarna för att du får ihop den.
Det hade varit riktigt intressant att kika på en mer utvecklad bil och jämföra, det låter som utmärkta idéer! Tips och råd är väldigt värdefullt, jag är inte noga med att göra om samma misstag som andra redan har gjort.

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581


Trådstartare
Har fått gjort en del inför Knutstorp på söndag, är i det närmsta klar. thumbs up

Den mycket trötta handvinschen gick åt skogen när jag lastade upp min sista skrotbil på gården och fick avlösning i form av en elvinsch från Jula med dragkulekoppling, det var bara att montera en dragkula så kan man hänga på den snabbt och lätt och behöver inte ha den fast monterad:










Det som saknas på släpet nu är en förstärkning till vinschfästet, nu är det tillfälligt strävat med ett spännband på ett alldeles förträffligt sätt i väntan på att kompisen hjälper till att svetsa och bygga fäste.
Verkar mycket smidigt, skall provlasta med den nu när jag skall ner till Knutstorp, tänkte ta kärran för att få provkört hela ekipaget och dessutom sitter det ej gatgodkända R888 fram nu.

En annan viktig åtgärd var nya gasfjädrar till bagageluckan, blev otroligt mycket smidigare att lasta i och ur däcken nu...




Fick lagt över däcken, 205-50/15 Kumho V700 bak på 7"-fälgar från E34 och 195-50/15 Toyo Trampio R888 fram på 6,5"-fälgar. Jag fyndade plåtfälgarna för 100:-, när jag kom hem var ena framfälgen 6" så jag fick köpa en 6,5" på skroten för 100:- till...







Den ser rätt hög ut fram, men jag drog ändå i ett farthinder vid centralstationen i Göteborg häromdagen.

Jag slängde på navkapslarna för att se hur det gjorde sig, blev hyfsat diskret.







Sedan fick jag rotat fram min gamla bromsade diffklump ur gömmorna, det blir till att kontakta Mobimech och se när han har tid att se över den.

Också kikar jag på att skaffa en vettigare kamera, först var jag helt inne på Canon, som jag alltid haft, men nu lutar det åt Pentax K5 II...
Nu använder jag mest min Iphone, men det hade varit kul att få till lite snyggare bilder.

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
pastaracing
Eskilstuna
Här sen Aug 2009
Inlägg: 620



R-däck och navkapslar thumbs up

_________________
Fredrik Stråhle

Alfa Romeo GT 1600 Junior -74
Mazda 3 MPS -10 (Såld)
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581


Trådstartare
pastaracing skrev:
R-däck och navkapslar thumbs up

Lite udda.


Jag sålde en 4x12" till gitarren och lade lekpengarna på en gjutjärnsklump, så numera har jag två bakaxelklumpar att välja på: 3,23:1 och 4,10:1.

Jag ser inte det som några större problem med att den går från 2500 varv vid 100 km/h till 3300, det är bara att ta rygg på en lastbil och koppla av. Ja, jag inser själv vad det är jag säger och att detta oundvikligen kommer att spåra ur.

Men frågar är om det blir för bra med 4,10, om jag skall köra på 3,23 ändå eller leta upp en utväxling på 3,73 eller 3,91?

Lättast att komma ihåg vad man har är ju 3,23.

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



4.10 lär bli drygt och passar inte perfekt på banor som Anderstorp och kanske Mantorp. Hade jag inte haft min årliga resa till ringen hade jag definitivt valt 3.73, den känns som en riktigt trevlig lösning för en compact som framföres på svenska banor.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070



Ettan blir ju i princip oanvändbar men temperamentet stiger. Hade ett tag en E30 320i som har 4.10 i bakaxeln med M20B25 och den var så j-kla härligt rapp. Kul var att toppfarten inte försämrades i detta fall jämfört men en vanlig E30 325i då min orkade varva ända till rödmarkering på femman.
3300 varv vid 100 är inte så farligt jämfört med min 318ti som varvar 3500 i 120, går helt klart att leva med. Sedan vill jag inte spekulera i vilken utväxling som är bäst, men att det gör skillnad i temperament och körglädje med rapp utväxling kan jag lova.

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581


Trådstartare
Johan Sjöström skrev:
4.10 lär bli drygt och passar inte perfekt på banor som Anderstorp och kanske Mantorp. Hade jag inte haft min årliga resa till ringen hade jag definitivt valt 3.73, den känns som en riktigt trevlig lösning för en compact som framföres på svenska banor.

Jag får hålla ögonen öppna efter 3,73, det låter vettigt, eller så nära som möjligt. Ska jag ändå kosta på och renovera och uppgradera klumpen får det ju vara så rätt som bara möjligt.

Davve skrev:
Ettan blir ju i princip oanvändbar men temperamentet stiger. Hade ett tag en E30 320i som har 4.10 i bakaxeln med M20B25 och den var så j-kla härligt rapp. Kul var att toppfarten inte försämrades i detta fall jämfört men en vanlig E30 325i då min orkade varva ända till rödmarkering på femman.
3300 varv vid 100 är inte så farligt jämfört med min 318ti som varvar 3500 i 120, går helt klart att leva med. Sedan vill jag inte spekulera i vilken utväxling som är bäst, men att det gör skillnad i temperament och körglädje med rapp utväxling kan jag lova.

Det ser jag fram emot, det är lite långt mellan växlarna nu känns det som. Jag hade en e30 med b230fk och m46. I kombination med 3,23 i bakaxeln gjorde den 140 vid 3000 varv. I samband med många andra uppgraderingar bytte jag till 3,91, att det blev en helt annan bil var solklart, men det var svårt att avgöra vad som gjorde det. Utväxlingen gjorde nog mycket som du säger.


För övrigt tog jag en liten tur och inhandlade något som bantar bilen ca 15 kg. Jag tänkte köra på knutan som bilen är nu, utgångsläget och få fixat en del till nästa tillfälle där om två veckor och se om det gett något.

Ja just det, måste fixa fäste till iPhonen så jag kan filma några varv.

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Niklas Rosell skrev:



För övrigt tog jag en liten tur och inhandlade något som bantar bilen ca 15 kg.


Gelebatteri på Biltema?

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581


Trådstartare
Johan Sjöström skrev:
Niklas Rosell skrev:
För övrigt tog jag en liten tur och inhandlade något som bantar bilen ca 15 kg.

Gelebatteri på Biltema?

Mycket nära, jag kunde inte låta bli när jag såg detta:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=88717&highlight=

Någon som har koll på om man kan montera lithiumbatteri åt vilket håll som helst?
Edit: Kan svara själv där, givetvis kan man montera det hur som helst!

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581


Trådstartare
Bilen är genomgången och till och med ordentligt vårtvättad, så nu är man rejält laddad inför Knutstorp på söndag med TPC, bokade vandrarhem natten till söndag för att få lite sömn då jag skall till Kinnekulle på måndag och det bara blir en kort mellanlandning hemma mellan.



Det var lite tråkigt att bättringsfärgen som var på ett par ställen inte riktigt tålde avfettningen utan bleknade...

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Min egen kärra vägrar acceptera min kamp att få ordning på bromsarna och nu har jag gett upp TPC, bjuder du på en provtur kommer jag dock upp och tjötar lite. Annars ses vi kanske på knutstorpsträffen i Augusti


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581


Trådstartare
Johan Sjöström skrev:
Min egen kärra vägrar acceptera min kamp att få ordning på bromsarna och nu har jag gett upp TPC, bjuder du på en provtur kommer jag dock upp och tjötar lite. Annars ses vi kanske på knutstorpsträffen i Augusti


Ja ibland vill det sig inte riktigt. Provtur är givet, det hade varit kul. Jag har bokat Knutstorp 29/7 med. Men inte i augusti än, jag har ingen licens så den har jag inte kikat närmare på.

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581


Trådstartare
Det var en riktigt trevlig träff med TPC och helt suveränt att komma ner dagen innan och grilla och ha trevligt och dessutom få sova färdigt innan man ska ge sig ut och köra.
Idag fick jag kört ca 30 varv på Knutan och tog mig runt som snabbast på 1:17,1 och näst snabbaste var 1:17,2. Min tanke innan var att komma under 1:20 och det var väl ett rätt fegt mål, men jag har rätt dålig koll på vad som är bra och rimliga varvtider.

Hade jag kört efter min förmåga ett bra varv hade jag säkert kunnat sätta 1:15,x, men jag får vara nöjd. Det är ett tacksamt utgångsläge för förbättring!

Funderade lite hur jag ska få med mig lite mer fart genom kurvorna, framförallt idioten, det finns inget riktigt bra sätt. Men sen slog det mig. Jag har ju glömt dekaltrimma kärran!




Nu när jag löst det så känner jag mig rätt trygg i att det ska bli bättring på den fronten tills 29/7 då det är dags att köra där igen.

Nä, det blir lite småpill innan nästa körning där, men framförallt behöver jag nya däck! Det är inte mycket kvar på däcken och vänsterdäcken blev väldigt varma och hala. Imorgon på Kinnekulle blir det de sista varven på de däcken.

Tyckte bilen kändes väldigt sansad och inte så yvig i baken som jag hört och förväntat mig. Kan kanske bero på att jag hade äldre och smalare däck fram.
Ska skifta höger och vänsterdäck imorgon, men fick också en lätt vansinnig tanke att byta korsvis, så jag får de bredare och bättre däcken fram. Idag hade jag absolut inga problem med drivgrepp och det största problemet var att jag kasade på ytterhjulet fram. Får se, jag får sova på saken och se om jag sansar mig.

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1310



Tackar för pratstunden idag Alltid kul med andra compacter. Att få med sig fart genom kurvorna är så klart viktigt, men just idioten handler mer om att ta sig igenom så smärtfritt som möjligt utan att förstöra utgångsläget för nästkommande kurva/kurvor. Personligen tycker jag inte man ska nyttja banans bredd där. Jag håller nära högerkanten upp för backen mot idioten och ligger sen och pyser runt den längs innern. Då har man optimalt slagläge för nästkommande kurva.

Angående däck så säger jag 225...

_________________
Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 323ti -98 *Såld*
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
51168 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande