| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
vilka bussningar till renoverad bakvagn?
|
1002 besök totalt |
|
håller på riva ner min bakvagn nu för renovering. bilen i sig kommer användas som gatbil konbanebil och någon gång per sommar på lämplig bana. jag har tänkt installera cd spelare (hör å häpna) och jag vill ha bilen iafl måttligt tyst i kupen, men jag vill samtidigt ha en bil som svänger bra när det väl gäller, så min fråga blir följande. ska jag köpa original bussningar nytt överallt eller ska jag installera polyurethan bussningarna jag fick med bilen? har redan poly till diffen och den tjuter på duktigt. eller finns det kanske något mellanting? _________________ erik nyberg |
|
nu skriver du ju inte vad för enna bil det är eller hur gammal den är.
Jag är lite emot att som många gör slänga dit plastbussningar eller polyuretan bara för att det är "the shit", oftast att tänka efter vad det kan medföra. Det kan blir utmattade/spruckna infästningar eller brytningar pga att hårda bussningar inte flexar. Polyuretan har en tendens att deformeras om de utsätts för en konstant belastning.... Hur fort det går och hur mycket beror förståss på hårdheten. Nya originalbussningar tycker jag är bra. Men det finns ställen där det är fördelaktigt med hårdare bussningar. Jag säger som så att titta på varje bussning.. fundera på hur den rör sig vid färd.. behöver den flexa ? Vad kan du vinna på att byta just den bussningen till en hårdare Sen kan du bestämma dig för hur du vill/skall göra med den bussningen _________________ Mats Andersen |
|
jag vill tro att en bakvagn med hårda länkarmsbussningar, fräscha balkbussningar och fräsch diffbussning är den bästa komprosmissen, lite hårdare balkbussningar är nog bra då du slipper ha en bakvagn som kan glida 1 cm i sidled när du svänger. på min bil är allt stumt och det är lite svårt att se klart i backspegeln. detta blev efter att balkens stora bussningar svetsades stumma. diffen var stum redan innan och det märktes aldrig som vibrationer. fördelen med den bakvagnen 02or mfl besitter med stumma länkarmsbussningar är att du slipper onödiga toe-förändringar, framför allt onödig toe out vid broms och när du kliver av gasen, du kan köra relativt liten toe in och ändå få en stabil bil vid alla tillfällen.
MVH Henrik _________________ MVH |
![]() |
Skruva banåkabil
|
1002 besök totalt |