Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
5 besök senaste veckan (4056 totalt) |
Jag ska byta fjäderben på bilen till en eftermarknadsvariant och behöver då även fästen för kränghämmare som gängas på fjäderbenen.
För att slippa köpa nya fästen separat ($$) så fick jag tag på en billig uppsättning GT2/GT3-fjäderben som var slut men som hade dessa fästen. Tyvärr visar det sig nu att det inte var det lättaste att bara gänga av grejerna... Fästet från en av bakdämparna har jag fått loss med hjälp av 5-56, ett rejält skruvstäd, 1m rörtång samt en schysst uppsättning hammare. ![]() Kvar är tre till: 1 burk 5-56, 1 burk rostlösning med kyleffekt, 5 liter Coca-Cola och till slut en hink med ammoniak över natten är vad som hittills gått bet på uppgiften. Någon som har tips på vad jag ska göra, funkar 'Den lille kemisten' på den här kombinationen? Just nu är jag nog mest sugen på att se vad vinkelslipen kan göra men känner mig lite osäker på att börja kapa i en dämpare som eventuellt kan ha gas i sig. Alla tips uppskattas, ös på! ![]() ![]() _________________ /Tom Bengter Porsche 981 M3LR |
||
Jag skulle börja med att göra ordentligt rent i gängorna.
Roterande stålborste på vinkelslipen brukar vara effektivt. Har du tur behöver du sen "bara" gänga loss något enstaka varv innan du kommer till de rengjorda gängorna, där det borde gå lätt. _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & Swift Sport Ex: 106 Rallye, Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68, Clio Sport & Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||
Det är just det där 'bara' som är problemet.
![]() Trots hävstången på ca 1 meter och rejält med kraft så händer inget annat än att hela fjäderbenet börjar flexa och arbetsbänken knakar. ![]() När det gäller det senare problemet att gänga av så får låsringen agera 'förryttare' och rensa gängorna tillsammans med stålborste och smörjmedel. Vad kan det finnas för andra husmorsknep? - Diesel? - Oxalsyra? Frågan är om man lyckas få något att krypa in i gängorna om det nu redan är fullt med oxid där. - Borrhammare för att knacka loss istället för statisk belastning? _________________ /Tom Bengter Porsche 981 M3LR |
||
Slå så hårt du kan (utan att förstöra) fästet/gängan hela varvet runt. Du måste 'bryta' oxiden. Värme är inte helt dumt heller. _________________ Roland Johansson |
||
och försök värma benet o muttern omväxlande...det är ju rörelsen mellan delarna man vill åt
Nått som funkar förvånansvärt bra är stearin när det sitter fast.. kryper in jättebra när det smälter Såg ett "test" nånstans när det gäller krypförmåga... och Hälften aceton hälften automatolja kröp bättre än wd40 o 556 _________________ Mats Andersen |
||
Mina coilover muttrar satt också för överdjävulskt efter några år utan justeringar, prova det mesta utan framgång men med induktionsvärmare och rörtång med hela benet i skruvstäd gick det relativt lätt.
Provade även med gassvets men vågade inte riktigt värma ordentligt med den tror jag (ville inte förstöra den fina eloxering jag har ![]() _________________ Daniel Ollikkala 200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012) Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019) |
||
Yes! Här kommer bra tips på löpande band!
![]() Svettades lite mer på lunchen och kom en liten bit längre. ![]() Delade framdämparna så nu kan jag använda både värme och våld bäst jag vill där, för bakdämparen så fick jag ringen (collar) att släppa genom att såga och banka. Fästet är helt stumt dock. Tänkte dela även bakdämpen, men hur gör man det?! Det är som sagt GT3/GT2 original fjäderben tillverkade av Bilstein. Jag ser ett spår i toppen där kolven går in i kroppen. Ska man kunna gänga ur där? ![]() ![]() Spåret i toppen: ![]() _________________ /Tom Bengter Porsche 981 M3LR |
||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
5 besök senaste veckan (4056 totalt) |