Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Coilovers som inte längre går att justera, oxid alu-stål
5 besök senaste veckan (4056 totalt)
Tom Bengter
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 298


Trådstartare
Jag ska byta fjäderben på bilen till en eftermarknadsvariant och behöver då även fästen för kränghämmare som gängas på fjäderbenen.

För att slippa köpa nya fästen separat ($$) så fick jag tag på en billig uppsättning GT2/GT3-fjäderben som var slut men som hade dessa fästen. Tyvärr visar det sig nu att det inte var det lättaste att bara gänga av grejerna...

Fästet från en av bakdämparna har jag fått loss med hjälp av 5-56, ett rejält skruvstäd, 1m rörtång samt en schysst uppsättning hammare.

Kvar är tre till:
1 burk 5-56, 1 burk rostlösning med kyleffekt, 5 liter Coca-Cola och till slut en hink med ammoniak över natten är vad som hittills gått bet på uppgiften.

Någon som har tips på vad jag ska göra, funkar 'Den lille kemisten' på den här kombinationen?
Just nu är jag nog mest sugen på att se vad vinkelslipen kan göra men känner mig lite osäker på att börja kapa i en dämpare som eventuellt kan ha gas i sig.

Alla tips uppskattas, ös på!


[/img]

_________________
/Tom Bengter
Porsche 981
M3LR
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 4019



Jag skulle börja med att göra ordentligt rent i gängorna.
Roterande stålborste på vinkelslipen brukar vara effektivt. Har du tur behöver du sen "bara" gänga loss något enstaka varv innan du kommer till de rengjorda gängorna, där det borde gå lätt.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & Swift Sport
Ex: 106 Rallye, Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68, Clio Sport & Ginetta G34 -98
ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Tom Bengter
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 298


Trådstartare
Det är just det där 'bara' som är problemet.

Trots hävstången på ca 1 meter och rejält med kraft så händer inget annat än att hela fjäderbenet börjar flexa och arbetsbänken knakar. Det är tvärstumt!
När det gäller det senare problemet att gänga av så får låsringen agera 'förryttare' och rensa gängorna tillsammans med stålborste och smörjmedel.


Vad kan det finnas för andra husmorsknep?
- Diesel?
- Oxalsyra?
Frågan är om man lyckas få något att krypa in i gängorna om det nu redan är fullt med oxid där.
- Borrhammare för att knacka loss istället för statisk belastning?

_________________
/Tom Bengter
Porsche 981
M3LR
Citera
Exit

Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728



Går det att borra ett hål genom bulten så spänningen släpper mot muttern?
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5229



Tom Bengter skrev:
Jag ska byta fjäderben på bilen till en eftermarknadsvariant och behöver då även fästen för kränghämmare som gängas på fjäderbenen.

För att slippa köpa nya fästen separat ($$) så fick jag tag på en billig uppsättning GT2/GT3-fjäderben som var slut men som hade dessa fästen. Tyvärr visar det sig nu att det inte var det lättaste att bara gänga av grejerna...

Fästet från en av bakdämparna har jag fått loss med hjälp av 5-56, ett rejält skruvstäd, 1m rörtång samt en schysst uppsättning hammare.

Kvar är tre till:
1 burk 5-56, 1 burk rostlösning med kyleffekt, 5 liter Coca-Cola och till slut en hink med ammoniak över natten är vad som hittills gått bet på uppgiften.

Någon som har tips på vad jag ska göra, funkar 'Den lille kemisten' på den här kombinationen?
Just nu är jag nog mest sugen på att se vad vinkelslipen kan göra men känner mig lite osäker på att börja kapa i en dämpare som eventuellt kan ha gas i sig.

Alla tips uppskattas, ös på!


[/img]


Slå så hårt du kan (utan att förstöra) fästet/gängan hela varvet runt. Du måste 'bryta' oxiden. Värme är inte helt dumt heller.

_________________
Roland Johansson
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9878

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Värme, Värme, Värme och till slut lite mer Värme thumbs up

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006
Inlägg: 785



och försök värma benet o muttern omväxlande...det är ju rörelsen mellan delarna man vill åt

Nått som funkar förvånansvärt bra är stearin när det sitter fast.. kryper in jättebra när det smälter

Såg ett "test" nånstans när det gäller krypförmåga... och Hälften aceton hälften automatolja kröp bättre än wd40 o 556

_________________
Mats Andersen
Citera
NIzmo
Söderköping
Här sen Jun 2007
Inlägg: 402



Mina coilover muttrar satt också för överdjävulskt efter några år utan justeringar, prova det mesta utan framgång men med induktionsvärmare och rörtång med hela benet i skruvstäd gick det relativt lätt.
Provade även med gassvets men vågade inte riktigt värma ordentligt med den tror jag (ville inte förstöra den fina eloxering jag har ).

_________________
Daniel Ollikkala
200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012)
Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019)
Citera
Tom Bengter
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 298


Trådstartare
Yes! Här kommer bra tips på löpande band!


Svettades lite mer på lunchen och kom en liten bit längre.
Delade framdämparna så nu kan jag använda både värme och våld bäst jag vill där, för bakdämparen så fick jag ringen (collar) att släppa genom att såga och banka. Fästet är helt stumt dock.

Tänkte dela även bakdämpen, men hur gör man det?! Det är som sagt GT3/GT2 original fjäderben tillverkade av Bilstein. Jag ser ett spår i toppen där kolven går in i kroppen. Ska man kunna gänga ur där?






Spåret i toppen:

_________________
/Tom Bengter
Porsche 981
M3LR
Citera
Skruva banåkabil
Coilovers som inte längre går att justera, oxid alu-stål
5 besök senaste veckan (4056 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande