| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
rengöra Bosch LSU 4.2 bredbandslambdasensor från olja
|
3 besök senaste veckan (901 totalt) |
|
Vid mitt senaste motorras så var de Bosch LSU 4.2 syresensorer jag använder i grenrören helt uppe i temperatur, och den bakre blev exponerad för oljedimman som trasiga ringland på kolvarna ger. Det hela avslutades med att oljeröken som blev allt tjockare kulminerade i hål i kolv med resultatet att den ena sensorn (bakre cylindern) blev helt genomdränkt av olja. Detta på förhöjd tomgång, så avgaserna var varma nog att orsaka koksning i grenrören. Bägge sensorerna (den främre har inte fått mycket oljedimma på sig, så den har jag som referens) känner fortfarande igen fri luft efter en lösningsmedelstvätt. Frågan är bara om jag vågar lita på den oljekontaminerade sensorn ihop med mitt självlärande sprut. Jag har läst att man kan rengöra syresensorer från koksad olja genom att först tvätta ur sensorn med Xylen, Aceton, bensin eller liknande lösningsmedel, sedan värma upp sensorn med blåslampa (vilken temperatur isf?) och upprepat med värmning doppa änden i vatten för att på så sätt termochocka loss ytbeläggning. I manualen till LSU-sensorerna får de ju inte monteras så att de kan få stående vatten på sig vid körning, så min undran är ju om de verkligen tål den tvättmetoden. Någon som vet vad jag kan göra för att dels rengöra, dels verifiera att jag återigen kan lita på mina sensorer? Testa två samtidigt i en plastpåse med syre/argon-blandning för att se om bägge har samma åsikt om syrehalten dels i påsen, dels i referensluften utanför? _________________ Daniel Nilsson |
![]() |
Skruva banåkabil
|
3 besök senaste veckan (901 totalt) |