| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Lättvikts batteri
|
2903 besök totalt |
|
Lättvikts batteri
Är det någon som har erfarenhet av dessa batterier? http://alienmotion.se/batterier //Nisse _________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||||
|
Använder liknande från http://www.shoraipower.com/ på ca 20AH.
Funkar fint på min Clubman med 1800cc Zetec, dock kör jag bara på sommaren, dom är väll lite känsliga får låg temperatur vad jag förstått. Sedan har jag hört en del hojåkare som haft en del problem med laddningen i cykeln. Tror det är den lägre inre resistansen i dessa typer av batteri som då ställt till det. Jag har ingen generator i min bil så har aldrig haft några sådana problem. Inte direkt det du frågade, men kanske till någon hjälp ändå
|
||||
|
Re:
Det lät ju inge bra....en kompis funderar montera dit ett sånt på rallybilen och det körs ju mest på vintern för Stefans del. _________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||||
|
Vid låga temperaturer fick jag tipset att om den gick sakta på starten så kör lite ändå och sedan vänta lite för att sedan köra igen. Då ska batteriet ha värmt upp sig själv och kunna lämna mer ström.
På en bil man kör med varje dag vintertid kanske det blir lite opraktiskt. Men på tävlingsbilar och entusiastbilar kanske det spelar mindre roll om man behöver lägga någon minut extra när det är kallt vid första starten. Kanske han kan ta in batteriet när det är som kallast eller har bilen i garage? Har han batteriet i motorrummet är det inga problem när han väl börjat köra. Har han det inte där kan han kanske flytta det dit och spara vikt på kortare kablar också. Det är många enkla kilo att spara genom att byta från blybatteri till dessa
|
||||
|
Shorai lipo:
På enduro vintertid innan start så sätter man på en förbrukare (exv lyset) så att batteriet värms upp internt. Fordonet bör dock inte förvaras utomhus natten före start eller köras på öppet släp till ett race. _________________ T 0 N Y J 0 N S S 0 N Grace, Space and Pace. |
||||
|
Re:
Det är på sträckorna det INTE får jävlas....tex bromsa stopp i nått vägbyte och sen orkar batteriet inte starta bilen då är dom där kilorna man sparar inte värt mycke.
_________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||||
|
Tips som jag funderar på att prova själv, mest för att jag gillar att experimentera
Ersätt batteriet med en kondensatorbank! Både lätt och i jämförelse med racingbatterier billiga. Se denna video (samma kille har lagt upp en liten serie med sina tester) för mer info: http://www.youtube.com/watch?v=z3x_kYq3mHM _________________ Janne Levenrot Peugeot 306 GTI-6 - Trackdayleksak Tack till: FR Autosport - König motor |
||||
|
Re:
Var just det jag menade... När han väl kör och skulle behöva göra en omstart är det nog mindre problem (pga kyla) än när han startar först för dagen. När han kört lite har han det väll lite varmare vid batteriet än vid första starten, åtminstone om han har det i motorrummet... Sedan vad gäller kvalitet om att det aldrig skulle fallera kan jag inte säga så mycket om har bara testat detta enda jag har i nu och det har funkat i två år. Och vad gäller märket du nämner vet jag inget. |
||||
|
Re:
Ser ju nästan för bara ut och lite knepigt att räkna på. Jag fick det till att dessa 6x350Farad kondingar i serie blir nästan 60F och med 12v och 60F så borde kortslutningsströmmen bli på ca720A. Startmotorn tar väl ca 100A så fast spänningen sjunker drastiskt efter ett man vridit på nyckeln så borde ju generatorn ta över direkt när motorn startat. Men någon ström att "sava" igång en trög motor räcker det inte till.. Men har man en motor som startar direkt så borde det fungera som på videona.. Eller är det något som jag tänkt fel?? Annars tror nästan att jag skall i något skede köpa hem sådana kondingar bara för att testa.. är ju inte så huvudlöst dyra heller..! _________________ Mats Blomström <>-<>-<>-<>-<> BMW 320d touring -13 Porsche 944 -86 Buell xb9r -03 Chimo Cobra ~82 Marin san rafael ~98 Fötter -70 |
||||
|
Re:
Det största batteriet uppges klara 650 CCA, om det stämmer så ska det vara fullt tillräckligt för att starta även vid kyla. 400-500 CCA brukar vara tillräckligt I de flesta fall. Sitter batteriet i kupén så håller det ju dessutom en lämplig temperatur när man väl kört motorn varm. |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Lättvikts batteri
|
2903 besök totalt |