| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
KnockLink
|
4305 besök totalt |
|
KnockLink
har just installerat en Knocklink för att förhoppningsvis kunna se spikningar. Den tar ganska lång tid på sej innan den uppfattat att motorn startats, ca 30 sek, eller lite mer varvtal, kanske. Sen verkar allt normalt. Hur ska man veta om allt är OK, vad är ett normalt uppförande hos en Knocklink? /Lars _________________ Lars Ekman |
||
|
Re: KnockLink
Ta en kamrat till hjälp, prova med en liten liten kulhammare att knacka på blocket 'snabbt och löst' eller tex en skruvmejsen. Får testa lite olika hårt/snabbt så borde du kunna få knackdetektering. Får du det så fungerar den i alla fall till viss del. _________________ Roland Johansson |
||
|
Jag hade min sexåring att titta på Knocklinken, medan jag knackade mycket lätt med en ca 2,5 - 3 cm sten och han intygade att det blinkade rött, på nåt sätt funkar det ju. Grejen är att jag använder en mycket gammal sensor, originalmonterad 1987 (Bosch). Är en audi 200 tq, 1987. Knoklinken kalibrerar ibland medan startmotorn går och ibland efter 20 sek med motorn igång, oroande att det varierar så mycket. En Knocklink G4.
/Lars _________________ Lars Ekman |
||
|
Gissning då:
En sån blir vad den blir när den är universal och inte den är "intunad" för just det blocket. Bättre att den ibland detekterar spikning som inte finns där än ha kunder som får spikningsskador som det inte signalerat för _________________ Mats Andersen |
||
|
Känsligheten verkar ju ganska hög, jag var väldigt försiktig när jag knackade på motorn, o det gav utslag. Det jag reagerar på aär ju att jag behöver köra ett tag innan Knocklink ser att motorn är igång. Verkar som att jag behöver varva över 2,5 K. Jag plockar nog dit en modernare sensor o kollar om det blir skillnad.
/ _________________ Lars Ekman |
||
|
Re:
På amatörnivå vill man ju inte ha detonationer, men på viss racing är tex 100 detonationer/km en lagom mängd. Att sedan kolvar behöver bytas med täta intervall ingår, det beror ju på om man vill ha ut max effekt. Om du använder original detonationsgivare (för audi) tänk på att de ska dras med ett visst moment, torr det är 20Nm och osäker på om de kan 'återmonteras' _________________ Roland Johansson |
||
|
Sensorn har suttit där sen bilen var ny, så den är ju väldigt gammal. Har nu fått varningar om detonationer vid fullt ladd, i varvtalsregister där momentet är lite halvrisigt. Knocklinken verkar ju fungera. Märkligt dock att jag måste varva över 2500 för att den ska "höra" motorn, så väldigt tyst borde den inte vara.
Troligen återmonterar jag inte en audi-sensor igen. Kör väl med sensorer från andra bilar, som sitter som en distans under en skruv, om ingen kan övertyga mej att audi-varianten är bättre på nåt vis? /Lars _________________ Lars Ekman |
||
|
Re:
Vet inte om du har någon väldigt speciell men från mitten på åttiotalet fram till 2005 någonstans i alla fall består alla audi knacksensorer av en 'ring' som hålls fast med en M8 skruv... Men visst, en färsk och fin är nog ingen dum ide. _________________ Roland Johansson |
||
|
Re:
Åhå Aha Inte vanligt men ibland händer det, som här. Tidigare årsmodeller har en 'donut' med hål för M8 skruv igenom, dia cirka 30-35mm och kanske 20mm hög och även senare årsmodeller i familjen, även bland sysslingar och bryllingar. Då skulle jag byta... _________________ Roland Johansson |
||
|
volvosensor
Har en sensor som suttit på en Volvo, ser väl likadant ut på den. Ska kolla om jag helt säkert kan få dit den på ett bra sätt innan jag tar bort den gamla, som ju nu har gett mej knackningsvarningar. /Lars _________________ Lars Ekman |
||
|
På t.ex. en Mitsubishis orginal styrsystem så använder man en knacksensor för aktiv spikreglering, däremot används inte denna förens du kommer upp på runt atmosfärstryck och går över till laddtryck. Vad jag förstått så är det inte så intressant med knackningar innan du hamnar på laddtryck eftersom bilen då går i closed loop (lambdastyrt) så att den inte lyssnar på brus under 2500rpm ser inte jag som något riktigt problem då du inte har något laddtryck (eller du kanske har det vid 2500?) samt att sprutet kör closed loop. Utan belastning så är också motorn i sig väldigt okänslig för mindre spikningar.
_________________ Daniel Söderlund |
||
|
Sensorn som sitter på motorn har ingått i original motorstyrning. Då kunde systemet sänka laddtryck och tändning. Idag är laddtrycket bestämt av fjädertrycket i WGn, enbart, och mitt ms kan inte ta in signal från knackningssensor. Jag får alltså försöka ha koll på Knocklinken själv när jag kör. Om den knackar ska jag ju samtidigt ha koll på varvtal och laddtryck för att göra nåt åt det i tändmappen. har hittills haft spikningar vid 3000 - 4000 rpm.
Tycker att jag redan spikat en del, (ibland måste man ju ha koll på trafiken och kanske inte varit helt uppmärksam på Knocklink) Finns det stetoskop grejer som är enkla att använda att titta in genom tändstiftshålen? /Lars _________________ Lars Ekman |
||
|
Knackningar
Jar har hört att knackningar ofta leder till skador på kolvringarna (Kolvarna) och att det ger en otät motor. Alltså inte bara att skadorna leder till att det sker detonationer lättare nästa gång.... Slulle det kunna vara nån vits med att löpande mäta flödet ut ur motorn, för att ha nån koll på hur den mår? / _________________ Lars Ekman |
||
![]() |
Skruva banåkabil
KnockLink
|
4305 besök totalt |