| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Problem med Swift GTi
|
701 besök totalt |
|
Problem med Swift GTi
Har en fråga som gäller min Folkracebil och jag hoppas att det är OK att lägga den här, om in så får ni flytta eller ta bort den. Bilen som det gäller är en Suzuki Swift GTi-89 med 1.3l 16v. Vid en tävling i våras så började topplockspackningen gå sönder och jag fick vatten i oljan samt att det sprutade ut i motutrymmet och i sista heatet stannade bilen precis efter målgång och ville därefter inte starta. Bilen togs hem och topplockspackningen byttes och vi hade därefter stora problem att starta bilen och när den kom igång så gick den fruktansvärt dåligt. Efter mycket felsökning så hittade vi att luftmassamätaren var full med skit och med lite rengöring av denna så startade den mycket lättare och går klockrent på tomgång. Och nu till problemet, den går bra på tomgång men tvekar något på gaspådrag, går att varva upp till varvtalsstopp om man smyger upp men så fort man gasar för snabbt så bara segar den (får en känsla av gammal förgasare som har choken utdragen). Om jag försöker att köra bilen så har den ingen ork kan varva upp den och när jag släpper kopplingen så håller den på att dö. Har kollar kamrem, komp (samma på alla cylindrar), byt luftmassamätare, fördelare, tändkablar, vattentempgivare, spjälllägesgivare, databox utan att hitta vad som kan vara fel. Är det någon som kan utifrån felbeskrivningen ge en hint om i vilken ände jag skall felsöka så hade jag varit ytterst tacksam alla svar är välkomna. / Desperat _________________ Johan Myrén |
|
Eller låg kompression pga dåliga kolvringar/slitage i cylinderloppen?
Den hade ju gått varm på tävlingen, verkar ju nästan som om den värmenöp på din beskrivning. Även om man mäter komptrycket med mätare så är det inte säkert att motorn är tät när den är igång. Gick ni efter nåt minimivärde på komptryck för just den motorn, eller hur gjorde ni? Man ska även mäta komptryck med gasspjället fullt öppet. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
|
Hade inget värde på kompet men det var ytterst små skillnader mellan cylindrarna, jag hade inte spjället öppet men har tidigare haft en topp med en dålig cylinder och då fick jag inget komp alls på den cylindern.
Jag tycker att nu efter problem så blir motorn varm fort och den har varit väldigt svår att starta när den har blivit varm. Om kolvringarna eller cylinderloppen är slitna, kan man kolla detta utan att riva hela motorn eller kan man se några andra symptom som tyder på detta. _________________ Johan Myrén |
![]() |
Skruva banåkabil
Problem med Swift GTi
|
701 besök totalt |