Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3426 besök totalt |
993 c2 som banbil/konbane bil
Hej . ska byta bort boxstern mot en kanske lite mer ban körar bil , vad har ni för erfarenheter ang 993.an ?? Mvh Jannis _________________ Jannis Dimtsas Mobilmec AB www.mobilmec.se www.BigBallsMx.com ( Smålands No1 mx butik ) www.Dimtsas.com PCS & PCSR #7755 |
||||||||
_________________ Jannis Dimtsas Mobilmec AB www.mobilmec.se www.BigBallsMx.com ( Smålands No1 mx butik ) www.Dimtsas.com PCS & PCSR #7755 |
||||||||
Boxstern känns tam liksom...
sen har jag ägt boxstern nu i 3 år så tanken att byta till en s .. nej tack 993 an känns lite som en utmaning samt lite mer motor som man kan använda att köra bana me . + att de finns en massa trevliga motor tillbehör till 993 eller e ja ute o 'cyklar nu eller ? finns de inga 993 or här på forumet ...?? _________________ Jannis Dimtsas Mobilmec AB www.mobilmec.se www.BigBallsMx.com ( Smålands No1 mx butik ) www.Dimtsas.com PCS & PCSR #7755 |
||||||||
Re: 993 c2 som banbil/konbane bil
Det är svårt att sammanfatta, men 993-an har "allt". Bra bromsar, underbar motor, robust konstruktion. ![]() En normal 993 C2, med 272 eller 285 hk räcker hur långt som helst och är i ju praktiken snabbare än en 964 RS på bana. Mycket beror förmodligen på 993-ans bakvagn, som är en betydligt mer modern och klyftig konstruktion än 964-ans... 993-an fungerar även bra i slalom, vilket bland annat Jocke Bonér här på forumet visat med sin Carrera 2S. Vill man åka cab så är väl Boxster S ett bra alternativ. Själv gillar jag plåttak när jag kör på bana. ![]() _________________ -- |
||||||||
Jag har en. Kanon banbil (efter "lite" moddning ![]() _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||||||
Jannis, varför inte byta upp sig till en 964 RS
![]() Har en kompis som har en väldigt fin sådan och den är till salu, han vill ha en Boxter ist ![]() ![]() ![]() Ha det bra! /Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||||||
Hmmm de låter mycket possitivt ang 993:an De känns ju bra ..
964 an e ju fin men jag vill ha de nya utförandet alltså 993. PorscheDriver (Christian) va har du gjort med din bil ? är den en 993 c2 270hästars? vad ska man tänka på vid köp av 993.a ? Sitter de borrade skivor org på den ? är de samma broms ok som på 964.an ? många frågor nu ...... ![]() Ha de !! _________________ Jannis Dimtsas Mobilmec AB www.mobilmec.se www.BigBallsMx.com ( Smålands No1 mx butik ) www.Dimtsas.com PCS & PCSR #7755 |
||||||||
Re: 993 c2 som banbil/konbane bil
har inte kört konbana med min 993, däremot en del banmöten. En lysande bil, skulle jag vilja säga (kraftigt partisk ![]() ![]() ![]() ah, såg att Jannis postat lite: det är hålade skivor + 4kolvsok standard varvet om. Har för mig att det är större ok än på 964C2, 993 har std samma dim som 964RS. jag skulle inte titta så mycket på miltal, utan koncentrera mig på servicehistorik (jag är tydligen captain obvious idag ![]() ![]() Min bil har varit hos techart och vänt, riktigt trevligt gurgel i deras sportsystem, däremot bytte tydligen inte tysken chassi i samma veva (grrr). |
||||||||
Detta låter ju bättre o bättre....
![]() Meningen är att ha bilen till mer bankörning men oxo slalom . va menar du me pss-9 ? kan man kontrolera kopplingen mer än på de vanliga sättet genom att stampa till på kopplingen ..? hur är det med ac antispin abs mm mm ?? är de standard eller finns de inte alls Bur och stolar e målen fast de ska nog inte monteras förän till vintern . fast man kanske ska hitta en bra bil först innan man planerar bygget .... _________________ Jannis Dimtsas Mobilmec AB www.mobilmec.se www.BigBallsMx.com ( Smålands No1 mx butik ) www.Dimtsas.com PCS & PCSR #7755 |
||||||||
_________________ Jannis Dimtsas Mobilmec AB www.mobilmec.se www.BigBallsMx.com ( Smålands No1 mx butik ) www.Dimtsas.com PCS & PCSR #7755 |
||||||||
Björn, problemet med 964RS är priset. Man får ju en fin 993 för samma pengar.
Vill man ha en 964 kan man ju köpa en vanlig o modda den BRA mycket innan man kommer upp till prisnivån på en 964RS. Iof håller sig priset på en RS modell ![]() Mitt val hade varit VX220T som dessutom ger slantar över, om man kan med att köra en Opel förståss. Inte samma klang som Porsche... oavsett, VX bör vara en oslagbar budget racer. 19k_ för en ett år/1000mil gammal bil. (motsvarar Elise 2) VX turbo kostar "bara" 7k till. Inte mycket som kan krångla på dessa. Dessutom är det en vanlig Opel motor/vxlåda i dom så service&delar är inga problem. Måste erkänna att även om hjärtat säger (kommer alltid att säga) Porsche ![]() ![]() ![]() btw, Elise 1 får du för 25-30k (5 år o några tusen mil) om en Opel är otänkbart ![]() Visst är det tråkigt med verkligheten (=pengar)? Har du inga sådana triviala problen förslår jag en 993RS alt 996GT3RS... ![]() _________________ Jan Å |
||||||||
chassipaket dvs dämpare+fjädrar, ställbara, kolla t ex Rennlist (forums.rennlist.com -> air cooled -> 993 och sök på "PSS-9" för lite referenser). Andra chassikit t ex på www.carnewal.com -> Suspension -> P93. Finns ju lite att välja på... :woot:
uh, finns det säkert, jag gör väl på "det vanliga sättet", fast jag kan inte säga att jag är ngt proffs... Är den slut så är den, det missar man inte ![]() ![]()
![]()
jag lurar oxo på bur, får se när det blir... Summa summarum måste jag säga att en 993 går förvånansvärt bra att bruksköra, förstås lite beroende på hur kräsen man är på silkeslen fjädring (det kan man typ glömma). Svängradien är modell oljetanker, om bilen är sänkt har man dessutom ångest varenda fartgupp. Den dricker i stadskörning för mig kring 1.6-1.7, landsväg ca 1.1 - 1.2. Försäkringspremien ger mig en mindre hjärtattack varje gång. Men allt det spelar ingen roll när solen skiner, vägen är tom med sköna kurvor. Vroom vroooooooooom.... ![]() ![]() |
||||||||
||||||||
Självklart får man en fin 993:a för priset som en 964 RS står i. Men det finns inte en sekund i mitt liv som jag skulle välja en 993 c2/c4 före en 964 RS. En helt annan typ av bil tycker jag, hade valet mellan 964 RS och 993 RSCS så hade valet varit annorlunda ![]() Sen att bygga om en 964 c2 till en RS och jämföra dessa ![]() Nu verkar ju inte valet vara mellan en VX220 och en 993:a för Jannis så den tanken kanske är lite OT /Björn " före detta 964C2 ägare" _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||||||
det är nog bara "ljudhästar". Verkar som att bilen även har blivit chippad, men jag kan inte tänka mig att det ger nämnvärt fler hästar. Vore intressant att mäta den, dock. Kan iof tänka mig att det finns en viss variation från individ till individ redan som standard... har försökt luska i fahrzeugbrief med mera men inte blivit klokare. Tidigare 993or (94, 95) med OBD1 och "inte varioram" dvs 272hk ska tydligen vara lättare att chippa. Jag ger väl inte så mkt för det, vi har väl alla läst en miljon trådar om sugmotorer och chip. Möjligt att ett helt system till kan ge något. 272 brölande pållar räcker för att göra bort sig i alla fall ![]() |
||||||||
Du har rätt Björn.
Med modda en 964 menade jag inte att göra en RS replika, bara att kunna köpa en billigare bil o modda efterhand pengarna trillar in. Ville bara ge ett par alternativ till en 964RS i all välmening då de är DYRA. Jag vill OCKSÅ ha råd med en RS eller (annan kul 911) - snyft ![]() Samt TID att kunna lägga i garaget. Sedan kostar det ju en del i reparationer på en äldre 911... Tyvärr verkar det som om jag får spara längre alternativt köpa en VX eller Cooper S, då det är halva pengarna om man räknar in försäkring/reparationer. ![]() _________________ Jan Å |
||||||||
Hittade en 993;a på mobile.de
![]() http://www.mobile.de/SID8Ik4TSMPzRco Fattar inte vad tyskar har för smak ![]() _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 ![]() |
||||||||
Förstår dig, hade precis samma tanke när jag ägde min 964:a och moddade med bur och stolar mm. Kan säga att det inte är billigt även att jag inte gjorde något med väghållning eller motor ![]() Ha det bra ![]() /Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3426 besök totalt |