| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Problem med bromsvåg hängande broms fram...
|
1 besök senaste veckan (4442 totalt) |
|
Hej Har problem med mina frambromsar... Är precis som om bromscylinder till frambromsarna (har bromsvåg) inte släpper tillbaks bromsvätskan ibland och då ligger såklart bromsarna på och skivorna blir varma, sen släpper inte trycket förren skivorna har svalnat och man pumpar någon gång på bromspedalen. Har girling cylinder till bakbromsarna och wilwood fram. Är det bara att byta bromscylindern eller kan det vara något annat? vågar man satsa på wilwood igen eller skaffa en girling cylinder? //Marcus _________________ Marcus Gunnnarsson |
||||
|
haha vad roligt, jag har haft precis samma problem väldigt nyligen, i förrgår tror jag det var. det som orsakade felet var att bromspedalen gick tungt tillbaka, för jag hade dragit åt den lite extra i infästningen för nån vecka sedan så att plastbussningarna inte skulle glappa.
jag löste problemet med att helt enkelt slänga plastbussningarna åt helvete och dra dit kullager istället. kolla så att din pedal går lätt och fint tillbaka. annars blir det lite tryck på fjädern inne i huvudbromscylindern, blir det tryck på den så tätar packningen inne i huvudbromscylindern, när temperaturen ökar så tätar den ännu bättre och till sist står man någonstans och börnar ofrivillig
kolla det! jag har girling fram och bak. anledningen till att det bara blir fram är nog för att tempen ökar snabbare fram än bak _________________ MVH |
||||
|
Kulleden i bromsvågen ska kunna glida lätt i hylsan på pedalen, sen bör man ha stora planbrickor mellan tryckstängernas gafflar och hylsan.
http://www.rallydesign.co.uk/balance Kollar man på bilden så ser man att kulleden ska kunna glida inne i hylsan. Hylsan är ju fast på pedalen så det är den som styr var alla andra delar hamnar. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
|
Re:
Det hade ju varit bra om de skickade med den beskrivningen så hade jag inte råkar ut för det...
Jag köpte även deras sån här: http://www.rallydesign.co.uk/product Jag råkade ut för att i vissa lägen fastnade "clevis" på tillbakavägen i de övre skruvarna som håller hela skiten i torpedväggen, då låg den bromsen på hela tiden. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
|
Vi åker bara med AP-cylindrar numer.
Dom billiga Girling och Willwood som säljs i Sverige har vi kastat bort. Vi har även returfjädrar på pedalen. Att bromsvågar ska monteras rätt, med spel i sidled är jätteviktigt och många gör fel där. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Måste först och främst tacka för det otroliga responsen jag fick på mina problem...
Tog tag i problemet idag började med att riva ner bromsvågen och upptäckte att kulleden var väldigt trög men efter lite jobb så rörde den sig lätt igen. Monterade brickorna som jag hade missat helt... fixade så att leden kunde röra sig lätt i röret(var väldigt trög...) När jag monterade bromsvågen så var jag extra noga så att stagen är parallella med varandra, spände också returfjädern lite extra. Har inte provkört, men känslan i pedalen var grymt mycket bättre. Tack så här långt återkommer med resultatet efter provkörning...
_________________ Marcus Gunnnarsson |
||||
|
Re:
Ja lånar den här tråden lite, Köpte en bromsvåg från rallyshop.se i vintras å monterade i bilen men till den följde de då inte med nå brickor som man kan lägga mellan som på den här bilden. Sen är ja ganska säker på att tryckstängerna inte skulle bli parallella om ja lägger brickor emellan å skruvar in gafflarna så dom ligger emot hylsan. Finns de olika varianter på bromsvåg eller är min helt galen byggd? |
||||
|
Re:
Jag köpte ju samma, men från Rallydesign i england (blev billigare då jag beställde ett gäng prylar därifrån). Det stämmer att det inte följde med brickor, men de behövs. Mina gafflar har skavmärken från hylsan och fastnade lite då och då innan jag satte dit brickor. Som jag skrev ovan har jag också "problem" med att ena tryckstången då och då fastnar på en av de övre skruvarna som håller allting på plats, då ligger bakbromsen på och det blir inte så kul att köra längre (eller det gåra iaf inte så fort ).
_________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1 besök senaste veckan (4442 totalt) |