Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Fjädrar till Öhlins road and track
1140 besök totalt
Danjul
Spånga
Här sen Feb 2011

Trådstartare

Hej alla gasglada

Jag har en Evo 5 med Öhlins Road and Track (Evo 7) dämpare på. Dessa är ombyggda av Stötdämparexten en gång i tiden (~2003?). Nu är det som så att dessa fick sig en omgång då med lite nya fjädrar och säkert lite allt möjligt gjort i dämparen men det minns inte förra ägaren tyvärr mer än att det var dyrt och dom byggdes om.

Jag är på jakt efter en kortare och hårdare framfjäder för av någon anledning så har orginalfjädrarna hamnat på benen fram och de andra fjädrarna som dom byggdes om till (kortare och hårdare) har hamnat på villovägar och tidigare ägare har ingen aning om varför han bytt tillbaka till orginal eller vart de andra finns...(och varken jag eller han var medveten om detta vid affären)

Jag skickade nedanstående mail till Stötdämparexperen men har tyvärr inte fått något svar alls, kanske inte finns kvar längre?

Citat:

...Jag har nu ett problem med dämparna, tidigare ägare har bytt fjädrar fram och tillbaka i en evighet på dessa och nu sitter det vad jag lyckats lista ut orginal fjädrarna på frambenen som är väldigt mjuka samt alldeles för långa (skulle behöva sänka bilen runt 5-6cm) och tidigare ägare hittar inga andra fjädrar än de som sitter på. Bak vet jag inte vad det sitter för fjäder men där har jag en trevlig höjd på bilen och bilen i sig är ganska överstyrd med inte så mycket förspänning alls.

Fram åker jag med väldigt väldigt hög förspänning nu för att få någon styvhet i frambenen, ger ju självklart en helt fancy look då det ser ut som jag accelererar extremt samt att det blir väldigt oroligt i högre hastigheter (160+)

Skulle vara väldigt tacksam om du kanske kunde hjälpa till att kika på detta och kanske hitta ett par mer passande fjädrar fram.

Här är fjädern jag åker med fram:
05673-07/40 L274
http://puu.sh/3ISGB.jpg

Jag skulle vilja åka med en fjäder som är kortare så jag får ner bilen på jorden igen samt så tror jag den är väldigt mjuk,

Så här står jag med en bil och ett par ben som jag inte har någon aning om hur dom är shimsade/ventiler/oljor eller något, ombyggda till några fjädrar som inte längre finns. Även pratat med Öhlins men dom gav inte mycket matnyttigt.

Finns det någon här som har något tips på vart jag kan vända mig eller så?

Tack och bock på förhand

Umeå
Här sen Nov 2002

Hej.

För nån vecka sen pratade jag med en kille här i stan som håller på med
Öhlins. /40 skall enligt han vara hårdheten, kan det vara så att L274 är längden på fjädern?

//Nisse

steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag flyttade detta till "Skruva banåkabil" inte så tech

Pelle kan ha tagit semester i dessa sommartider

Han finns på rejsa också men jag minns tyvärr inte vilket nick han har, namezeimers är min åkomma

Citera
Danjul
Spånga
Här sen Feb 2011

Trådstartare
Re:

super7 skrev:
Hej.

För nån vecka sen pratade jag med en kille här i stan som håller på med
Öhlins. /40 skall enligt han vara hårdheten, kan det vara så att L274 är längden på fjädern?

//Nisse

Det kan nog stämma, jag har faktiskt ingen aning.. 40NM låter väldigt lite, det är ju iofs väääldigt mjukt

steffe skrev:
Jag flyttade detta till "Skruva banåkabil" inte så tech

Pelle kan ha tagit semester i dessa sommartider

Han finns på rejsa också men jag minns tyvärr inte vilket nick han har, namezeimers är min åkomma

Tack! Det stämmer nog bättre

Ah, då får jag helt enkelt ha lite is i magen, det vore ju super om jag kom i kontakt med honom då han haft benen och "byggt" dom

1140 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande