Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2013-08-17 Club Alfa Romeo Sv Kinnekulle Ring
1 besök senaste veckan (1433 totalt)
Nathan
norra sverige
Här sen Maj 2013
Inlägg: 136


Trådstartare
Bilder och eftersnack här.

_________________
Nathan

Det går bra att skriva svar på Svenska, är bara för lat att skriva på landets språk.

06 Subaru STI Spec D PPP
09 Rotax max Intrepid Sirius
Citera
Micha Forsgren
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 57



Sedan mitt motorras på Knutstorp har det varit hektiskt att få bilen klar, det sista skruvades ihop på lördagen precis innan avfärd och man blir ju nervös att något inte sitter rätt.
Renoverad topp, honat block, bytt lager, ringar mm och allt som hör till en totalrenovering. Fick tag i en ny sorts toppackning i flera lager rostfritt med integrerade ringar runt loppen. Ny 2 skivig koppling från Bacci för typ 900 nm så det var rätt dåligt med dragläge, bearbetat och lättat svänghjul för att få ihop allt. Nybyggd växellåda med 5:a och slutväxel från Bacci, diffbroms från Sellholm och 2:a från 164 QV, resten Fiat Croma.

Var snabbast på morgonens träning men det brukar inte betyda så mycket, har varit det många ggr förr och halkat ned under påföljande heat. Kvalade på tredje plats.

Innan race 1 började det regna lite och jag valde att panikbyta däck precis innan starten till en mjukare gummiblandning, det var bråttom så jag momentdrog inte hjulen utan nöjde mig med mutterpickan, har ju hållt förut.
Jag visste att det kanske skulle torka upp och mina däck skulle ta slut så jag fokuserade på att ta Niklas och Hans tidigt, fick en bra start men de la sig i bredd så jag kunde inte komma förbi, Niklas drog ifrån och jag började sticka in nosen på Hans i varje kurva, hade bättre fart men Hans vet ju var han har bilen så det inte helt enkelt. Kom till sist förbi på insidan under bron i en underhållande dödsmatch där ingen släppte av. Kom ikapp Niklas och tog mig förbi även honom även om han inte heller var så sugen på det hela. När jag var förbi kunde jag bygga en rejäl lucka och trotts att det började torka upp så ökade jag inte farten nämnvärt med tanke på däcken, kollade bara speglarna och skrek åt mig själv att hålla ihop det hela. Seger med 28 sekunders marginal. Några kurvor efter målflaggen kände jag hur ett hjul lossnade fram, rullade ytterst sakta in i depå. Där väntade vår tekniske chef med beskedet Park Ferme i 30 min, aldrig tänkte jag, får jag inte felsöka bilen missar jag race 2. Tack och lov tog de tillbaks beslutet och jag kunde lyfta bilen. Höger fram satt på sista gängorna, helt löst! Ibland ska man ha tr, jag har ju tappat ett hjul en gång på denna bana, det får räcka.
Bytte däck och noterade att höger fram rullade väldigt tungt men tänkte att bromsen kanske måste sätta sig lite efter vobblet, wishfull thinking så att säga.

Race 2, omvänd startordning på de sex första, jag startade 6:a. På formationsvarvet var något knas, bilen var inte glad, jag snurrade runt inför kvarnen och stod öga mot öga ed en förvånad Sune, tack och lov var han snabb på bromsen. Runt igen och märkte att bilen satt ju fast i asfalten, något hjul gick åt helvete tungt. Deppade ihop och svängde höger mot depåinfarten, det blir inget race 2. Sedan svängde mina armar ut till vänster igen och en röst i mitt huvud sa, starta för fan, funkar det inte så bryt, det kan ju släppa och rasar det så är det ju inget nytt. Spann satan, upp mot griden och bromsade och svängde och försökte få hjulet att lossa utan framgång. Från början hade jag bestämt mig för en till seger genom världens demonstart förbi alla men så blev det inte. Starten gick och jag satt fast i asfalten, kändes som om jag fått i trean och jag halkade ned hur mycket som helst i placeringar men körde på så gott det gick. Jag ville inte pressa med tanke på problemet och risken för spekatulär avåkning så jag fick kämpa med lugnet för att ta mig förbi den första klungan, sedan kom Rosell vilket inte var lätt, då släppte det som satt fast. Djävulen anamma, nu ska jag vinna, petade i högsta boostläget med knapparna på ratten och släppte lös närmare 400 vilda, flög förbi Rosell på innern under bron och började jaga täten, såg att Hans bröt men kunde inte se Jens och Niklas, de var för långt bort. Körde på varv efter varv och ville bara kunna se dem, till slut, med 4 varv kvar såg jag dem precis försvinna varje gång jag tittade runt axel i en ingång. Men, tiden räckte inte längre, målflagga och en tredje placering.

Allt som allt är jag mycket nöjd, Kinnekulle har alltid varit min bils nemesis och även om jag vunnit på alla andra banor har jag här brottats för att hålla klass 3 bilar bakom mig. Den nya lådan känns fantastisk, toppfarten på 249 gjorde att jag använde hela tre växlar istället för 1 och en halv med lådan som gjorde 320 och den nya diffbromsen var magisk mot den gamla Q2:an som inte pallade vridmomenten från maskinen.

_________________
Micha Forsgren
(Kihlströms Bil AB / Italienska lastbilar)

Alfa 164 Q4 1997
Alfa 164 Turbo banracing i Car Challenge
Audi A6 (frugans)
Citera
Nathan
norra sverige
Här sen Maj 2013
Inlägg: 136


Trådstartare
Lite bilder:


















_________________
Nathan

Det går bra att skriva svar på Svenska, är bara för lat att skriva på landets språk.

06 Subaru STI Spec D PPP
09 Rotax max Intrepid Sirius
Citera
Eftersnack
2013-08-17 Club Alfa Romeo Sv Kinnekulle Ring
1 besök senaste veckan (1433 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande