Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
BMW E30 o vikter (splittad tråd)
1546 besök totalt
ILiveToRide
Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003

Trådstartare
BTG skrev:
Andreas Lidström skrev:
Ska bli spännande och se hur de trivs på 1080kg E30 då... Tror nog det kommer funka tillräkligt bra.

Det kommer säkert fungera mycket bättre. Så här såg de ut efter en hel säsong med SC inkl. några varv på ringen: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5804&highlight=toyo

1080 kg?
Hur har du lyckats med det?

De väger runt 1125kg orginal

Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

ILiveTORide skrev:
BTG skrev:
Andreas Lidström skrev:
Ska bli spännande och se hur de trivs på 1080kg E30 då... Tror nog det kommer funka tillräkligt bra.

Det kommer säkert fungera mycket bättre. Så här såg de ut efter en hel säsong med SC inkl. några varv på ringen: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5804&highlight=toyo

1080 kg?
Hur har du lyckats med det?

De väger runt 1125kg orginal

Hehe, just det.

Inbillar mig att jag tappat minst 30kg från mina 1110 iom de nya stolarna.
Sen kan det nog bli nga kg ofjädrad vikt oxå iom alubromsoken...som ska på ngn gång framöver...

BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Jaha. Jag kollade nyligen på M3 och jag tror den hade en tj.vikt på 1220 kg? Det kanske inte stämde då eller är den så mycket (om något) tyngre?

Sälen
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

BTG skrev:
Jaha. Jag kollade nyligen på M3 och jag tror den hade en tj.vikt på 1220 kg? Det kanske inte stämde då eller är den så mycket (om något) tyngre?

OT:M3 E30 har större diffklump, cirka 10kg+, en tilläggsplåt på c-stolpen, några kilon. Det är de saker jag kommer på så här på spikrak arm. Säkert fler saker som drar på några fler kilon.

Har för mig att hela karossen är uppstyvad något jämfört med vanliga E30. Kan ha fel.

Tillägg: Vingen väger 5 kg har jag för mig. Fronten lär väga några kilo extra osv osv..

Mantorp
Här sen Nov 2002

Anton Lillsund skrev:
BTG skrev:

OT:M3 E30 har större diffklump, cirka 10kg+, en tilläggsplåt på c-stolpen, några kilon. Det är de saker jag kommer på så här på spikrak arm. Säkert fler saker som drar på några fler kilon.

Har för mig att hela karossen är uppstyvad något jämfört med vanliga E30. Kan ha fel.

Tillägg: Vingen väger 5 kg har jag för mig. Fronten lär väga några kilo extra osv osv..

och snart har du 100 kg helt i onödan.

M3:an är tyngre än 325 faktiskt...

Dax att lite Micke, eller ska du bli förnedrad först...

Kan hjälpa dig med saker du bör ändra i utbyte mot test av "före/efter"...

fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Hmm BMW utspårningar av trådar borde ge staffpoäng typ en dag i slasken

Annars följer jag denna diskution med stort inträsse.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

fuling skrev:

Splittermannen fixar allt om han inte sitter o sover o inte märker vad som pågår

Insjön
Här sen Dec 2002

Lite kuriosa bör tilläggas att min 318i 1985 väger 1025 kg med halv tank enligt manualen.

Mao ett bra objekt att utgå ifrån.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Andreas Lidström skrev:
Dax att lite Micke, eller ska du bli förnedrad först...

Vi tar förnedringen först isf. Därefter kan vi snacka plast...

Brämhult
Här sen Jan 2003

Hrrm. Jag har tjänstevikt 1200 på min 318is och efter vinterns lättningar (inget extremt) så är den nere i 1110 med mig och 50 liter soppa i tanken... M.a.o. runt 1000 kilo torrvikt (jag väger faktiskt strax över 60 bara).

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002

Min M3:a har en tjänstevikt på 1360kg enligt regbeviset. Detta har visat sig stämma rätt bra när jag har vägt bilen. Tung är den iaf...
Har också frågat mig vad det är som gör M3:an så mycket tyngre än en 318 eller 325:a?

Slåtte
Här sen Nov 2002

Magnus Thomé skrev:
fuling skrev:

Splittermannen fixar allt om han inte sitter o sover o inte märker vad som pågår

Sitter du och sover? Jag brukar ligga i sängen...

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Ando
Habo
Här sen Mar 2003

Min 318is vägde 1025 på en lastbilsvåg utan mig i och 3/4 full tank. Helt orginal, nästan...
Med mig blir det väl 1200kg

Jag har ju skinnklädsel i dörrarna, det måste ju väga mer? Säkert några gram som man kan spara av att byta klädsel! Fattar inte vad förra ägaren tänkte med

Citera
Petri
Västerås
Här sen Jan 2004

Anton Lillsund skrev:
BTG skrev:

Dessutom är bromsarna större,både bak och fram...Dessutom sitter varje hjul med en hel extrabult!

BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Jag var vid Hjulstakorset idag och vägde min bil. Vågen stannade på 1360 kg med mig på direktionsplatsen(jag väger ca. 100kg) och med halv tank. Bilen är helt original (tom reservhjulet låg i) med några pluskilon för olika småsaker.

kulltorp
Här sen Apr 2003

Min 325 -88 väger 1060kg med halvtank och halvbur men jag har några kilon till att plocka räknar med ca 1040kg när jag är "klar"

Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag kan uppdatera med min vikt, 1123 kg med reservhjul, full tank, inget urplockat.

Gävle
Här sen Aug 2003

325an 1310kg

323an 1275kg minus dom där bly vikterna som hittades i bak runt resverhjulhållet. Ena delen vägde 25kg och andra 15 kg. Det stod bmw orginal på grejerna. Har då inte sätt nått liknade i nån annan E30. Nån mer som har hittat nåt sånt i skuffen ?

Mvh

330 E46-01
325 E30 -88 x2
323 E30 -85
Citera
Allmänt banåkaforum
BMW E30 o vikter (splittad tråd)
1546 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande