Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Audi Quattro RS -88 Timeattack
2 besök senaste veckan (7612 totalt)
King
Västerås
Här sen Sep 2012
Inlägg: 124


Trådstartare
Blir ny bil för min del nu , var och hämtade en Audi 90 q kaross i helgen ....

Planen är att bygga en 5cyl quattro med bra aero låg vikt , ja en snabb ban bil helt enkelt

Tar lite kort i helgen när jag fått in den i garaget

_________________
http://www.teamhb.net


Johnny Svensson
Citera
s2dennis
Ängelholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 433



spännande.

_________________
Dennis Hansson
Lärare fordonsprogrammet Ängelholm
Förare/mek Guldgossarna Racing
Citera
King
Västerås
Här sen Sep 2012
Inlägg: 124


Trådstartare
tack . får väl hoppas det lever upp till det också

första uppdateringen blir ett block och vev från en tdi som ska ge 2.5L nu ska jag bara jaga rätt på en aan motor och plocka över lite annat ifrån också !

blir lite bilder när det börjar bli intressant

_________________
http://www.teamhb.net


Johnny Svensson
Citera
King
Västerås
Här sen Sep 2012
Inlägg: 124


Trådstartare
jaha dags för första bilden på bilen här kommer den



någon som börjat bygga på den tidigare , sitter bur i den var tänkt att gå som dragrace bil , men nu är den i mina händer och kommer ovillkorligen gå på bana !

finns lite att göra på karossen , påbörjade breddningen ser ut som skit , diverse kapningar och svetsningar i bilen måste göras om och göras rätt !

_________________
http://www.teamhb.net


Johnny Svensson
Citera
Stocky
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 35



Kul! Jag har också en 90q -88.

Ska du bygga om bakvagnen eller ha kvar den som den är? Den ser ju halv klen ut


Ha det bra!

_________________
Björn Dahlgren
Citera
King
Västerås
Här sen Sep 2012
Inlägg: 124


Trådstartare
ja den kommer inte lämnas orörd , är ganska dåligt på att behålla original nånstans på bilar , men rambenen verkar ju inprincip sluta efter hjulhuset så någon form av förstärkning måste göras där för att ha något att fästa vingen i , bakvagnsbryggan tänkte jag sno från en audi s2 och diff mm från en rs2 sen med lite slällbara toe stag osv så är man nog hemma

_________________
http://www.teamhb.net


Johnny Svensson
Citera
Clarken
Linköping
Här sen Jul 2006
Inlägg: 127



Att du inte handlar min urquattro kaross, blästrad m bur svetsad i

_________________
// Richard Clark
5100.se - Motorsport för alla!
Citera
King
Västerås
Här sen Sep 2012
Inlägg: 124


Trådstartare
Clarken skrev:
Att du inte handlar min urquattro kaross, blästrad m bur svetsad i


misstänker att prislappen inte är som på en gammal 90 ?

_________________
http://www.teamhb.net


Johnny Svensson
Citera
King
Västerås
Här sen Sep 2012
Inlägg: 124


Trådstartare
någon som har eller känner till en fram+bakvagn till audi s2 ? behöver dock inga drivande prylar utan räcker med balkar nav och kanske stötdämpare !

_________________
http://www.teamhb.net


Johnny Svensson
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 1985



King skrev:
ja den kommer inte lämnas orörd , är ganska dåligt på att behålla original nånstans på bilar , men rambenen verkar ju inprincip sluta efter hjulhuset så någon form av förstärkning måste göras där för att ha något att fästa vingen i , bakvagnsbryggan tänkte jag sno från en audi s2 och diff mm från en rs2 sen med lite slällbara toe stag osv så är man nog hemma


rs2/s2 diffen är sammalika (på avant) s2 coupé har mcp.
Ska du inte åka med sjuka effektsiffror passar v8 torsen diffen i huset. 500+ så vill du nog ha en Stasis diff..


för 4 grader camber bak behöver du göra 39mm kortare övre bärarmar, tänk på att hjulet kommer längre in så ET behöver justeras. (jag gjorde övre länkarmar bak innan 034 började sälja sina, hade mycket kontakt med Javad ägare av 034ms)

knivkrängare är TRÅNGT att få till bak, jag fick specialbeställa korta knivar.

034ms har bussningar till bryggan som får bryggan närmare karossen (tunnare) bra för Rollcenter.

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
King
Västerås
Här sen Sep 2012
Inlägg: 124


Trådstartare
Lind4hl skrev:
King skrev:
ja den kommer inte lämnas orörd , är ganska dåligt på att behålla original nånstans på bilar , men rambenen verkar ju inprincip sluta efter hjulhuset så någon form av förstärkning måste göras där för att ha något att fästa vingen i , bakvagnsbryggan tänkte jag sno från en audi s2 och diff mm från en rs2 sen med lite slällbara toe stag osv så är man nog hemma


rs2/s2 diffen är sammalika (på avant) s2 coupé har mcp.
Ska du inte åka med sjuka effektsiffror passar v8 torsen diffen i huset. 500+ så vill du nog ha en Stasis diff..


för 4 grader camber bak behöver du göra 39mm kortare övre bärarmar, tänk på att hjulet kommer längre in så ET behöver justeras. (jag gjorde övre länkarmar bak innan 034 började sälja sina, hade mycket kontakt med Javad ägare av 034ms)

knivkrängare är TRÅNGT att få till bak, jag fick specialbeställa korta knivar.

034ms har bussningar till bryggan som får bryggan närmare karossen (tunnare) bra för Rollcenter.


okej , tack för svar , vad är mcp ? om rs2 diffen är samma som s2 så har dom lurat mig på nordic audi :P
hursom så har jag inte skaffat någon än ...

jag kommer nog åka med ca 700 hk på hjulen , och det blir lamelldiff både fram och bak =)

_________________
http://www.teamhb.net


Johnny Svensson
Citera
King
Västerås
Här sen Sep 2012
Inlägg: 124


Trådstartare
Nu har bilen fått en resa in till verkstan



Det tråkiga är att det som va gjort på bilen innan är riktigt dåligt så bara att kapa ur och börja om från början




nu är det ganska tomt , det ska till lite rör från rambenen för att få nånting att fästa vingen i samt ge lite sabilitet i karossen , det blir första projektet sen kan jag göra ett golv och börja anpassa för kylare och tank !

_________________
http://www.teamhb.net


Johnny Svensson
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 1985



King skrev:
Lind4hl skrev:
King skrev:
ja den kommer inte lämnas orörd , är ganska dåligt på att behålla original nånstans på bilar , men rambenen verkar ju inprincip sluta efter hjulhuset så någon form av förstärkning måste göras där för att ha något att fästa vingen i , bakvagnsbryggan tänkte jag sno från en audi s2 och diff mm från en rs2 sen med lite slällbara toe stag osv så är man nog hemma


rs2/s2 diffen är sammalika (på avant) s2 coupé har mcp.
Ska du inte åka med sjuka effektsiffror passar v8 torsen diffen i huset. 500+ så vill du nog ha en Stasis diff..


för 4 grader camber bak behöver du göra 39mm kortare övre bärarmar, tänk på att hjulet kommer längre in så ET behöver justeras. (jag gjorde övre länkarmar bak innan 034 började sälja sina, hade mycket kontakt med Javad ägare av 034ms)

knivkrängare är TRÅNGT att få till bak, jag fick specialbeställa korta knivar.

034ms har bussningar till bryggan som får bryggan närmare karossen (tunnare) bra för Rollcenter.


okej , tack för svar , vad är mcp ? om rs2 diffen är samma som s2 så har dom lurat mig på nordic audi :P
hursom så har jag inte skaffat någon än ...

jag kommer nog åka med ca 700 hk på hjulen , och det blir lamelldiff både fram och bak =)

din framvagn är mcpherson.

okej, nu var det ju 2-3 år sedan jag höll på med min, men så vitt jag vet är diffarna (innanmätet) samma på s2 avant och rs2. (s2 coupé har annat hus) bägge är pneumatiskt låsbara diffar, medbringarna kan ev vara större på rs2 för dom stora knutarna. men själva differentialen är jag 90% säker på att de är lika.

vad säger dom att det är för skillnad?

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
King
Västerås
Här sen Sep 2012
Inlägg: 124


Trådstartare
jaha mc persson ;D haha ibland e man dum i huvet

okej , det jag har kunnat läsa mig till då alla i audi världen är jävligt kryptiska så antyder många på att rs2 håller bättre, men svårt att säga för som vanligt verkar alla säga olika ...

angående växellåda vad tycker du man ska köra på 01e 5xl eller 01e 6vxl ?

_________________
http://www.teamhb.net


Johnny Svensson
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 1985



King skrev:
jaha mc persson ;D haha ibland e man dum i huvet

okej , det jag har kunnat läsa mig till då alla i audi världen är jävligt kryptiska så antyder många på att rs2 håller bättre, men svårt att säga för som vanligt verkar alla säga olika ...

angående växellåda vad tycker du man ska köra på 01e 5xl eller 01e 6vxl ?


Oj, bra fråga! det är nog en fråga som någon mer insatt i utväxlingar ska svara på. ur hållbarhetssynpunkt minns jag inte heller om det var någon skillnad, jag hade ju redan 01E 6vxl i min, så det var inget jag satte mig in i, förutom att fixa växellådskylare. Så den klarar jag inte av att svara på tyvärr

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 1985



King skrev:
jaha mc persson ;D haha ibland e man dum i huvet

okej , det jag har kunnat läsa mig till då alla i audi världen är jävligt kryptiska så antyder många på att rs2 håller bättre, men svårt att säga för som vanligt verkar alla säga olika ...

angående växellåda vad tycker du man ska köra på 01e 5xl eller 01e 6vxl ?


Oj, bra fråga! det är nog en fråga som någon mer insatt i utväxlingar ska svara på. ur hållbarhetssynpunkt minns jag inte heller om det var någon skillnad, jag hade ju redan 01E 6vxl i min, så det var inget jag satte mig in i, förutom att fixa växellådskylare. Så den klarar jag inte av att svara på tyvärr

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Audi Quattro RS -88 Timeattack
2 besök senaste veckan (7612 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande