Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Minsta krav för ljus och reglage i bil (SFRO?)
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (7465 totalt)
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003

Trådstartare

Om man skulle ge sig på att dra ny el i bil, vart kan jag hitta regler för vad som skall finnas för att klara besiktning och var reglage måste placeras för att den skall bli godkänd.

SFRO-handboken var det första som slog mig, men jag får uppfattningen om att den gäller primärt amatörbyggen och ombyggda fordon.

Tex måste spak för blinkers sitta på rattstången, måste man ha tändlås med nyckel och 3 positioner eller räcker det med huvudbrytare och startknapp. Är blink för helljus ett krav.

Massa frågor, så det hade varit bra med ett dokument som tar upp sådana och liknande frågor.

therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Transportstyrelsen har ganska nyligen släppt en konsoliderad version av föreskrifterna med alla ändringar inskrivna:

http://www.transportstyrelsen.se/tsfs/TSFS%202013_63.pdf

Detta gäller vid registrerings/typbesiktning, formellt sett ska ju bilen inte ändras sedan men i praktiken brukar det vara okej så länge kraven uppfylls.

Kap 34 handlar om manöverorgan men innehåller väldigt lite detaljer för äldre bilar (ibruktagna före 2005).

Kap 15 handlar om stöldskydd, pekar på 74/61/EEG : http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CONSLEG:1974L006 . . . .

I korthet kan man säga att blinkers behöver inte manövreras via spak på rattstången.

Det ska finnas tändningslås (nyckellås som gör att man inte kan starta motorn) och rattlås/växelspakslås/transmissionslås (som ska manövreras av samma nyckel).

Det finns inga krav på helljusblink.

Gustaf

Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Tack Gustav, där stod mycket av det jag behövde veta. Nyckellås för tändning var nytt för mig, trodde det räckte med switch för tändning på (huvudbrytare).

Men då skulle man kunna skaffa av/på switch med nyckel att använda som huvudbrytare, samt en startknapp. Eller måste tändningslåset ha 3 lägen?

therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Det finns inget krav på tre lägen för nyckeln. Det nyckelbrytaren ska göra är att se till att man inte kan starta motorn på vanligt sätt, har man startknapp så är det lämpligt att man med nyckeln bryter matning till tändning, ev. insprutningssystem/motorstyrningssystem och startmotorn.

Det är helt okej att ha separata strömbrytare för lyse, radio etc.

Tänk också på instrumentering - det krävs belyst hastighetsmätare, indikering för helljus (blå) och blinkers (grön).

Gustaf

Citera
Linus Ekblom
Göteborg/Sjövik
Här sen Sep 2009

Mikael!

Du måste dock med samma nyckel reglera ett automatiskt stöldskydd dvs. Rattlås eller som för tex. Saab växelspakslås.

Låsannordningen skall automatiskt vara aktiverad när nyckeln tagits ut tändningslåset. Det fungerar sledes inte med tex. en rattkrycka som du säger att du alltid sätter på!
Citera
pastaracing
Eskilstuna
Här sen Aug 2009

Huvudbrytare kan väl vara en typ av nyckelbrytare, det står inte att den ska vara kodad, eller?
Tar man med sig huvudbrytarnyckeln när man lämnar fordonet så blir den svårstulen.

Problemet blir väl rattlåset men det finns väl elektriska rattlås.

Alfa Romeo GT 1600 Junior -74
Mazda 3 MPS -10 (Såld)
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Jo nyckelbrytare som huvudbrytare borde fungera. Men jag hittar inget om krav på rattlås?

C

Här sen Feb 2003

Re:

RS 1800 skrev:
Men jag hittar inget om krav på rattlås?

"Kap 15 handlar om stöldskydd"

Med vänlig hälsning, C

RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Tack Christian.

Så här står det

3 § Personbil och lätt lastbil som tagits i bruk före den 1 januari 2005 och är av 1976 eller senare års modell, ska beträffande stöldskydd
1. uppfylla kraven i direktiv 74/61/EEG (se 2 kap. 17 §),
2. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 18 (se 3 kap. 1 §), eller
3. uppfylla kraven i avsnitt 5, 6 och 10 i dokument E/ECE/324-

1: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=DD:13:03:31974L0 . . . .
Kan inte se att det är krav på lås på styrinrättning?

2: ECE Regulation 18
http://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/main/wp29/wp29regs/r018r3e.pd . . . .

Som jag kan se står det bara "om" det finns lås på styrning, hur det ska fungera?

Sen står det så här om förenklat. Vilket jag antar gäller dörrlås och tändningslås:

8 § Förenklat stöldskydd som består av dörrlås eller låsbar startströmbrytare ska vara så konstruerat att det endast med svårighet kan öppnas på annat sätt än med nyckel och att det endast med svårighet kan sättas ur funktion genom åverkan.
Dörrlås som uppfyller dessa krav behöver bara finnas på en av fordonets dörrar om övriga dörrar kan spärras med låsregel

Tolkar det som det måste finnas lås för både dörr (minst en) samt lås för startanordning. Det som Gustaf redan bekfräftat (gällande startlås)

pastaracing
Eskilstuna
Här sen Aug 2009

Re:

RS 1800 skrev:
8 § Förenklat stöldskydd som består av dörrlås ELLER låsbar startströmbrytare ska vara så konstruerat att det endast med svårighet kan öppnas på annat sätt än med nyckel och att det endast med svårighet kan sättas ur funktion genom åverkan.

Jag läser det som att man måste ha lås på dörr eller startströmbrytare.

Jag minns från när jag tog A-kort för 7år sen att det var straffbart att lämna nyckeln kvar i låset på MCn. Man hade förenklat för stöld, typ.

Alfa Romeo GT 1600 Junior -74
Mazda 3 MPS -10 (Såld)
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Re:

Jag håller med, lås för tändning/start samt även dörrlås verkar vara lag.

EDIT
Efter lite googlande på kvällen så verkar det som man kontroller rattlåset från förra året och det måste fungera. Undantag verkar finnas för amatörbyggt och rallyfordon. Kanske även ombyggt?

pastaracing skrev:
RS 1800 skrev:
8 § Förenklat stöldskydd som består av dörrlås ELLER låsbar startströmbrytare ska vara så konstruerat att det endast med svårighet kan öppnas på annat sätt än med nyckel och att det endast med svårighet kan sättas ur funktion genom åverkan.

Jag läser det som att man måste ha lås på dörr eller startströmbrytare.

Jag minns från när jag tog A-kort för 7år sen att det var straffbart att lämna nyckeln kvar i låset på MCn. Man hade förenklat för stöld, typ.

therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

En sak som är viktig när man kollar föreskrifter är att se till att man läser den med alla (eller åtminstone rätt/aktuella) ändringar införda. På byråkratspråk kallar man det att konsolidera när man sätter ihop ändringarna i ett dokument.

Min länk:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CONSLEG:1974L006 . . . .

går till konsoliderat dokument (se CONSLEG i url), medan

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=DD:13:03:31974L0 . . . .

går till ursprungsdokumentet. Jag hinner inte korsläsa för att jämföra skillnaderna nu, dock.

Om vi tar ut lite intressant om stöldskydd då:
Varje fordon i kategorierna M1 och N1 (definierade i bilaga II.A till
direktiv 70/156/EEG skall vara försett med en anordning för att förhindra obehörigt utnyttjande som uppfyller kraven i punkterna 3 och
4 nedan.

Definition
2.2 skyddsanordning: ett system som konstruerats för att förhindra obehörig användning av fordonet genom att förhindra att motorn startas
med hjälp av det normala manöverorganet eller att någon annan kraftkälla startas, i kombination med minst ett system som kan
- låsa styrinrättningen,
- låsa transmissionen, eller
- låsa växelspaken

3.1 Skyddsanordningen skall vara så konstruerad att den måste tas ur
funktion för att
3.1.1 motorn skall kunna startas med det normala manöverorganet, eller
3.1.2 fordonet skall kunna styras, köras eller växlas framåt av egen kraft.
3.2 Kraven i punkt 3.1 skall kunna uppfyllas endast med hjälp av en enda
nyckel.
3.3 Med undantag av de fall som anges i punkt 4.1.5 skall det inte vara
möjligt att avlägsna nyckeln ur låset med mindre än att den skyddsanordning som avses i punkt 3.1 aktiverats eller satts att fungera.
3.4 Skyddsanordningen som avses i punkt 3.1 ovan och de fordonskomponenter den verkar på skall vara så konstruerade att den inte utan att
väcka uppmärksamhet snabbt kan öppnas, göras overksam eller förstöras, t.ex. med billiga verktyg som är lätta att dölja eller utrustning
som är lättåtkomlig för allmänheten.
3.5 Skyddsanordningen skall vara fast monterad i fordonet (dvs. installeras av fordonstillverkaren före försäljning till grossistledet). Den skall
vara monterad så att den inte ens sedan dess hölje har avlägsnats kan
tas isär på annat sätt än med specialverktyg när den befinner sig i låst
läge. Om det är möjligt att när skyddsanordningen befinner sig i låst
läge göra den overksam genom att ta bort skruvar, skall skruvarna,
om de är löstagbara, övertäckas med delar av den låsta skyddsanordningen.
3.6 Mekaniska lås skall ha minst 1 000 olika kombinationer eller ett antal
motsvarande det antal fordon som tillverkas årligen om detta understiger 1 000. I fordon av samma typ skall förekomsten av varje kombination vara ungefär en per 1 000.
3.7 Elektriska/elektroniska låssystem, t.ex. fjärrkontroller, skall ha minst
50 000 varianter och rullande kod och/eller en minsta scanningstid av
10 dagar, t.ex. max. 5 000 varianter på 24 timmar per 50 000 varianter minimum.
3.8 Nyckeln och låset skall inte vara synligt kodade.

Vad betyder alla dessa punkter? Jo, en produktionsbil ska ha BÅDE ett lås som förhindrar att motorn startas OCH något som blockerar styrning, transmission eller växelspak.

Eftersom det ska vara 1000 nyckelkombinationer duger det förstås inte med en vanlig huvudströmbrytare där det är samma nyckel till alla...

Förenklat stöldskydd får användas på buss i linjetrafik, så det är inte tillämpligt här.

För ombyggt och amatörbyggt fordon:
Stöldskydd
26 § Stöldskydd ska finnas och utgöras av låsanordning som verkar på
styrning, växlingsanordning eller transmission eller som förhindrar start av
motor.

Där är kraven alltså enklare och man behöver då inte ha rattlås om det finns riktigt tändningslås.

Det här diskuteras en del av byggare, personligen kan jag tycka att det är lite märkligt att så många tycker att ett riktigt tändningslås är så jobbigt? Jag kan förstå problematik med rattlås men en riktig nyckelbrytare som gör att vem som helst inte bara kan köra iväg med bilen är ju rätt vettigt. Vill man ha startknapp etc. finns det ju gott om lösningar för sånt.

Gustaf

Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Tack för förtydligandet Gustaf

Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004

Glöm inte tutan som om jag mins rätt ska vara tvåton....
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006

Så på ett ombyggt fordon så kan rattlåset sitta kvar men behöver inte vara inkopplat till tändningen???

Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Re:

j.stigson skrev:
Så på ett ombyggt fordon så kan rattlåset sitta kvar men behöver inte vara inkopplat till tändningen???

Det stämmer. Men jag skulle som sagt mycket starkt rekommendera ett "tändningslås" med samma nyckel också, som bryter strömmen till startmotor och tändning.

Gustaf

Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006

Re:

therealpinto skrev:
j.stigson skrev:

Det stämmer. Men jag skulle som sagt mycket starkt rekommendera ett "tändningslås" med samma nyckel också, som bryter strömmen till startmotor och tändning.

Gustaf
på min analoga gammelhäck så är det inga direkta problem att lösa det, bara att dra kabeln till startknappen via tändningslåset.

Eller kan man bryta tändning och startmotor jorden med tändningslåset??

Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Citera
Top Notch
Jönköping
Här sen Jul 2011

Re:

j.stigson skrev:
Eller kan man bryta tändning och startmotor jorden med tändningslåset??

Tändning och dragning av startmotorns solenoid regleras redan i standardutförande av rattlåset, men du hade kanske några andra tankar (startmotorn jordas i motorblocket, så där finns inte mycket att hämta)?

På riktigt gamla häckar, typ Volvo Amazon, PV, Duett fanns det tändningslås som satt i instrumentbrädan och som var förbundna med tändspolen via en flexibel (i viss mån) stålrör, typ gammal duschslang, där plus gick, och saknade alltså både låsning av styrning och växelreglage.

Stockholm
Här sen Okt 2006

I elschemat så har jag bara en sladd in i tändningslåset och två sladdar ut, en till startmotorsolenoiden och en till övrig som går på tändningslåset...

Min tanke är att ha så extremt lite elsystem som möjligt med så korta och tunna sladdar som möjligt. Så att bara ha en sladd som går till och ifrån tändningslåset skulle underlätta mitt tankesinne om att det är så lite kablar som möjligt och ett så enkelt elsystem som möjligt.

Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Citera
Suddarn
Göteborg
Här sen Okt 2003

Någon här som råkat ut för nedslag (SBP) på avsaknad av rattlås enligt dom nya direktiven ? Svarvade av den heffaklumpen på rattstången för typ 10 år sedan, dock inte besiktigat på några år nu. Gillar inte den typen av potentiella knäkrossare (tändningslås) på en banbil.

A-H Sprite
Honda Integra DC2
Citera
M.broberg
Halmstad
Här sen Maj 2010

Re:

Suddarn skrev:
Någon här som råkat ut för nedslag (SBP) på avsaknad av rattlås enligt dom nya direktiven ? Svarvade av den heffaklumpen på rattstången för typ 10 år sedan, dock inte besiktigat på några år nu. Gillar inte den typen av potentiella knäkrossare (tändningslås) på en banbil.

Väldigt många saabägare har åkt på att back-låset är borta.

1, 2   >>
1 besök senaste veckan (7465 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande