Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Skärpta ljudregler 2014
2690 besök totalt
FZ1
Norrköping
Här sen Okt 2011

Trådstartare
Skärpta ljudregler 2014

Berlin har bestämt att det fr.o.m. 2014 inte får låta över 125db någonstans på Nordschleife.

Fick en varning/tips att jag låg på 127db mellan Hocheichen-Quiddelbacher Höhe när jag var nere i juli/aug, med min original Corvette. Den trevliga Marshallen berättade att GT3 i originalskick låter 135db, Ferrari 458 137db osv. Han var mycket orolig för vad de nya ljudkraven kommer att betyda för ringen...

Der drüben
Här sen Dec 2002

Re: Skärpta ljudregler 2014

FZ1 skrev:
Berlin har bestämt att det fr.o.m. 2014 inte får låta över 125db någonstans på Nordschleife.

Fick en varning/tips att jag låg på 127db mellan Hocheichen-Quiddelbacher Höhe när jag var nere i juli/aug, med min original Corvette. Den trevliga Marshallen berättade att GT3 i originalskick låter 135db, Ferrari 458 137db osv. Han var mycket orolig för vad de nya ljudkraven kommer att betyda för ringen...

mäter man som vi gör här hemma ligger inte en GT3:a på mer än 105-110db men för övrigt är jag inte ett dugg förvånad, tror dom har 135db en vanlig trackday idag.

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Ojoj...
Inte så mycket att de satt 125 som gräns utan att dessa bilar låter så mycket när de mäter?!

Fixhult
Här sen Apr 2004

Toppvärde mätt vid curbkanten kan nog bli en hel del, "ljudbangen" lär ju märkas i mikrofonen.

Undrar hur mycket en fulldämpad (dvs inget transmissionsljud) elbil låter vid 280 knyck?

FZ1
Norrköping
Här sen Okt 2011

Trådstartare
Vi gjorde ett test för ett antal år sedan på Sviestad med en standardhoj i början på start-mål, hastigheten är väl runt 150 jag kommer inte ihåg exakta siffror tyvärr, fullgas acceleration något mer än 90 db, på rull med indragen koppling ~75

I Sverige, i alla fall på Mantorp o Sviestad mäts ljudet ca 10 meter från fordonet 3-4 meter upp i luften. Mäter man vid bankanten på insidan av armco 2 meter från bilen blir det nog ett annat värde.

Fixhult
Här sen Apr 2004

På Falkenberg brukar Swoschljudet ligga på ca 85dB vid ca 150 (bilar där avgasljudet knappt hörs för örat) vid överkant på muren vid huvudpostering.

En moppe flyttar inte så mycket luft.

Det vore intressant att vet vart/hur de mätt och vad som avses med maxvärdet (vart i relation till banan/bilen).
Eftersom det är maxljud vart som helt, borde det inbegripa en decimeter bakom avgaspipan också.

torque
Gävle
Här sen Jun 2004

Johan Sjöström skrev:
FZ1 skrev:

mäter man som vi gör här hemma ligger inte en GT3:a på mer än 105-110db men för övrigt är jag inte ett dugg förvånad, tror dom har 135db en vanlig trackday idag.

Fick en varning om att Vipern låg på 133db under GT Nür i våras! 2db till och så hade det varit färdig åkte enligt Strecken kontrollanten....

Måste hitta -10db någonstans i rökarna!

Oreca Viper Competition Coupe #105
7,15.9 BTG TD Dodge Viper ACR Hardcore Edition 2009
Citera
Superkart
Värnamo
Här sen Mar 2005

torque skrev:
Johan Sjöström skrev:
FZ1 skrev:

Fick en varning om att Vipern låg på 133db under GT Nür i våras! 2db till och så hade det varit färdig åkte enligt Strecken kontrollanten....

Måste hitta -10db någonstans i rökarna!

Var tredje db är dessutom en fördubbling...

Magnus Jonasson #81
9:a German Superkart Series 2010
7:a German Superkart Series 2011
Citera
Nürburgring
Skärpta ljudregler 2014
2690 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande