Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Camber, hur mycket och vad blir skillnaden
1, 2   >>
8 besök senaste veckan (7437 totalt)
Ricky Berg
Stockholm
Här sen Jan 2011

Trådstartare

Hej.

Har lite funderingar på cambervinkel för banåka.

Tyvärr räcker inte mina erfarenheter eller kunnande till på detta område varför jag behöver input.

Jag mätte på Knutstorp i somras temperaturen på mina däck och kom fram till att ytterkanterna låg dryga 5gr högre än mitten och innerkant på alla 4 däcken.

Är detta normalt och om inte, vad förväntas man att se for tempskillnad?

Skiljer det i önskvärd cambervinkel mellan bilmodeller eller har man någorlunda samma riktvärden för alla bilar?

Hur ska det se ut på fram kontra bakvagn?

Bilen går i dag mycket stadigt och odramatiskt, uppfor sig væl, ær lættkord och understyr gærna en aning in i svængar och overstyr i utgångarna.

50/50% viktfordelning och ca 1470-1480kg bil.

Tacksam for tips, råd och lærdom.

//Ricky.

Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004

5grader är inte så mycket i dessa sammanhang om du inte paserar fabrikens rekomendationer på temperaturområde för däcken.

Caster enligt vad jag hört av receingengörer och eget testande är mer känsla än funktion då du svänger så lite gör de kanske lite skillnad precis i turn in.

Cambern däremot påverkar väldigt mycke däcktemperaturen och är hel beronde på hur mycket bilen kränger och vilken hjulupphängning bilen har vad den ska vara.
Citera
Ricky Berg
Stockholm
Här sen Jan 2011

Trådstartare
Ber om ursäkt för virrandet, naturligtvis så är det CAMBER jag undrar över.

Ricky Berg
Stockholm
Här sen Jan 2011

Trådstartare
Re:

Björn skrev:

Cambern däremot påverkar väldigt mycke däcktemperaturen och är hel beronde på hur mycket bilen kränger och vilken hjulupphängning bilen har vad den ska vara.

Kränger och kränger..

Svårt att säja.
Den kränger ju betydligt mindre æn en orginalbil men är ju heller ingen formelbil.
Kan ett par kurvbilder hjälpa kanske?

Hjulupphängningen är dubbla A-armar fram.

Bakvagnen är Corvettes egen konstruktion med en längsgående länkarmar under och med drivaxeln som övre länkarm.

Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004

Är ingen guru på det här och kan inget om Corvettechassie. När det går riktigt bra brukar det slita lite mer på insidan än utsidan. Gissar på 2-3 grader negativ vinkel vid fullt sidogrepp kan vara nått att sikta på beroende på däckstorlek, höjd på däcksidan, styvhet i däcksidan osv. Är det racedäck brukar man hitta nått på tillverkarens hemsida att utgå ifrån.
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003

Hej Ricky,

Vad kör du på för däck och hur mycket temperatur var det i grader på slitbanan?

Vad har du för cambervinklar, fram och bak just nu?

Hälsningar
Anders
Procedural Racing

993 C2
En helt ovanlig 944
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Ricky Berg
Stockholm
Här sen Jan 2011

Trådstartare
Jag har dessvärre inte pappret med inställningarna med mig här på jobbet men ska kolla då jag kommer hem.

Jag har för mig jag mätte tempen till 70gr på ytterkanten av däcken och 65gr mitt på och på insidan efter ett tidigt körpass med er på Knutan.
Tempen mättes med lasertermometer på slitbanans yta.

Däcken är Toyo888, hårda.

Så frågan angående tempen är om detta är normalt eller kan man justera så tempen blir lik över hela däcket?

Det finns en del rekommendationer med upp till 4-5gr Camber och min fråga här är vad skillnaden blir i bilens uppförande vid ökad camber?

//Ricky.

_aero
Luleå
Här sen Nov 2009

Man vill väl ha så jämn värme över däcket som möjligt, visst 5grader skillnad är inte så mkt men du kanske skulle kunna dra på lite mer camber med tanke på att däcket är varmare i ytterkant?

Saab 9000 Aero
Citera
Ricky Berg
Stockholm
Här sen Jan 2011

Trådstartare
Har ökad Camber någon påverkan på bilens uppförande än bara att sprida värmen jämnt över däcket?

Temperatur mätningen jag gjorde var efter de första inledande varven och då farten efter hand ökade så blev antagligen däcken ännu varmare.

Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003

Svårt att ge något konkret svar här Ricky. Jag kommer inte riktig ihåg hur du körde på våra möten men minns jag rätt så tillhörde du inte direkt de långsammste. Att mäta däckstemperaturen efter några inledande varv med en ir termometer är inte direkt så avslöjande.

En intressant fråga är hur mycket trycket ökar i däcken mellan kalltryck och varmtryck, det kan skvallra om hur mycket du belastar däcket. Din bil är klart inte helt lätt och borde lätt bygga upp lite temp när du kört ett gäng varv.

Om man leker med tanken att du är totalt oerfaren och kör sakta i kurvorna. Samtidigt har du -4 grader camber runt om. Vad som händer då är att du har mindre däck i backen och får sämre väghållning. bilen kommer att upplevas som slingrig vid inmromsning, speciellt om du lägger på lite toe-out. Du kommer också ha svårt att bygga värme eftersom du inte kommer att köra speciellt fort. Som nybörjare blir facit helt värdelöst, du kommer bara att bli långsammare.

Alltså börjar man neutralt och ökar sedan camber med tiden som man blir snabbare. Målet är att ha hela det belastade däcket i backen när man kör. För att köra med -4grader i camber måste man vara ordentligt brutal både när man bygger värme och för att dra nytta av det under körningen. Kan man inte bygga värmen kommer man aldrig få väghållningen.

Det här var en jätteenkel förklaring och du får ta den för vad den är. Om den stämmer in på dig vet jag inte heller, men den ger kanske en enkel uppfattning om vad som händer. Sen kommer det in saker som lufttryck, krängare och mycket annat.

/Anders

993 C2
En helt ovanlig 944
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Citera
Ricky Berg
Stockholm
Här sen Jan 2011

Trådstartare
Tack för svaret Anders.

Lite svårt att säja om man är snabb eller inte..

Har i sommar för första gången provat min Iphone med Harrys Laptimer för att få lite rätsida på hur man egentligen beter sig på banorna.

Tyvärr är det alltid en massa bälten att knäppa och fönster att veva upp mm då det är dags att ge sig ut och det händer att jag inte lyckas starta loggningen.

Fick dock loggat tid under ett körpass ungefär mitt på dagens och under dom varven låg jag ganska stadigt på 1.14 - 1.15 varvtider.

Lufttrycket steg med ungefär 3-4hg under varje körning (ca 15 varv) under första halvan dagen för att sedan stabiliseras.

Körde med ca 2,1bar i däcken.

Jag ska se om jag får laddat upp någon bild på hur det kan se ut i en kurva..

//Ricky.

GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002

Det teoretiska riktmärket är att det ska vara ca 10 grader varmare i innerkant av däcket.

Ricky Berg
Stockholm
Här sen Jan 2011

Trådstartare
Så här kan det se ut i chikanen på Mantorp.

Ricky Berg
Stockholm
Här sen Jan 2011

Trådstartare
Re:

GustafB skrev:
Det teoretiska riktmärket är att det ska vara ca 10 grader varmare i innerkant av däcket.

Då känns det kanske som jag skulle behöva prova med mer camber då alltså?

GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Ricky Berg skrev:
GustafB skrev:

Ja och det är så jag skulle tolka din bild också.

Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003

Re:

GustafB skrev:
Ricky Berg skrev:
GustafB skrev:

Ja och det är så jag skulle tolka din bild också.

Håller med!

993 C2
En helt ovanlig 944
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Citera
Ricky Berg
Stockholm
Här sen Jan 2011

Trådstartare
Kul.

Då ska jag bara komma hem från jobbet och kolla papprena från den senaste inställningen.

Återkommer nästa vecka.

Tack för all input!

Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005

Re:

_aero skrev:
Man vill väl ha så jämn värme över däcket som möjligt, visst 5grader skillnad är inte så mkt men du kanske skulle kunna dra på lite mer camber med tanke på att däcket är varmare i ytterkant?
När jag var på en föreläsning med Jonas Jarlmark sa han att jämn temperatur över däcksbredden inte var något man behövde sträva efter. Det räckte att temperaturerna var inom däckets "arbetsområde", typiskt 50 till 80 grader.

Stockholm/Nacka
Här sen Jul 2007

Enligt boken "The racing & High-performance tire" ska man ha "the most camber we can get away with". Jag har för mig Jarlmark sa något liknande.

Ricky Berg
Stockholm
Här sen Jan 2011

Trådstartare
Hur påverkas bilens uppförande av mycket negativ camber?

nicemd
Stockholm/Nacka
Här sen Jul 2007

Mycket eller för mycket? Enligt vad jag läst så ger mer neg camber mer sidogrepp och sämre bromsprestanda.

Skruva banåkabil
1, 2   >>
8 besök senaste veckan (7437 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande