Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Citroen Saxo, avgassystem burkigt pga ändrör - Åtgärd, tips?
1103 besök totalt
Bimiss

Här sen Mar 2009

Trådstartare

Man var tvungen att ha en projekttråd för att skapa en tråd här, så jag gjorde en.. Puh!

Satt en Supersprint ljuddämpare med 4" ändrör, innan jag började lattja runt.

För ett halvårsen, tröttnade jag på avgassystemet pga det lät lite burkigt (Supersprint ljuddämpare med 4" ändrör, dock endast utvändigt. Invändigt var det ett smalt rör)

Så monterade en 2,5" ljuddämpare från biltema och ett ändrör som såg ut som en dieselkrök. Det burkiga ljudet försvann, men det lät som in i h-vete.

Kört runt så några månader tills idag, monterade gamla ljuddämparen sågade bort ändröret (4" ändrör satt på)

Det gick ut ett långt smalt rör och någon insats.. Sket i det, och kapade det smala röret lite och monterade på ett ändrör ovanpå, och nu har jag ett burkigt ljud. Jag testade att starta utan något ändrör och då var det inget burkigt ljud, antar att det är resonans.

Men hur blir jag av med det? Kapar bort det smala röret helt?

Klicka på bilden för klippet ->

Där inne skymtar man röret.

Såhär långt ut går det smala röret (vid fingret).
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Citroen Saxo, avgassystem burkigt pga ändrör - Åtgärd, t

Bimmis skrev:
Man var tvungen att ha en projekttråd för att skapa en tråd här, så jag gjorde en.. Puh!

Satt en Supersprint ljuddämpare med 4" ändrör, innan jag började lattja runt.

För ett halvårsen, tröttnade jag på avgassystemet pga det lät lite burkigt (Supersprint ljuddämpare med 4" ändrör, dock endast utvändigt. Invändigt var det ett smalt rör)

Så monterade en 2,5" ljuddämpare från biltema och ett ändrör som såg ut som en dieselkrök. Det burkiga ljudet försvann, men det lät som in i h-vete.

Kört runt så några månader tills idag, monterade gamla ljuddämparen sågade bort ändröret (4" ändrör satt på)

Det gick ut ett långt smalt rör och någon insats.. Sket i det, och kapade det smala röret lite och monterade på ett ändrör ovanpå, och nu har jag ett burkigt ljud. Jag testade att starta utan något ändrör och då var det inget burkigt ljud, antar att det är resonans.

Men hur blir jag av med det? Kapar bort det smala röret helt?

Klicka på bilden för klippet ->
Där inne skymtar man röret
Såhär långt ut går det smala röret (vid fingret).

Lägg upp bilder på rejsa istället, så blir det inte kryss om några veckor...

Det finns en troligtvis tråkig version, dra ut det smala röret hela vägen bak... Burkighet och resonanser brukar många gånger komma när storleken ökar. Och har du ett smalt rör ut så blir ett grövre ändrör endast korvkoiskpoäng.

Här sen Mar 2009

Trådstartare
Använt photobucket sen 2007, aldrig vart med om att bilder försvunnit eller att de vart nere thumbs up

Korvkoiskpåäng, njae.. Så stort är det inte .

Ändröret jag valt att svetsa på är ett kit som såldes till volvos t5 modeller, och det är bra mycket mindre än det som satt på.

Den stora burken kapade jag bort, kvar var ett smalt rör och en kona som trillade ur.
Så det är bra mycket mindre. Om jag kapar bort det smala röret helt?

Citera
Skruva banåkabil
1103 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande