Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Högvarvig motor utan vrid
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (8235 totalt)
allemeck

Här sen Jan 2004
Inlägg: 511


Trådstartare
Nu är det såhär att jag hade tänkt bygga mig en högvarvig motor på en 4cyl turbo bil men jag vill tappa vrid och endå få den "rappare"
Är nämligen så att min växellåda inte håller för vrid

så nu tänkte jag mig få påsvetsat motvikter min orgnialvev sen eventuellt köpa kortare och lättare stakar/kolvar

men eftersom jag är så snål och jag vet att orginalgrejerna håller så frågar jag er vilka grejer av dem är bäst att satsa på ?

kan man rentav låta någon svarva kolvarna ?

alla tips är välkomna

/Alexander

ps glömde en fråga har hört att man ska bygga om oljetråget för att kunna varva mkt men vad exakt är det man gör? ds

_________________
AIexander StenvaII
Citera
Andreas Zolnir
Huddinge
Här sen Okt 2003
Inlägg: 283



om du vill undvika vridmoment så måste en laddtrycks styrning vara det enklaste,
den ser till att du inte får för mycket ladd på låga varv,
Vet att dom flesta eftermarknadsspruten inehåller den funktionen
men har för mej att det finns att köpa löst också

_________________
Andreas Zolnir
Citera
Kristian Kulla
Vasa Finland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 104



Vad är det för motor? om det finns modeller med kortare slag i samma motor familj så kan du ju ta vevaxeln från den => mindre volym => mindre vrid, kortare slag => mera varvvillig

_________________
mvh
Kristian
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Med kort slaglängd, lätta kolvar och stakar, vassa kammar och laddtrycksstyrning så kan du skräddarsy vridet som du vill...

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004
Inlägg: 511


Trådstartare
man kanske skulle satsat på laddtrycksstyrningen då .. det låter ju lovande

är en sierra cosworth motor så vad jag vet så finns det inga andra modeller som har kortare slag ... men det går ju köpa kortare stakar eller ska man satsa på en vev med kortare slaglängd?


_________________
AIexander StenvaII
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



om du köper kortare stakar så minskar kompressionen, det ger dock högre kolvhastighet och större tryckkraft mellan kolven och cylinderväggen. Slagvolymen blir oförändrad.
Vill du öka på varvtalet är det annan vev och så långa stakar som möjligt som gäller, i kombination med lätta rörliga delar förstås.

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Finns det ingen annan vev kan man i vissa fall slipa om vevaxeln till annan geometri men det låter överflödigt. Jag vill minnas att Uffe Hagberg varvade 9000 rpm med sin Cosworthmaskin och tror att han hade oförändrad slagvolym, dock kan stakar och kolvar ha varit annorlunda.
I Fordspecifika forum finns säkert mer info om vart svagheterna ligger i Cosworthmotorns förmåga att tåla höga varvtal.

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



Vilken effekt & vridmoment siktar du på?

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Är det inte poppis att konvertera Cosworth maskinerna till sugmotorer numera? Det borde ju rimligtvis innebär mindre vrid och högre varvtal (hur får man annars ut 250hk ur en 2l maskin?).

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Hej

Jag tror inte heller att mindre slag är rätt väg att gå, även om det går att använda en vev från en Pinto 1600 som då har 66 mm slag. Men då är det ingen smidd vev längre och över 8500 varv är man på hal is...

Satsa hellre på lätta kolvar (stakarna pallar 9000 utan problem) och lätt svänghjul, om du inte ska varva extremt mycket.

Det är min åsikt...

För att underlätta mycket varv är torrsump eller åtminstone en bra "windage tray" mellan vev och oljenivå vettigt.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004
Inlägg: 511


Trådstartare
Jet skrev:
Vilken effekt & vridmoment siktar du på?


siktar på 500hk och med så lågt vrid som möjligt

tänkt varva 9000-10000 ... vet att det går men det är alldelens för mkt vrid så jag vill behålla varvtal och hästar men ändå tappa vrid ...

kommer köra med en turbo som laddar tidigt och med kammar med brett register

kompressionen gör inget om den minskar då går det ju ladda på mer utan knackningar

_________________
AIexander StenvaII
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Big Al skrev:

kommer köra med en turbo som laddar tidigt och med kammar med brett register

kompressionen gör inget om den minskar då går det ju ladda på mer utan knackningar


Hmm, kammar som tillåter 10000 rpm brukar inte vara så snälla på låga varv och en turbo som skall pumpa luft till 500 hk vid samma varv lär inte ha så brett register. Låg grundkomp ger sämre körbarhet det också.
Det verkar smartare att gå ner en del i varv och lägga lite pengar på att få lådan att hålla istället.

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004
Inlägg: 511


Trådstartare
är det som är problemet lådan kostar multum att fixa

_________________
AIexander StenvaII
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Big Al skrev:
är det som är problemet lådan kostar multum att fixa


Fixit har ju bra drevsatser men visst är de dyra.
Tänk om du lägger en massa pengar på att bygga en 10000 rpm, 500 hk puffra som tvärs emot dina beräkningar pajar lådan den också så att du dels måste köpa en "ny" låda och dels måste förstärka den också EFTER att du byggt den dyra motorn.

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

En vild uppskatting är att snurran kommer kosta minst 50ribber om den skall göras ordentligt och då är det inte dyrt.
Vad kostar en riktig låda?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



500hk ur en 2-liters motor som ska vara körbar över hela registret och dessutom varva 10000 och ha låg vrid? hmm...tror att det kommer att bli ordentligt svårt tyvärr.

En kompis kompis har runt 700hk i sin Cossie och det är herrejösses turbo, supervassa kammar och Verdi/JT kolvar/stakar som gäller. Ingen billig hobby alltså. Du skulle kunna ha en skräddarsydd laddtryckskurva däremot som inte tillåter mycket ladd på mellanregistret men för att få 500 häst ur en 2-liters pjäs så ska man använda en rejäl fläkt och dom brukar inte vakna förran 4-4500 varv hur än man gör...

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41535

Forumägare
Forumägare

En liten fråga... varför? Dvs vad är det som gör att du vill bygga en sån motor (förtom det med vxllådan alltså) Vad ska du ha den o bilen till liksom?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



Ska man konstruera en vass högvarvig motor så brukar ju det se ut något så här; gå ned i slag, skaffa längre vevstakar, kortare kolvar men en kompressionsring + oljering, lättare ventiler, hårda dubbelfjädrar, vassa kammar och helst en torrsump.

Vevaxeln ska helst ha dubbla motvikter och dessa ska naturligtvis stämma överens med roterande massa*radie på båda sidor om veven då stakar och kolvar är monterade. Vevaxeln ska vara smidd i hög kvalitet (inget kasst "jänke-smide" med snea motvikter heller) eller vara maskinbearbetad från ett styck solitt material. På detta sätt så minimerar man belastningarna pga obalans, vilka annars kan bryta av veven eller försöra lagerna.

När man kommer upp på högre varvtal så ska man dock inte glömma att detta ställer högre krav på motorn, inte bara med de större mekaniska belastningarna utan man får kortare tid att fylla motorn med luft/bränsle, kortare tid att förbränna och kortare tid för tändsystemet att ladda upp.
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Här har du lösningen på dina problem http://www.resultatservice.com/resserv/annons/tillbehor_s.html#1080415 . . . .

Förresten, är det hydrauliska lyftare på cossien? om det är så så måste dom byggas om till mekaniska om du ska varva mer än typ 8000 rpm...

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Big Al skrev:

Är nämligen så att min växellåda inte håller för vrid

så nu tänkte jag mig få påsvetsat motvikter min orgnialvev sen eventuellt köpa kortare och lättare stakar/kolvar

men eftersom jag är så snål och jag vet att orginalgrejerna håller så frågar jag er vilka grejer av dem är bäst att satsa på ?

kan man rentav låta någon svarva kolvarna ?


/Alexander

ps glömde en fråga har hört att man ska bygga om oljetråget för att kunna varva mkt men vad exakt är det man gör? ds


Vilket vrid klarar lådan?
Det här med vevstaksgeometri låter rörigt att reda ut. Det måste man titta på mer i sitt sammanhang.
Normalt används korta stakar för mer vridmoment i lägre varvtal. Annars blir det bara sidobelastningar i cylindrarna.

Sen ska man ha klart för sig att mycket effekt skapar värme i växellådan, så kör du bana med mycket effekt under lång tid så kan den skära särskillt om den är liten och klent dimensionerad.

om du ska få ut högre effekt från motorn till marken så måste lådan arbeta på ett HÖGRE varvtal.
Annars representerar mer effekt mer vrid genom lådan. Det betyder annan slutväxel.

Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004
Inlägg: 511


Trådstartare
Göran Malmberg skrev:

Vilket vrid klarar lådan?


skulle tippa på ca 500 nm men det kan skilja rejält mellan likadana växellådor

joo är hydraliska lyftare och jag har redan räknat med att byta dem :)

har ganska så rejält snäv budget (ca 25000:-) och eftersom jag kommer att byta in mina orginalgrejer mot nya saker så kommer jag undan rätt så billigt

jag skulle kunna hejda mig och vänta tills jag har råd med en ny drevsats men då blir det inte mkt motor :(
och jag vill inte vänta på att björn på fixit ska "göra klart" drevsatserna för de gör han aldrig känns det som

bilen kommer användas som min sommarglidare/strippenbil och eftersom bilen stått nästan från när jag köpte den (ca 10 månader) så skulle det vara kul att få den rullandes i sommar

450hk får du ut ur en cosworth enbart genom att byta turbo , nya spridare och chip (rimbo martin är bra allt tokig) och då är ju inte 500hk så långt borta ... så det är inte dyrt att få ur effekten med då är biprodukten högtvridmoment som kommer döda växellådan

de nya turbosen har snabb spoolup och bättre verkningsgrad än gammla t04:or (tänker på borg warner främst) och med dessa så får man ladd redan vid 3000-3500 och de klarar ändå att pumpa upp till 500hk och över

_________________
AIexander StenvaII
Citera
Skruva banåkabil
Högvarvig motor utan vrid
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (8235 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande