| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Diffverkan ramplamell
|
2334 besök totalt |
|
Diffverkan ramplamell
Ska köpa mig en ramplamelldiff inför nästa säsong. Undrar vad man ska ha för rampvinklar. Bilen i fråga är en Ford Sierra Cosworth. Bakhjulsdriven, 5-600hk, 1200kg. Kör endast bana med bilen. Och kör endast med slicks, 240/610-17" Diffbromsen jag ska köpa finns i 2 varianter. 30-65 eller 40-65. Vad har ni för erfarenheter? Vet att flera i BMW cup åker med modifierade ramper, men säkert vill hålla lite hemligt vad ni använder. Tips. _________________ Daniel Fredin -------------- Sierra Cosworth Superstage 1.17.71 Kinnekulle 54.51 BMW E46 compact 332i Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023 |
||
|
Inga förslag eller funderingar alls? Nähä, då köper jag det firman i England rekommenderar. 40-65.
_________________ Daniel Fredin -------------- Sierra Cosworth Superstage 1.17.71 Kinnekulle 54.51 BMW E46 compact 332i Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023 |
||
|
Varför hårdaste? För att det låter bra? Vilken är hårdast?
Jag vill ha det snabbaste så klart. Men frågan är om jag kommer märka nån skillnad på dom olika. Och hur i så fall? Kommer 30-65 bli överstyrt vid gas mer än 40-65? Spelar resten av chassit in vilken som passar bäst? _________________ Daniel Fredin -------------- Sierra Cosworth Superstage 1.17.71 Kinnekulle 54.51 BMW E46 compact 332i Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023 |
||
|
Re:
Alltså detta är inga Torsen-diff utan lamelldiff där spärrverkan ofta beskrivs med procent, av någon anledning. Eftersom lammeller slits, är detta högst godtycklig siffra. Ifall siffror du har är procent betyder det en sak, om det är rampernas grader betyder det annan. Likaså om första siffran är pådrag eller broms. Med andra ord kan man bara spekulera vad är vad. I vilket fall som helst kommer en 600hk bil med slicks kunna slita lammellerna rätt duktigt, vad än man väljer. Man brukade köra gamla Porsche 935:or (ungefär lika mycket effekt) med spole på snabbare banor (där det inte fanns många hårnålar). _________________ G o r a n A m c o f f |
||
|
Re:
Gällde även 917/30,956 & 962 men det behövdes tydligen "något" annorlunda chassisättning för att det skulle funka _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||
|
Det här är en bra artikel tycker jag.
http://www.taylor-race.com/pdf/under Står lite grann om rampvinklar och sånt. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Diffverkan ramplamell
|
2334 besök totalt |