Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Skarva kabel i motorrum, Biltemas kontaktdon eller annat?
7 besök senaste veckan (8983 totalt)
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003

Trådstartare

Jag vet att detta ämne har diskuterats i en och annan byggtråd och jag gjorde ett par sökningar men hittade inga specifika trådar som berör ämnet.

Jag ska installera en omdragning av kylvätskeflödet (s.k. coolant reroute eftersom Mazda gjorde en mindre bra lösning ur bankörningsperspektiv när man satte motorn från Mazda 323 på längden i MX-5) och då behöver kablarna till ECUns tempgivare förlängas en aning. Platsen är i motorrummet mellan motorn och torpedväggen och det handlar om 15-20 cm förlängning. Av det jag minns finns det delade meningar om lödning i dessa sammanhang, och jag är dessutom inget proffs på att hantera en lödkolv.

I jakt på alternativ hittade jag detta sortiment av kontaktdon på Biltema: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Kabelkopplingar . . . .
Dessa borde ju fungera i halvt utsatt miljö eftersom det är crimpkontakter med tätning, men är det någon som har testat dessa eller har något annat/bättre alternativ? Det är ju önskvärt att just en sådan här komponent fungerar som det är tänkt i alla lägen.

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20
Citera
König
Tumba
Här sen Jun 2012

Vanliga abikohylsor och krympslang. Pga vibrationer är det inte helt100 att löda. Du behöver ju ej ha skarvningen isärtagbar.

Jönköping
Här sen Jul 2011

Har ett sortiment med IP68 som jag brukar använda i utsatta lägen, har inte behövt byta/åtgärda en enda efteråt oavsett driftsmiljö thumbs up Finns fler leverantörer, den här var den första som kom upp i sökningen:

http://molectric.com/kontaktdon/567-skarvdon-ip68.html

Finns en mellanvariant som också fungerar bra (om man har tennfobi )

http://molectric.com/kontaktdon/630-skarvhylsa-klam-med-krympslang.htm . . . .

...även den från fler leverantörer.

Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004

Re:

Top Notch skrev:
Har ett sortiment med IP68 som jag brukar använda i utsatta lägen, har inte behövt byta/åtgärda en enda efteråt oavsett driftsmiljö thumbs up Finns fler leverantörer, den här var den första som kom upp i sökningen:

http://molectric.com/kontaktdon/567-skarvdon-ip68.html

Jag kör med liknande prylar, monterar dem i bilar, båtar, traktorer mm, har ej varit med om att det brustit. Blås dit dem med en varmluftpistol, super!

Lotus Elite -60
BMW E30 Baur TC2 -85
Sportscar F1000
van Diemen RF75
MG Midget -61
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Sitter det en kontakt mot tempgivaren så är det ju mycket bättre att sätta en krimp-skarv typ den som länkats in här.

BMW 330i -05
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004

Re:

MaZ skrev:
Sitter det en kontakt mot tempgivaren så är det ju mycket bättre att sätta en krimp-skarv typ den som länkats in här.

Självklart, jag såg två kabeländar framför mig!

Lotus Elite -60
BMW E30 Baur TC2 -85
Sportscar F1000
van Diemen RF75
MG Midget -61
Citera
Top Notch
Jönköping
Här sen Jul 2011

Re:

Björn Larsson skrev:
MaZ skrev:

Självklart, jag såg två kabeländar framför mig!

Precis ...oavsett om man byter kontakten eller inte... så måste det in en skarv någonstans, om man inte ska öppna kabelhärvan hela vägen och byta till en längre kabel...

Lund
Här sen Dec 2003

Trådstartare
Det stämmer ju, eftersom jag ska skarva i en bit så blir det bara två skarvställen om jag använder skarvhylsa, hade jag kört på lösningen med Biltemas kontakter hade det blivit sex ställen som kan ge upphov till problem (två kontakter med vardera två crimpningar och en kontaktyta mellan hylsa och stift).

Såg nu att Biltema har skarvhylsa för klämning med krympslang och smältlim (väldigt lik Top Notch andra länk), det borde funka.

Citera
ToTTeN
Töreboda
Här sen Maj 2010

Jag pressar allt och brukar även löda presshylsorna å sen krympslang utanpå bara

http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

Re: Skarva kabel i motorrum, Biltemas kontaktdon eller annat

Victor. skrev:

I jakt på alternativ hittade jag detta sortiment av kontaktdon på Biltema: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Kabelkopplingar . . . .
Dessa borde ju fungera i halvt utsatt miljö eftersom det är crimpkontakter med tätning, men är det någon som har testat dessa eller har något annat/bättre alternativ? Det är ju önskvärt att just en sådan här komponent fungerar som det är tänkt i alla lägen.

Har provat de där biltema kontakterna och de verkar fungera utmärkt. Köp en tång om du inte redan har en sådan http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Tang-och-Sax/Crimptang-71 . . . .

De där kontakterna är av samma typ som används på många bilar. Tillverkas av AMP ursprungligen. Däremot klarar de inte hur grova kablar som helst men helt ärligt är det få saker på en bil som man behöver så grova kablar till.

Abiko hylsor bör man hålla sig borta ifrån så långt som möjligt i min värld då de inte är tätade och går att koppla fel om man ska koppla in något med mer än en kabel.

Victor.
Lund
Här sen Dec 2003

Trådstartare
Tänkte återkoppla till den här tråden med hur det gick. Valet föll på Biltemas skarvhylsor med krympslang och smältlim och de fungerade fint, dock märkte jag att limmet flöt ut bättre i ändarna med 0,75 mm2-kabeln jag använde för att skarva med jämfört med bilens 0,5 mm2-kablage p.g.a. skillnaden i diameter. Fungerade gjorde det dock, sedan får tiden utvisa hur hållbart det är.

Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003

Om möjligt, försök säkra kablaget så att inte skarven blir hängande och ruskar runt.

Guson

7 besök senaste veckan (8983 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande