| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Programmera Motronic själv?
|
2 besök senaste veckan (4122 totalt) |
|
Finns det nån programvara att rekommendera för att modifiera mappningen via OBD-porten? Jag har tillgång till rullande landsväg, och en bror som brukar mappa en hel del andra ECU:er, mest Haltech tror jag. Så det finns vissa förkunskaper tillhands. Fast han har ingen programvara för att komma in i Motronicen på min Boxster. Efter en snabb Googling har jag hittat kina-kablarna på eBay, men vet inte om jag vågar med tanke på kvaliten. Och jag vet heller inte om de stöder mappning, eller om de bara kan tanka över färdiga mappar till ECU:n. Tips önskas!
|
Har svårt att tro att det finns. Den enda programvaran jag har hört om är för att modifiera gamla Motronic program som man bränner på EPROM.
En vanlig OBDII kabel kan man bara se värden med, inte ändra något. Det finns däremot trimfirmor som har enheter som kan programera om styrsystem via en enhet som ansluts via OBDII porten så det är tekniskt möjligt. Dock tror jag inte att det finns varken gratis eller betalprogram som fixar detta. För att kunna påverka mappningen behöver du ett eftermarknadssprut eller ett piggyback. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||
|
En del ECUer måste man ta ut på bänk för att mappa. Med hjälp av extern spänning på rätt stift som normalt är tätade/plomberade i kontaktdonet i bilen. Det finns företag bla i Italien som har både kablar och programvara till dom flesta styrdon. Inte billigt till en mappning, men som verksamhet och fler styrdon helt ok.
Mitt ecu som turbocenter mappade på det sättet heter ME 7.3.1 _________________ Aris Stamos Mercedes-Benz C55 AMG BMW 120d |
||
|
Re:
Du har möjligtvis inte namn på företagen som säljer utrustningen? _________________
Ny kulbil i garaget.
|
||
|
Re:
Finns lite olika sätt att mappa orginalstyrsystem. Är det vanligt EPROM så är en chipemulator att föredra. Har man lite nyare ecu så är det oftast BDM (ta ur boxen och chippa "på bänk" med extern matning) eller via OBDII kontakten som gäller. Har själv en kina-klon Galletto för OBD chippning, finns även t.ex kwp2000+ (kina) för vettiga pengar. Har tyvärr inte vågat bränna än med min men ... Det viktigaste vid chippning är att ha extern strömkälla och se till att man har rätt checksumma, då har man iaf nån chans att lyckas
_________________ AIexander StenvaII |
||
|
Re:
Mjo. Är inte bara att ändra i programmet till som krävs utan också att checksumman stämmer. Varje program har en checksumma som räknas ut genom att summera alla värden. Stämmer inte den fungerar inte motorstyrsystemet. Räcker alltså inte bara med att ändra i en mapp för t.ex. tändning och bränsle. Man måste även räkna ut en ny checksumma för att ECU:n ska acceptera det nya värdena. Detta gäller alltså nyare motorsystem där man flashar in ny programvara. Äldre varianter där man byter EEPROM brukar inte ha checksumma. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||
|
Jag har inte koll på vad du har för variant av Motronic men på äldre system kan man byta ut originalchippet mot en emulator (ex. Ostrich 2.0)
Den simulerar ett chip som du kör på och ett som du ändrar i. Du skiftar mellan 'chippen' och Motronicen fattar inte att man ändrar. På så sätt kan man mappa medan man kör på ett hyffsat enkelt sätt. När man är klar med mappen kan man bränna på ett eprom och montera i bilen eller köra vidare med emulatorn. Det är inte helt lätt att hitta var man ska ändra men det finns säkert redan nån som listat ut. TunerPro RT är ett gratisprogram där man kan skapa en definitionsfil där alla mappar finns, troligtvis så har någon redan gjort en sån till din box. |
||
|
Jag vet att det ska gå att programmera i OBD-porten, då det finns firmor som säljer USB-kablar i kit med datafiler så att man kan flasha om hemma på uppfarten med sin egen laptop. T.ex. Softronic.
Det jag skulle vilja ha är, förutom att kunna tanka över färdiga mappar, möjligheten att ändra en map. Checksums ska ett sånt system såklart hantera också. Eftermarknadssprut skulle vara ett alternativ, så klart. Men har inte hittat nåt "Plug and Pray" till Boxstern. Och jag vill undvika att klippa i bilens kabelsystem.
Har kina-kablarna nån mjukvara för att ändra mappar? Eller är det bara övertankning av färdiga mappar som funkar? EDIT: Förresten så har jag Motronic 7.2 _________________
Ny kulbil i garaget.
|
||
|
Är sällan det följer med mjukvara för att ändra mappar till kina-kablarna. Är oftast bara övertankning av mjukvaran, ibland även med checksummeuträkning.
Själv använder jag WinOLS (Gratisversion) för att hitta mappar för att sedan göra en definitions-fil i Tunerpro och ändra mapparna där. För att sedan då skicka filen till ecu:n efter man kontrollerat checksumman t.ex med ett 3:e program ,räknat ut själv eller ordnat checksummeberäkning i Tunerpro. Blir lite krångligt ist för de dyrare alternativen men ... billigare :P _________________ AIexander StenvaII |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2 besök senaste veckan (4122 totalt) |