Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Opel Omega -95 | 1806 besök totalt |
Så, efter lite letande och lite tur så dök det upp en gammal Opel på uppfarten.
Med 3 liters v6a, manuell låda och riktigt diffad så känns det som ett bra köp. Kommer inte gråta när jag sätter den i ett armco räcke Förvånansvärt icke-rostig för en -95ans Opel. Än så länge har den bara provats på konbana här på det lokala flygfältet. Gick över förväntan men bromsarna behöver stora kyltrattar eller liknande. Troligast är att innerskärmarna kommer sågas ur. Blir nog ett litet oljebyte med tanke på hur svart oljan var. Nu när vintersäsongen nalkas så kommer 4 spikdäck införskaffas. Eventuellt en sån biltema sportsol. Det blir oavsett ett budgetprojekt. Tveksamt om jag kommer orka byta kamrem. Men håller maskin till efter isåkat så kommer den nog bytas för då har bilen förtjänat lite omvårdnad. _________________ Mika Morell ------------- Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel, Tesla Model 3 |
Växellådan och diffklumpen är hårdvaluta bland Opelnördar
Särskilt lådan kanske, den passar på Opels fyrcylindriga C20XE/LET och även SAABs kortmotorer. Bra att veta om du får för dig att sälja bilen i delar när du gasat färdigt med den Motorn håller så länge kamremmen är hel, ibland kan topplockspackningarna gå sönder om motorn går varm. Lite trångt att meka runt sidorna på motorn kommer du att märka, framåt är det gott om plats om man tar bort insugssnabeln. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
Hur borde registret på maskin vara? Nu känns det som en redig effektpuckel vid 5000rpm eller nått sånt. Som en gammal 2 ports förgasare som öppnar andra porten då ungefär.
_________________ Mika Morell ------------- Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel, Tesla Model 3 |
Den ska dra ganska jämnt över hela registret.
Det är variabel längd på insuget, sitter ett spjäll i snabeln framför motorn och ett spjäll i aluminiumblaffan uppe på motorn. Det är några vacuumslangar och ett par solenoidventiler som styr det hela, solenoiderna får signal från styrboxen. Sen sitter det en vacuumbehållare nånstans, osäker på var de gömt den. Jag har för mig att spjället i snabeln ska öppna runt 2500 rpm och det andra spjället i insuget ska öppna runt 4000 rpm. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
Våra race- och banåkarbilar Opel Omega -95 | 1806 besök totalt |