Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Westfield Aerorace R1 i Modsport 2 - Såld | << 1, 2, 3, ... 15, 16, 17 >> 26 besök idag (167100 totalt) |
Tack Jonas! Jo, jag är riktigt nöjd med bilen.
Det har anlänt lite tidiga julklappar i garaget. Jag bjuder på en bild på en av dem, så får de andra bli lite överraskningar till konkurrenterna lite senare i tråden... 3,8kg baby! För jämn och stabil tomgång är bara för mesar och gatreggade bilar. _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||
Tack, hade ingen koll på de beläggen. Kanske skulle prova sådana nästa gång. Jag kör Poly A och DS3000 idag. Ska du inte uppdatera med en bromsad diff nu när den andra ändå är ute? |
||||
_________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||
Kul att kunna följa nån medtävlande från Modsport i en rejsa-biltråd!
Dom flesta av oss (inkl mej) är ju ganska anonyma med sitt bilbyggande (men jag är också på G inom kort)... Vi har ju ibland varit ganska jämnsnabba, trots att du oftast hamnat rätt mycket före i målgång! Men kul har i alla fall jag haft när vi har "fightats"! Preppa på nu så det går ännu fortare nästa år!! /#48 _________________ Mattias Andersson Tävlat i Clubmanserien, SPVM i en Phantom S21, vinnare 2018 + 2020 Tidigare Porsche 968, Vinnare 2014 + 2016 i Modsport klass 1 |
||||
Kolla, jag har en ny bredare framvagn väntandes i mitt garage! _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||
Såhär såg det ut innan jag började plocka isär framvagnen.
Jag hade hoppats på att det bara var att byta ut A-armarna, men så enkelt var det såklart inte. Den nya framvagnen från Rally Design passar inte exakt som den ska. De undre bärarmarna passar fint, men de övre är lite för breda. De får precis plats mellan infästningarna, men det fattas 1mm på varje sida för bussningarnas "kragar". Bakre infästning: Främre infästning: Dessutom är de polyuretanbussningar som kom med A-armarna alldeles för tighta. Stålcylindern sitter för hårt inuti bussningen och kan inte rotera lätt. Bussningar som nyper tar död på all väghållning och balans i en racingbil. Det har jag dåliga erfarenheter av redan, så det tänker jag inte bygga in. I bilens originala bärarmar från Westfield sitter fina nylonbussningar som funkar mycket bättre. Cylindrarna inuti är identiska med de från Rally Design, men tyvärr är själva bussningen 1mm i diameter för stor, eftersom Rallydesign använder lite grövre gods. Nu är planen att slipa av 1mm på varje ända av de nya övre bärarmarna för att de ska passa på bilen, samt ta av 1mm på diametern (alltså 0,5mm på godset) på nylonbussningarna så jag kan återanvända dem (så slipper jag svarva nya...). _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||
Hej
Var försiktig med camber justeringarna från Rally Design http://www.haynes.co.uk/forums/showt //Kenneth _________________ Kenneth Lundblad Westfield SEiW Mini Jem GT |
||||
Torkel: min bil var måttbilen när dina bärarmar togs fram, men av någon anledning klarade de inte av måtten i tillverkningen ( ), så jag fick nöjet av att slipa, precis som du. Insidan av rören har så tjock puderlack att även det får man slipa av.
Ha inte så höga förväntningar, grejerna är från England Börja inte kryssmäta och jämföra mått hö/vä på bilen. Undvik sånt Ska man inte smörja plastbussningarna _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Självklart ska man smörja plastbussningar, men med den presspassning Rally-Design fått till skulle inte allt kullagerfett i Sverige hjälpa. Nej sådana problem vill man inte bygga in i sin racingbil. Kryssmätning?! Nej nej, sådan håller vi oss borta från! _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||
Halva nya framvagnen på plats. Bärarmarna roterar smidigt och lätt, helt utan glapp.
Meeen, jag hade ju glömt det där med bromslinorna. Jag måste köpa längre (sätta Westfields bak-slangar även fram), för annars blir det svårt att svänga. _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||
Och nu undrar alla konkurrenterna "Ska han köra med offset-chassi?! Blir det ovalbanor i Modsport 2014? Måste kolla kalendern..."
Undrar vad som är minst jobb: att skruva på alla skärmar och prylar igen, eller bara övertala SPVM att lägga till "dune buggy" på listan med godkända sportvagnar? _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||
Schyssst!
Hur mycket bredare kommer den bli? Har du nya fjädrar/dämpare med? (ser ut som utväxlingen ändras en del...) _________________ Mattias Andersson Tävlat i Clubmanserien, SPVM i en Phantom S21, vinnare 2018 + 2020 Tidigare Porsche 968, Vinnare 2014 + 2016 i Modsport klass 1 |
||||
Framvagnen blir 100mm bredare totalt, dvs 50mm per sida. _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||
_________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||
Ett envist köksbygge och sedan en förkylning har begränsat framstegen i garaget, men nu är i alla fall framvagnen klar.
Ny framvagn innebär såklart ny uträkning för fjädrarna. Stallchefen tog själv hand om kontrollen och bekräftar att ratio hjul/dämpare är exakt 1/2. I jakten på vikt får man inte vara blödig! Där rök halva instrumentbrädan. Nu är jag sugen på ett Lithiumbatteri för att minska även den vikten... _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||
Har du fått "vikt" sjukan? ...
Åker imorgon och hämtar hem en massa plåt till ugnen och även en platta till "gjutform". Kommer börjar producera plattor i mellandagarna så du kan hålla dig sysselsatt _________________ Henrik Jolfsson * Kan laga allt i glasfiber. Har formar till det mesta inom seven, vingar och special delar * ( http://www.hjcc.se ) |
||||
_________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||
Säg "AAAA"!
Jag har sett några små droppar olja, knappt en tesked, från sprängkåpan efter en del tävlingar. Som misstänkt var det bakre vevaxeltätningen som läckt lite. Bilen stod ju still i ca 2år hos tidigare ägaren, så packningen har väl torkat ihop. En ny packning, plus en ny kamrem (bara för att motorn ändå är ur) finns redan i garaget. Nyskrubbad motor: Kopplingen visade sig vara ganska sliten. Eftersom en ny Ford-koppling inte kostar många kronor får det bli en sådan också. Och så jobbar jag lite på det där med aerodynamiken... men hur det ska bli visar vi lite senare, så får konkurrenterna något spännande att se fram emot också. _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||
Våra race- och banåkarbilar Westfield Aerorace R1 i Modsport 2 - Såld | << 1, 2, 3, ... 15, 16, 17 >> 26 besök idag (167100 totalt) |