Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Westfield Aerorace R1 i Modsport 2 - Såld
<<   1, 2, 3, ... 15, 16, 17   >>
26 besök idag (167100 totalt)
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762


Trådstartare
Tack Jonas! Jo, jag är riktigt nöjd med bilen. thumbs up

Det har anlänt lite tidiga julklappar i garaget. Jag bjuder på en bild på en av dem, så får de andra bli lite överraskningar till konkurrenterna lite senare i tråden...

3,8kg baby! För jämn och stabil tomgång är bara för mesar och gatreggade bilar.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Magnus Mårtenson
Höllviken
Här sen Jun 2006
Inlägg: 470



Torkel K skrev:
Magnus Mårtenson skrev:
Vilken typ av belägg kör du på bak?
Jag kör carbone lorraine. De satt på bilen då jag köpte dem och funkar bra. Köpte nya likadana fram. Bak finns gott om dem kvar.


Tack, hade ingen koll på de beläggen. Kanske skulle prova sådana nästa gång. Jag kör Poly A och DS3000 idag.

Ska du inte uppdatera med en bromsad diff nu när den andra ändå är ute?

_________________
Magnus Mårtenson

www.MSCC.se
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762


Trådstartare
Magnus Mårtenson skrev:
Ska du inte uppdatera med en bromsad diff nu när den andra ändå är ute?
Nää, jag hade faktiskt inte tänkt det. Med rätt inställningar uppför sig bilen bra ändå. Med FEL inställningar spinner den glatt med innerhjulet i kurvorna, men fel inställningar ska man ju inte köra med. Kanske det blir en nästa år, men årets vinterbudget spenderas på andra ställen.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2480



Kan du justera compression och rebound separat på dämparna?
2-vägs/3-vägs?

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Mattias A
Eskilstuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 732



Kul att kunna följa nån medtävlande från Modsport i en rejsa-biltråd!
Dom flesta av oss (inkl mej) är ju ganska anonyma med sitt bilbyggande (men jag är också på G inom kort)...

Vi har ju ibland varit ganska jämnsnabba, trots att du oftast hamnat rätt mycket före i målgång! Men kul har i alla fall jag haft när vi har "fightats"!

Preppa på nu så det går ännu fortare nästa år!!

/#48

_________________
Mattias Andersson
Tävlat i Clubmanserien, SPVM i en Phantom S21, vinnare 2018 + 2020
Tidigare Porsche 968, Vinnare 2014 + 2016 i Modsport klass 1
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762


Trådstartare
Mattias A skrev:
Vi har ju ibland varit ganska jämnsnabba, trots att du oftast hamnat rätt mycket före i målgång! Men kul har i alla fall jag haft när vi har "fightats"!
Det har varit jämt, clean, schyst och KUL! thumbs up Klart trist att du byter till Modsport 1, men vi ses ju i depå och på banan ändå.

Kolla, jag har en ny bredare framvagn väntandes i mitt garage!


_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762


Trådstartare
Såhär såg det ut innan jag började plocka isär framvagnen.


Jag hade hoppats på att det bara var att byta ut A-armarna, men så enkelt var det såklart inte. Den nya framvagnen från Rally Design passar inte exakt som den ska. De undre bärarmarna passar fint, men de övre är lite för breda. De får precis plats mellan infästningarna, men det fattas 1mm på varje sida för bussningarnas "kragar".

Bakre infästning:


Främre infästning:


Dessutom är de polyuretanbussningar som kom med A-armarna alldeles för tighta. Stålcylindern sitter för hårt inuti bussningen och kan inte rotera lätt. Bussningar som nyper tar död på all väghållning och balans i en racingbil. Det har jag dåliga erfarenheter av redan, så det tänker jag inte bygga in.

I bilens originala bärarmar från Westfield sitter fina nylonbussningar som funkar mycket bättre. Cylindrarna inuti är identiska med de från Rally Design, men tyvärr är själva bussningen 1mm i diameter för stor, eftersom Rallydesign använder lite grövre gods. Nu är planen att slipa av 1mm på varje ända av de nya övre bärarmarna för att de ska passa på bilen, samt ta av 1mm på diametern (alltså 0,5mm på godset) på nylonbussningarna så jag kan återanvända dem (så slipper jag svarva nya...).

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Kenlad
Södra Sandby
Här sen Jun 2005
Inlägg: 402



Hej

Var försiktig med camber justeringarna från Rally Design

http://www.haynes.co.uk/forums/showthread.php?t=3878


//Kenneth

_________________
Kenneth Lundblad

Westfield SEiW
Mini Jem GT
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Torkel: min bil var måttbilen när dina bärarmar togs fram, men av någon anledning klarade de inte av måtten i tillverkningen ( ), så jag fick nöjet av att slipa, precis som du. Insidan av rören har så tjock puderlack att även det får man slipa av.

Ha inte så höga förväntningar, grejerna är från England

Börja inte kryssmäta och jämföra mått hö/vä på bilen. Undvik sånt

Ska man inte smörja plastbussningarna

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762


Trådstartare
Kenlad skrev:
Hej

Var försiktig med camber justeringarna från Rally Design

http://www.haynes.co.uk/forums/showthread.php?t=3878


//Kenneth
Tack för varningen! thumbs up Det var redan med i planen att beställa stålvarianten (istället för ALU, som kom med detta kit) samtidigt som nya fjädrar beställs av Rallydesign. Jag kommer ju behöva något hårdare framfjädrar nu och alltihop får åka i samma paket.

Westfield skrev:
Torkel: min bil var måttbilen när dina bärarmar togs fram, men av någon anledning klarade de inte av måtten i tillverkningen ( ), så jag fick nöjet av att slipa, precis som du. Insidan av rören har så tjock puderlack att även det får man slipa av.

Ha inte så höga förväntningar, grejerna är från England

Börja inte kryssmäta och jämföra mått hö/vä på bilen. Undvik sånt

Ska man inte smörja plastbussningarna
Ja, två brittiska tillverkare som ska försöka få något att passa ihop inom en millimeter... Suck. Det är så man vill segla över och slå dem i huvudet med ett skjutmått ibland.

Självklart ska man smörja plastbussningar, men med den presspassning Rally-Design fått till skulle inte allt kullagerfett i Sverige hjälpa. Nej sådana problem vill man inte bygga in i sin racingbil.

Kryssmätning?! Nej nej, sådan håller vi oss borta från!

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Det finns ju ett skäl till att de bor på en ö

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762


Trådstartare
Halva nya framvagnen på plats. Bärarmarna roterar smidigt och lätt, helt utan glapp.



Meeen, jag hade ju glömt det där med bromslinorna. Jag måste köpa längre (sätta Westfields bak-slangar även fram), för annars blir det svårt att svänga.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762


Trådstartare
Och nu undrar alla konkurrenterna "Ska han köra med offset-chassi?! Blir det ovalbanor i Modsport 2014? Måste kolla kalendern..."



Undrar vad som är minst jobb: att skruva på alla skärmar och prylar igen, eller bara övertala SPVM att lägga till "dune buggy" på listan med godkända sportvagnar?


_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Mattias A
Eskilstuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 732



Schyssst!

Hur mycket bredare kommer den bli?
Har du nya fjädrar/dämpare med? (ser ut som utväxlingen ändras en del...)

_________________
Mattias Andersson
Tävlat i Clubmanserien, SPVM i en Phantom S21, vinnare 2018 + 2020
Tidigare Porsche 968, Vinnare 2014 + 2016 i Modsport klass 1
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762


Trådstartare
Mattias A skrev:
Schyssst!

Hur mycket bredare kommer den bli?
Har du nya fjädrar/dämpare med? (ser ut som utväxlingen ändras en del...)
Nää, dämparna är desamma. Jag kommer såklart göra en ny beräkning och sätta på hårdare fjädrar fram, men dämparna är samma.

Framvagnen blir 100mm bredare totalt, dvs 50mm per sida.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Mattias A
Eskilstuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 732



Hur blir det bak då? 50mm spacers?

_________________
Mattias Andersson
Tävlat i Clubmanserien, SPVM i en Phantom S21, vinnare 2018 + 2020
Tidigare Porsche 968, Vinnare 2014 + 2016 i Modsport klass 1
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762


Trådstartare
Mattias A skrev:
Hur blir det bak då? 50mm spacers?
Det blir faktiskt samma bredd bak som tidigare. Detta gör att framvagnens bredd bättre matchar bakvagnens. Tidigare var den lite för smal fram.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762


Trådstartare
Ett envist köksbygge och sedan en förkylning har begränsat framstegen i garaget, men nu är i alla fall framvagnen klar.

Ny framvagn innebär såklart ny uträkning för fjädrarna. Stallchefen tog själv hand om kontrollen och bekräftar att ratio hjul/dämpare är exakt 1/2.


I jakten på vikt får man inte vara blödig! Där rök halva instrumentbrädan. Nu är jag sugen på ett Lithiumbatteri för att minska även den vikten...

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Henke_HJCC
Helsingborg
Här sen Apr 2010
Inlägg: 710



Har du fått "vikt" sjukan? ...

Åker imorgon och hämtar hem en massa plåt till ugnen och även en platta till "gjutform". Kommer börjar producera plattor i mellandagarna så du kan hålla dig sysselsatt

_________________
Henrik Jolfsson
* Kan laga allt i glasfiber. Har formar till det mesta inom seven, vingar och special delar *
( http://www.hjcc.se )
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762


Trådstartare
Henke_HJCC skrev:
Har du fått "vikt" sjukan? ...
Hålborren funkar liksom inte på denna bilen!

Henke_HJCC skrev:
Åker imorgon och hämtar hem en massa plåt till ugnen och även en platta till "gjutform". Kommer börjar producera plattor i mellandagarna så du kan hålla dig sysselsatt
Puh! Vilken tur. Jag som trodde jag riskerade att sitta sysslolös!

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762


Trådstartare
Säg "AAAA"!


Jag har sett några små droppar olja, knappt en tesked, från sprängkåpan efter en del tävlingar. Som misstänkt var det bakre vevaxeltätningen som läckt lite. Bilen stod ju still i ca 2år hos tidigare ägaren, så packningen har väl torkat ihop. En ny packning, plus en ny kamrem (bara för att motorn ändå är ur) finns redan i garaget.

Nyskrubbad motor:


Kopplingen visade sig vara ganska sliten. Eftersom en ny Ford-koppling inte kostar många kronor får det bli en sådan också.

Och så jobbar jag lite på det där med aerodynamiken... men hur det ska bli visar vi lite senare, så får konkurrenterna något spännande att se fram emot också.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Westfield Aerorace R1 i Modsport 2 - Såld
<<   1, 2, 3, ... 15, 16, 17   >>
26 besök idag (167100 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande