| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Material till splitter?
|
7644 besök totalt |
|
Material till splitter?
Hej, Jag funderar på att bygga splitter i Robalon som går att köpa på Momentum i dim 8x1000x2000 Är det någon som har erfarenhet av att bygga i det materialet? Det verkar ruskigt lätt och relativt styvt. Tacksam för andra förslag på lämpligt material som är någorlunda enkelt att få tag på
|
||||
|
Re: Material till splitter?
Det enda jag reagerade på är max 90 grader arbetsområde, men det bör man väl klara, speciellt på en bakmotorbil. Men bromsar och fälgar blir ju rätt varmt så det är väl lite varning på det? Här var databladet jag hittade: http://www.christianberner.se/$-1/fi _________________ Tord Ringenha11 |
||||
|
Hur man än vrider och vänder på det så har trä väldigt bra slitageegenskaper. Att det väger en del (jämfört med skumbaserade laminat tex) betalar sig efter ett antal skrap mot backen.
Sen ska man ju kunna stå på bladet, annars kommer den att "flappa" mot backen i fart (och då inte ha stabil funktion). Robalon är ju "skärbrädeplast" med lite bättre egenskaper, densitet 0,95 är inte speciellt lätt (det är ju nätt och jämt att det flyter). Plyfablad för det som sticker fram och sen wellplast eller liknande för undersidan bakåt? |
||||
|
Nu har jag hittat ett annat material som verkar populärt, det heter Dibond.
Verkar lätt och styvt! |
||||
|
Re:
Ja plyfa är mycket bra, men så förbaskat low tech
Robalon kom upp pga av det fanns tillgängligt här i stan. |
||||
|
Re:
Har en bit av Dibond o tror det är för mjukt/tungt tyvärr! Funkar plyfa i Ferrari-cup så funkar det väl på en porsche? Annars gör en plugga i plyfa, be nån gjuta av den i kolfiber eller drapera den! MVHE rik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
|
Re:
Jo det är bra med plyfa, har dock inte hittat någon slitskyddsplywood som är 7 eller 9mm i butik
Det finns för beställning men frakt på 600 för en skiva är lie drygt
|
||||
|
A det håller jag med om.
Kika om nån brädgård inte kan ta hem. Xxl vet jag har i sitt sortiment. _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
|
Re:
Ett uppenbart tips: Fäst splittern i egen ram och täta bara mot fronten. Fronten fäst i splitterskivan brukar bli mycket frontskador vid minsta kontakt med curbs etc. |
||||
|
Re:
Jag köper mitt från en karossfirma som bygger inredningar till skåp och lastbilar. Hittar du rätt firma...så brukar dom ha hemma. Den vi använder är lika blank och slät som vilken billack som helst. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Re:
Nja, när efterföljande bil plockar upp kolfiberrester i däckena så är man nog inte så värst poppis i depån sen
_________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||
|
Re:
Det är få som vågar gå in för full attack med en sådan
_________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||
|
Någon som har tips på vart det finns 7-9mm slit plyfa på hyllan i Gävle-Stockholm?
|
||||
|
Ja köpte formplyfa på K-rauta, kommer inte ihåg exakt tjocklek på den men mellan 8-9mm tror ja de var. Inte så farligt dyr heller
|
||||
|
Jag kör 9 mm slitskyddsplywood, tunnare än så blir nog för yvigt och vekt.
Orkade inte kolla runt i varje byggvaruhus så jag köpte online och betalade lika mycket i frakt som själva skivan.. Är också sugen på att göra en snyggare variant i kolfiber men bara materialet i sig blir ett gäng tusen och mervärdet inte särskilt stort. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
|
Bara att klä den synliga ovansidan i kolfiber så blir det snyggt och inte så värst dyrt
_________________ Daniel Ollikkala 200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012) Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019) |
||||
|
Det finns ju honecomb-skivor med aluminium i mitten och glasfiber ytterst. Lätta och styva.
Borde funka men jag vet inte hur fort man sliter ut en sån. |
||||
|
Re:
Tror det heter alumlite. Har dock inte hittat någon i Sverige som säljer det
|
||||
|
Re:
Jag vill iaf inte ha den i ett för starkt matrial, vill helst att den går sönder och lossnar utan att förstöra hela bilen om de råkar ta i nåt fast föremål. _________________ Per Lindqvist ACR 1:40,2 Botniaring 1:59,97 Mittsverige 1:04 Gröndal 42,4 Gelleråsen 1:13,791 Kinnekulle 0:56,86 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Material till splitter?
|
7644 besök totalt |