Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Montera ABS-enhet liggandes
4 besök senaste veckan (2096 totalt)
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare

Det kan säkert bli svårt att få bra svar på.. men i alla fall, någon som hört något om att ABS-enheter måste monteras ståendes?

Det borde ju inte finnas luft inne i enheten så det borde inte spela någon roll men lika bra att försöka få klarthet i innan man monterar.

GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Svarar mig själv

Ståendes vet jag att den kan monteras men det vanligaste är liggandes och det är även Boschs egna rekommendation för deras M4 kit för att underlätta luftning (med bromsanslutningarna uppåt).
Skulle egentligen vilja montera min liggandes på sidan men det är ju dumt att chansa på att göra det krångligt att lufta.

Supramannen

Här sen Feb 2003

Bra att du köpt ett m4 kit och ingen gamal Boxter enhet med ice mode i

GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Hahaha ja det hade ju inte varit så dumt om det nu var sant... Men vi vanliga dödliga för försöka köra fort med budgetgrejer

Icemode verkar vara ett större problem på de 4-kanaliga varianterna men jag ska slänga dit en tidigare 3-kanals-variant från en Boxster. Inom 944/968-världen har det gjorts ett par såna installationer där alla sänkt sina varvtider så helt dåligt borde det inte bli. Även om det såklart M4 och BMW Motorsport lirar i en annan dimension.

Supramannen

Här sen Feb 2003

Re:

GustafB skrev:
Hahaha ja det hade ju inte varit så dumt om det nu var sant... Men vi vanliga dödliga för försöka köra fort med budgetgrejer

Icemode verkar vara ett större problem på de 4-kanaliga varianterna men jag ska slänga dit en tidigare 3-kanals-variant från en Boxster. Inom 944/968-världen har det gjorts ett par såna installationer där alla sänkt sina varvtider så helt dåligt borde det inte bli. Även om det såklart M4 och BMW Motorsport lirar i en annan dimension.

Men med sladdar kontakter och allt runt om landar du väl på 10 k för nått halvdant ?

GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Ja nåt sånt. Det blir väl i runda slängar minst 20k billigare än något bättre.

Supramannen

Här sen Feb 2003

Nej nej

Cup Abs går att hitta för 15k och motorsport för 20 k då har du bra grejer

GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Bara de tidiga 5.3 3-kanals varianterna som är helt stand alone. Alla Bosch varianter efter de kräver ihopkoppling med ecu vilket ställer till det.

Själva enheten jag köpte gick loss på otäcka 70 dollar plus frakt men i slutändan blir det runt 10k med allt runtomkring.

LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

Är det någon har lite mer detaljer kring styrning av ventiler och pump i absenheterna.
Hårdvaruspec induktans, impedans vore oxå trevligt.

Är sugen på att se om det går att göra något eget.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003

Re:

GustafB skrev:
Bara de tidiga 5.3 3-kanals varianterna som är helt stand alone. Alla Bosch varianter efter de kräver ihopkoppling med ecu vilket ställer till det.

Själva enheten jag köpte gick loss på otäcka 70 dollar plus frakt men i slutändan blir det runt 10k med allt runtomkring.

Inte cup.. dom är standalone..hoppas du får till det.

GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Jaså? Men att hitta beggad 996 cup ABS verkar helt omöjligt.. Har inte hittat nån vettig konkret info heller kring dess uppbyggnad.

Supramannen

Här sen Feb 2003

Re:

GustafB skrev:
Jaså? Men att hitta beggad 996 cup ABS verkar helt omöjligt.. Har inte hittat nån vettig konkret info heller kring dess uppbyggnad.

Nej det finns inte men det finns även klara kit med lös härva och pump att köpa..

GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Har kollat runt en del men inte hittat något. Det största jobbet är dock att få till givare osv med mina specialgjorda uprights fram och drivaxlar bak. Samt bygga kabelmatta. Men eftersom 996 Cup kör samma 5.3 ABS som tidiga Boxster och 996 så är det bara att byta ut pumpen senare ifall man springer på en Cup-pump.

Supramannen

Här sen Feb 2003

Det är ju en fördel

Pumpen är rätt billig ligger på ca 15 k

Supramannen

Här sen Feb 2003

Mina papper säger att 996 cup är 4 kanalig. Har jag fel info ?

GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Ja det har du rätt i, ser också det i Cup-pappren. Finns två versioner av Bosch 5.3 där den 3-kanaliga är till för de bilar som inte hade TC och den andra versionen är 5.3 ABS/TC för de med TC och den är 4-kanalig. Jag bara antog att Cuppen hade 3-kanlig eftersom den inte har TC. Enligt vad jag läst så sköter alla Bosch 5.3-versioner ABS-styrningen som 3-kanalig. Först år 2004 med 5.7 som det blev 4-kanalig ABS-styrning.

I samma bok stod även att 993 hade 4-kanalig ABS-enhet med använde 3 för ABS där den 4e kanalen användes för ABD.

vibbe
Norrköping
Här sen Jun 2010

Kan detta vara något? 4 kanal e46 som standalone
http://www.bmsport.com/racing-abs-wiring-harness.html

Här sen Feb 2003

Det där är mums men kräver rätt pump från csl eller helst en motorsport progad csl pump

Skruva banåkabil
4 besök senaste veckan (2096 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande