Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Ford Escort Cosworth-94 trackdays racer :) | 6 besök senaste veckan (6198 totalt) |
Lite info om min bil här på forumet.
Skall försöka hinna köra på så många trackdays som jag hinner Kommer fler bilder under resans gång Exteriör: Omlackerad i originalkulören Mallardgrön Frontläpp med hockeysticks Mörktonade baklysen Morette dubbelljussats Cupspeglar 100+ Motorsport aluminiumfälgar med 225-40/18 Dunlop SP9000 däck Aluminium tanklock. Interiör: Helt rensad på inredning Alla skarvar rensade på karosserikit och uppstyvningssvetsade Dragracingbur Hembyggd säkerhetslåda till fuelcell och bränslepump. Corbeau Pro series Excel kevlar/kolfiber stolar med Corbeau sidofästen (justerbara på original underreden) Sabelt 3" fyrpunktsbälten Sparco pedaler Sparco 325 ratt i mocka moddad med launchknapp Flockad instrumentbräda, dörrsidor och diverse smågrejor All övrig inredning är i kolfiber Startknapp Ford racing 5" varvräknare med shiftlight Autometer 2,5 bar laddtrycksmätare Autometer bränslenivåmätare Autometer avgastempmätare Autometer oljetrycksmätare Innovative LC-1 bredbandslambdamätare Chassi och bromsar: GAZ Gold coilovers Hårdare bussningar till främre stötdämpartornen Röda polyuretanbussningar till chassiet Camber shims för rakare hjulvinklar bak Original bromsar med gröna EBC bromsbelägg Fram 330mm ap-racing Drivlina: Ny Fixit växellåda med billet spakställ/växelspak Original diffar Vibratech växellådsfäste Planat och moddat svänghjul Sachs treskivig sinterkoppling specad till 1000+ vridmoment Original kardan och drivaxlar (distansbrickor på drivaxlarna) Motor osv: Original 200 block, borrat och planat Original oslipad vevaxel, polerade ramlager- och vevaxel-tappar, naturligtvis balanserad Verdi vevstakar CP kolvar Blocket moddat för långa topplocksbultar Ny oljepump med högtryckskit WRC topplockspackning Planad topp med sänkta ventilfjäderbrunnar, nya ventilltallrikar, tätningar, styrningar och hydrauliska lyftare. Dubbla ventilfjädrar Gatportad med matchportade insugningsrör. BD16+ insugningskamaxel BD16 avgaskamaxel Kent cams blåa ställbara kamdrev TG racing plenum 3" spjällhuskit Rostfritt pulssplit grenrör av Peter G med Autometer avgastemp i kollektorn, lindat med avgasbandage Turbosmart Progate 45mm wastegate Precision SC6262 a/r0,68 T4 Värmeskydd till avgashuset på turbon BMC dubbelkon luftfilter Forge 70mm intercooler med 3" anslutningar Pro alloy vevhusventilationsburk (från bägge sidor av blocket samt återrinning) 3,5" avgassystem med sidepipe, v-bandsklammor överallt, coatat och lindat med avgasbandage Turbosmart Vee-port dumpventil 16 gallon fuelcell med tankmätare Aeromotive Eliminator bränslepump och filter AN8 bränsleledning fram till Y-kors, dubbla AN6 till fuelrail och AN6 retur till tanken Aeromotive AN6 bränsletrycksregulator Bosch 1700cc bränslespridare Autronic SM2 styrsystem med CDI500R tändning CDI tändspolar Magnecor 8,5mm tändkablar Escort Cosworth T25 fördelare Extern oljekylare med tillhörande AN12 stålomspunnen slang och kopplingar Rött Optima batteri Samco silikonslangar till hela motorn |
||
Skoj bygge
Ett tips är att byta tändkablarna, hade likadana (Magnecore 8.5mm) som jag fick kasta i soptunnan direkt då bilen misstände redan på tomgång. Hörde mig för om problemet och tydligen så är gummit i hattarna så dåligt att gnistan slår igenom _________________ AIexander StenvaII |
||
|
||
Big al: tack skall du ha. Har inte haft prob än men tack för du tipsa mig.
Modj: Tack, hojta gärna till om trackdays gillar ditt bygge riktigt mkt. Varit skoj o gjort ett garage besök |
||
Kommer o bygga om buren i vinter till fullbur samt försöka göra en sfro bes på den. Antingen amatör el ombyggt håller på o hitta lösning på det.
|
||
Årets sista tur är över nu river bilen, och uppgraderar till nästa år
Rivit den invändigt för att bygga fullbur samt flytta fuelcell ändra elsystemet och flytta batteriet. Skall även uppgrader diffarna och bromsar. Någon som har bra tips till huvudbroms och bromsvåg man kan använda? |
||
|
||
Spakstället ser väldigt likt ut CAE grejer! |
||
Tack ska du ha Ripper. Kan bara instämma me din bil
Ja det är väl samma skit dom spelställen Vi ses helt säkert på ngn bana. Mvh |
||
I väntan på mina diffar och kuggar från TG-Racing så bygger vi om buren lite
Mest så man har något o göra. |
||
Våra race- och banåkarbilar Ford Escort Cosworth-94 trackdays racer :) | 6 besök senaste veckan (6198 totalt) |