Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 968 #48 Modsport1 - Såld!
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 31, 32, 33   >>
227 besök senaste veckan (335210 totalt)
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1763



Ujujuj... blir lite klurigt att hänga med runt banorna 2014 alltså!

Bra motorval och helrätt satsning! Trist att du lämnar Modsport2, men nu litar jag på att du visar var skåpet ska stå i "ettan" istället. thumbs up

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Mattias A
Eskilstuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 732


Trådstartare
Kul att ni verkar tro på konceptet!!

Mattias Hahlin skrev:
...Förstår att du inte får trimma iom att du ska köra i en serie men med de där grenrören kan du enkelt hoppa över 500 hk med bara en kamaxel..

Vad är det för headers förresten?


Rätt, jag får ej trimma motorn. Men LS3:an verkar rätt strypt med orginal grenrör/kattar, så några fler hästar ska man nog kunna få ut...

Det är Pfadt:s headers/x-pipe som jag köpt. Dom verkar välbyggda och seriösa. Ska visst ge ca 40+ rwhp...
Lika bra att ha dessa med från början så man gör plats i karossen... Dessa gjorde motor-paketet rätt mycket bredare än jag kunde ana innan...

Här är deras före/efter kurvor:


Klingan75 skrev:
Ska man köra med originaleffekt blir amerikansk V8 oslagbart när man vill köra med större (tyngre) bil. När litereffekten är låg blir ju driftsäkerheten bättre och servicebehovet mindre. Kronor/Hk är ett förhållande man inte ska bortse ifrån. Nyckeln i ditt fall blir väl att försöka hitta så mycket extra effekt du kan i avgassystemet och kalluftinsug, kanske t.o.m. trycksatt luftburk.

Det måste väl bli en fördel att få in växellådan framför bakaxeln också, vikten blir i alla fall mer centrerad. Man vill ju inte ha nån stor klump hängande bakom bakaxeln

För övrigt ska det bli intressant att se hur du ska få ihop detta till säsongen 2014.


Helt rätt, jag hoppas på driftsäkra och lättdoserade hästkrafter!

Teoretiskt så är ju centrerad vikt bra, men bilar med lagom "utspridd" vikt fram/bak blir oftast mer lättkörda på gränsen. Jag kommer köra med Porschelådan, så den förblir "bakom bakaxeln".

Jag har ju alltid varit tidsoptimist och tror såklart att jag blir klar i god tid!!!

Torkel K skrev:
Ujujuj... blir lite klurigt att hänga med runt banorna 2014 alltså!

Bra motorval och helrätt satsning! Trist att du lämnar Modsport2, men nu litar jag på att du visar var skåpet ska stå i "ettan" istället. thumbs up


...allt är inte effekt!! Jag får nog svårt att komma ner i de låga tider du kört på tex Kinnekulle...

Det där med "skåpet ska stå" får vi nog ta med en nypa salt... Men jag hoppas såklart på nån mer pallplats nästa år... Vi får väl se vilka som ska vara med och vad dom har att köra!
Det är ju inte alla som är lika "öppna" med vad som pågår i garagen som vi!!

_________________
Mattias Andersson
Tävlat i Clubmanserien, SPVM i en Phantom S21, vinnare 2018 + 2020
Tidigare Porsche 968, Vinnare 2014 + 2016 i Modsport klass 1
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Mattias A skrev:
Kul att ni verkar tro på konceptet!!

Rätt, jag får ej trimma motorn. Men LS3:an verkar rätt strypt med orginal grenrör/kattar, så några fler hästar ska man nog kunna få ut...

Det är Pfadt:s headers/x-pipe som jag köpt. Dom verkar välbyggda och seriösa. Ska visst ge ca 40+ rwhp...
Lika bra att ha dessa med från början så man gör plats i karossen... Dessa gjorde motor-paketet rätt mycket bredare än jag kunde ana innan...

Kul motorval. thumbs up
Gör sig riktigt bra i tysksläden, nu ser bilen snabb ut under huven också

Förväntat effektuttag på +40rwhp utan att byta till större spjäll osv kan nog vara en smula optimistiskt i normala fall men minst 30+ bör du absolut få ut, sen är ju ditt specifika rwhp-uttag lite avhängigt på transmissionsförlust iom Porschelåda.
Oavsett vilket så kommer du att skaffa dig massor av körbart vrid.

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Mattias A
Eskilstuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 732


Trådstartare
Magnus Bengtsson skrev:
Kul motorval. thumbs up
Gör sig riktigt bra i tysksläden, nu ser bilen snabb ut under huven också

Förväntat effektuttag på +40rwhp utan att byta till större spjäll osv kan nog vara en smula optimistiskt i normala fall men minst 30+ bör du absolut få ut, sen är ju ditt specifika rwhp-uttag lite avhängigt på transmissionsförlust iom Porschelåda.
Oavsett vilket så kommer du att skaffa dig massor av körbart vrid.


Tack! Ja, du vet ju hur det är att hantera vridet från en liknande motor...

Hur klarar din motor oljeförsörjningen vid långa kurvor med höga g-krafter?
Har hört att LS1/6 motorns tråg ska vara bra på sånt... eller kör du torrsump?

Mitt tråg ser inte alls lika bra ut, antagligen för att "Grand Sport" modellen fanns med torrsump orginal för de som ville köra bana...

Har inte bestämt hur jag ska göra här än.

_________________
Mattias Andersson
Tävlat i Clubmanserien, SPVM i en Phantom S21, vinnare 2018 + 2020
Tidigare Porsche 968, Vinnare 2014 + 2016 i Modsport klass 1
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Jag kör original LS6 tråg, sk batwing modell.
Hade emellanåt lite problem med oljeförsörjningen när jag hade standard motorfästen och r-däck men efter att ha bytt till andra mer stumma motorfästen så har problemet helt försvunnit för mig.

Att bygga torrsump måste vara det optimala men en del kör med accusump istället för- eller kombinerat med batwingtråg.

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 489



Mattias A skrev:
Kul att ni verkar tro på konceptet!!

Mattias Hahlin skrev:
...Förstår att du inte får trimma iom att du ska köra i en serie men med de där grenrören kan du enkelt hoppa över 500 hk med bara en kamaxel..

Vad är det för headers förresten?


Rätt, jag får ej trimma motorn. Men LS3:an verkar rätt strypt med orginal grenrör/kattar, så några fler hästar ska man nog kunna få ut...

Det är Pfadt:s headers/x-pipe som jag köpt. Dom verkar välbyggda och seriösa. Ska visst ge ca 40+ rwhp...
Lika bra att ha dessa med från början så man gör plats i karossen... Dessa gjorde motor-paketet rätt mycket bredare än jag kunde ana innan...

Här är deras före/efter kurvor:


Klingan75 skrev:
Ska man köra med originaleffekt blir amerikansk V8 oslagbart när man vill köra med större (tyngre) bil. När litereffekten är låg blir ju driftsäkerheten bättre och servicebehovet mindre. Kronor/Hk är ett förhållande man inte ska bortse ifrån. Nyckeln i ditt fall blir väl att försöka hitta så mycket extra effekt du kan i avgassystemet och kalluftinsug, kanske t.o.m. trycksatt luftburk.

Det måste väl bli en fördel att få in växellådan framför bakaxeln också, vikten blir i alla fall mer centrerad. Man vill ju inte ha nån stor klump hängande bakom bakaxeln

För övrigt ska det bli intressant att se hur du ska få ihop detta till säsongen 2014.


Helt rätt, jag hoppas på driftsäkra och lättdoserade hästkrafter!

Teoretiskt så är ju centrerad vikt bra, men bilar med lagom "utspridd" vikt fram/bak blir oftast mer lättkörda på gränsen. Jag kommer köra med Porschelådan, så den förblir "bakom bakaxeln".

Jag har ju alltid varit tidsoptimist och tror såklart att jag blir klar i god tid!!!

Torkel K skrev:
Ujujuj... blir lite klurigt att hänga med runt banorna 2014 alltså!

Bra motorval och helrätt satsning! Trist att du lämnar Modsport2, men nu litar jag på att du visar var skåpet ska stå i "ettan" istället. thumbs up


...allt är inte effekt!! Jag får nog svårt att komma ner i de låga tider du kört på tex Kinnekulle...

Det där med "skåpet ska stå" får vi nog ta med en nypa salt... Men jag hoppas såklart på nån mer pallplats nästa år... Vi får väl se vilka som ska vara med och vad dom har att köra!
Det är ju inte alla som är lika "öppna" med vad som pågår i garagen som vi!!



V8 och sugmotor thumbs up


Optimalt hade ju varit en BMW V8 men..
Utan stressfläkt iallafall.

_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851



PH-Racing skrev:

Optimalt hade ju varit en BMW V8 men..
Utan stressfläkt iallafall.


^^

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1638



Helrätt Mattias!
Nu blir det än tuffare i ettan..

med tändning och andning är du hemma runt 500 strecket med denna där..

Missa det kanske det men vilket sprut/tändsystem kommer du köra ?

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Mattias A
Eskilstuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 732


Trådstartare
PH-Racing skrev:
V8 och sugmotor thumbs up

Optimalt hade ju varit en BMW V8 men..
Utan stressfläkt iallafall.


Var ett tag inne på att ta m3 V8:an... Men den varvar ju sååå himla högt och min utväxling är redan ganska hög, så det hade nog inte blivit så bra...
Med denna motorn kommer jag till och med kanske behöva lägga i sexan ibland!!

Stressfläkt -nej tack!

Björn Davidsson skrev:
Helrätt Mattias!
Nu blir det än tuffare i ettan..

med tändning och andning är du hemma runt 500 strecket med denna där..

Missa det kanske det men vilket sprut/tändsystem kommer du köra ?


Jo, nu kanske jag kommer ha en liten chans att hänga på dej...
500 låter högt, men vi får se vad det blir. Tror redan 430 är i mesta laget för mina smala bakdäck...

Har inte bestämt mej till 100% än vilket sprut det blir... Är lite inne på Nira i7Competition, men det verkar så nytt att det knappt finns nån info eller omdömen om detta...
Var mycket nöjd med det Nira i3+ jag körde på orginalmotorn, lättmappat och smidigt.
I7C är sekventiellt upp till 8cyl och verkar vara ett av få som klarar e-gas.

Någon som har bra tips??

_________________
Mattias Andersson
Tävlat i Clubmanserien, SPVM i en Phantom S21, vinnare 2018 + 2020
Tidigare Porsche 968, Vinnare 2014 + 2016 i Modsport klass 1
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 489



Mattias A skrev:
PH-Racing skrev:
V8 och sugmotor thumbs up

Optimalt hade ju varit en BMW V8 men..
Utan stressfläkt iallafall.


Var ett tag inne på att ta m3 V8:an... Men den varvar ju sååå himla högt och min utväxling är redan ganska hög, så det hade nog inte blivit så bra...
Med denna motorn kommer jag till och med kanske behöva lägga i sexan ibland!!

Stressfläkt -nej tack!


Ska bli spännande och höra ljudet på din nya motor.

_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
Fyrken
Göteborg
Här sen Nov 2005
Inlägg: 273



Mattias A skrev:


Någon som har bra tips??


Hej,

Det blir lättare att rekommendera ett styrsystem till dig om du skriver ner vad du har för krav på systemet.
Vill du t.ex. ha loggningsmöjligheter, vilket jag tycker är ett måste för att snabbt kunna diagnostisera i depån, faller några bort. Jag vet dock inte hur i7 är m.a.p. loggning, men i3 lämnade en del att önska där (vi monterade en dator i bilen för att då ut data).
Vidare kan du fundera på om du ska koppla ihop ECUn med andra system, t.ex. dash.

Bra styrsystem som klarar E-gas finns det mycket av nu för vettiga pengar.

_________________
Erik Fyrk

997 turbo on Syvecs.
Professionell motorkalibratör.
Citera
Mattias A
Eskilstuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 732


Trådstartare
Fyrken skrev:
Mattias A skrev:


Någon som har bra tips??

Det blir lättare att rekommendera ett styrsystem till dig om du skriver ner vad du har för krav på systemet...


Helt rätt!

Inga jättekrav, en sugmotor kräver ju inte så mycket avancerat av ett sprut... men:
-KVALITET! Inget buggigt eller "hemmalött" som vibrerar sönder.
-Sekventiellt för 8 cylindrar
-Kompatibelt med e-gas
-CAN eller RS232 kommunikation och med på AIM:s lista över kompatibla ECU:er med deras dash:ar (Pista i mitt fall)
-Gärna ett antal extra temp/tryck ingångar

Loggar gör jag i dashen, så där har jag inga krav på ECU:n...

Har ni tips på bra grejer som är billigare än de ca 18k som Nira i7x competition kostar?

_________________
Mattias Andersson
Tävlat i Clubmanserien, SPVM i en Phantom S21, vinnare 2018 + 2020
Tidigare Porsche 968, Vinnare 2014 + 2016 i Modsport klass 1
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19510



Finns det inget vajertrottelhus till LS3an (som kan anses vara standard enligt Modsport)? Till LS1 och några av de tidiga truckmotorerna finns ju vajerhus (totalt rudis på om de passar eller hur mycket mindre de är).

Eftermarknadsvarianter dräller det ju av.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Mattias A
Eskilstuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 732


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Finns det inget vajertrottelhus till LS3an...


Jo, det finns sådana, men det jag tycker är bra med e-gas är att det är enkelt att mappa pedalen lagom progressiv vilket jag tror behövs.
Att göra detta mekaniskt går ju såklart men det blir lite mer komplicerat och inte lika lätt att ändra snabbt vid test på banan...

_________________
Mattias Andersson
Tävlat i Clubmanserien, SPVM i en Phantom S21, vinnare 2018 + 2020
Tidigare Porsche 968, Vinnare 2014 + 2016 i Modsport klass 1
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Mattias A skrev:
Fyrken skrev:
Mattias A skrev:


Någon som har bra tips??

Det blir lättare att rekommendera ett styrsystem till dig om du skriver ner vad du har för krav på systemet...


Helt rätt!

Inga jättekrav, en sugmotor kräver ju inte så mycket avancerat av ett sprut... men:
-KVALITET! Inget buggigt eller "hemmalött" som vibrerar sönder.
-Sekventiellt för 8 cylindrar
-Kompatibelt med e-gas
-CAN eller RS232 kommunikation och med på AIM:s lista över kompatibla ECU:er med deras dash:ar (Pista i mitt fall)
-Gärna ett antal extra temp/tryck ingångar

Loggar gör jag i dashen, så där har jag inga krav på ECU:n...

Har ni tips på bra grejer som är billigare än de ca 18k som Nira i7x competition kostar?


Har du kikat på MAXXEcu
http://www.maxxtuning.se/produkter/motorstyrning-elektronik/standalone . . . .

Det finns manualer programvara mm att ladda ner på hemsidan.

Kostar 13900:-

Har kikat runt lite & användarna verka väldigt nöjda.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Mattias A
Eskilstuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 732


Trådstartare
Uppdaterar med lite som händer i garaget...

Innan jul blev den specialtillverkade axeln klar, som ska få över vridmomentet från Corvette-transaxel-röret till ingående axeln i 968-lådan. Riktigt bra gjort av Sellholm, tack!

Porsche splines till vänster och Corvette till höger


Ingående axel


Ihop med "special-axeln"


Och allt tillsammans med bakre änden av Corvettens kardan


Med en 20mm tjock adapterplatta mellan transaxelrör/växellåda kommer utrymmet räcka för detta paket.

Så här ser transaxelröret ut (5" tjockt)


Kommer brädda kardantunneln ca 5cm på passagerarsidan för att få plats... Jag körde ju i somras med växellådan flyttad ca 3cm åt höger för att kompensera för den "offsetade" diffen (944/968 har orginal olika långa drivaxlar hö/vä, men jag kör med 996:ans lika långa). Nu kommer hela motor/växellåds-paketet sitta 3cm till höger om mitten, för att få lite mer utrymme för högerfoten (åt rätt håll för viktfördelningen med).



Fortsättning följer!

_________________
Mattias Andersson
Tävlat i Clubmanserien, SPVM i en Phantom S21, vinnare 2018 + 2020
Tidigare Porsche 968, Vinnare 2014 + 2016 i Modsport klass 1
Citera
Mattias A
Eskilstuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 732


Trådstartare
Michael Bäck skrev:
Har du kikat på MAXXEcu


Jo, har kollat lite på dom... men de finns inte med på AIM:s lista över kompatibla ECU:er med min dash, vilket är ett måste...

_________________
Mattias Andersson
Tävlat i Clubmanserien, SPVM i en Phantom S21, vinnare 2018 + 2020
Tidigare Porsche 968, Vinnare 2014 + 2016 i Modsport klass 1
Citera
Magnus Svensson
Oslo
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1216



Verkligen kul bygge och med den effekten och slicks så kommer det att gå riktigt fort tror jag

_________________
Magnus Svensson
PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt
Citera
Mattias A
Eskilstuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 732


Trådstartare
Så... lite om julhelgens jobb i garaget...

Tidsoptimist som man är, så var målet att under jul-nyårs-ledigheten täppa igen dessa stora hål som blivit i karossen...





Fick låna hem en sån här från jobbet, vilket har behövts (tillverkad 1958!)


Efter mycket måttande, kapande och svetsande så blev det så här:

Breddning av kardantunneln:


Torpedvägg passagerarsidan (använde lite av mitt-delen från std torpedvägg (i vitt)):


Annan vinkel


Från motorsidan (utan grenrör):


Undersidan (kardantunneln är extra bred nertill för att rymma de två 3" avgasrören):


Hann tyvärr inte göra klart torpedväggen på förarsidan. Denna blir lite extra "meckig" då den behöver vara mer tight mot motor/grenrör för att få plats med gasfoten. Kommer även flytta förarpositionen ytterligare ca 7-8cm bakåt = förlänga rattstång och göra nya fästen för pedalerna... mera jobb

_________________
Mattias Andersson
Tävlat i Clubmanserien, SPVM i en Phantom S21, vinnare 2018 + 2020
Tidigare Porsche 968, Vinnare 2014 + 2016 i Modsport klass 1
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766



Snyggt jobbat, blev ju himla bra det där! thumbs up thumbs up

Rätt fin förmån att få låna hem en plåtbock en stund oxå.....



_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
GIII Racing
Ingarö
Här sen Jan 2013
Inlägg: 74



Jädrans vad bra det blir
Själv fick jag ur gamla motorn, bakvagn och transaxeln och lacka upp hela underredet sätta dit nya transaxeln,växellådan och bakvagnen,nu väntar motormontering Än så länge passar allt
Kämpa på så får vi se vem som blir klar först thumbs up

_________________
Anders Gustavsson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 968 #48 Modsport1 - Såld!
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 31, 32, 33   >>
227 besök senaste veckan (335210 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande