Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Hur tränar dom stora och halvstora grabbarna?
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (11550 totalt)
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Jag har förflutet som elitidrottare, tävlande i olympisk snabbpistol och hade OS som mål, tyvärr nådde jag inte ändå fram och sedan några år tillbaka ligger pistolerna för det mesta inlåsta. Köra bil är ju kuligare!

Till saken: Skyttet tränade jag runt 250-300 timmar effektivt tid om året, plus fysträning som egenligen borde varit mer än det var. Med bilkörandet har jag naturligtvis inte samma ambitionsnivå resultatmässigt, men en intressant frågeställning är ändå, hur tränar man? (teknisk träning alltså, typ körträning Avser inte fysträning) Det är väl i princip bara om man är fabriksförare hos Ferrari F1-team som man har möjlighet att vara på banan så mycket man orkar? Hur gör alla andra? Alltså både hel och halvproffs och duktiga amatörer? Inte ens som flitigt långsloppsåkare kommer man upp i speciellt mycket timmar, jag drar till med 10 tävlingar och 3 timmars körning per tävling? 30 timmar? Sen kommer ju träning till det, men ändå, det blir inte så mycket av det.

En ganska normal träningsdos för en heltidsidrottare är runt 900 timmar per år.

Jag gissar lite, gokart... på senare år en del bilspel av simulatorkaraktär, specialbyggda simulatorer? Hur gjorde man för 10 år sen?

_________________
Pär Hylander
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1045



Så har skriver Carl Rydquist
http://hem.passagen.se/calleman/vinter.htm

Anders C

_________________
/Anders C
Citera
Thomaso
Solna
Här sen Jan 2003
Inlägg: 659



Jo mycket tröning behövs ju. PG Lundmark som kör dakarrallyt på hoj tror jag sa att han träna 700 timmar per år och det var blandat med teknik och styrka. Sen har ju heltidsproffsen mycke större förusättningar för att träna inom den riktiga grenen med bra material en de mediokra som får köra mer saker som inte är gren nära.

PS, vad fan är snabbpistol?

_________________
Thomas Tegbäck
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
HOOPoo skrev:

PS, vad fan är snabbpistol?


Precis vad det låter som . Olympisk gren, 25 meter, kaliber .22 kort (mkt klen) fem tavlor bredvid varandra, 1 skott på vardera, 5 skott i en serie på 4 sekunder.

ooops, nu blidde det OT igen

_________________
Pär Hylander
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Jag skaffade mig en likadan bil för att ha som vinterbil, så man tränar bort ryggradsreflexerna från framhjulsdrivna bilar då bakhjulsdrivet ju uppför sig lite annorlunda. Inte nog med att man lär sig drifta och hantera bakhjulsdrivet på halt underlag - det är kul också. Kör på tvären så ofta jag kan thumbs up

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Jag kostar på mig ett svar trots att jag inte räknar mig själv till ens en av de "halvstora" grabbarna...
Jag tänker och funderar på spårval, apex och körteknik mest hela tiden. Sen har jag en Astra Gsi som vardagsbil för att känna igen mig även när jag inte åker Kadett.

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Micke Holmström skrev:
Jag kostar på mig ett svar trots att jag inte räknar mig själv till ens en av de "halvstora" grabbarna...
Jag tänker och funderar på spårval, apex och körteknik mest hela tiden. Sen har jag en Astra Gsi som vardagsbil för att känna igen mig även när jag inte åker Kadett.

Vi "smågrabbar" tränar ju på rejsa.nu, nästan dygnet runt.
Det blir många timmars "ljugande" det.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Jag känner mig inte heller mig varesig halvstor eller helstor! om vi inte pratar kroppsligt !
Men annars så är det väll GPL eller GTR som gäller! thumbs up

MVH
Fredrik

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Ja, en viss mental träningseffekt blir det nog av att fundera på bästa spåret genom rondellen och av sitta här å lögna åsså

_________________
Pär Hylander
Citera
Hazze
NuEVO El Stockholmo
Här sen Nov 2002
Inlägg: 364



I grund och botten tror jag att man bör ha en viss medfödd talang att framföra bil eller vilket motorburet snabbgående fordon som helst.
Vissa har ju en enorm känsla för det de gör. Kan bara referera till en viss herre som för några år sen som hämtade upp en ganska påbörjad avåkning galant... Jag vart/är MÄKTA imponerad !!!!

Men just att ha mycket träning och övning i ryggen ger naturligtvis färdighet. Jag själv kör väldigt mycket bil men är nog långt ifrån någon bra "åka-fort-förare" även om jag har många timmars körning bakom ratten. Däremot tänker jag mycket (precis som Micke här ovan säger) just på "turn in, apex, flat out" under tiden jag kör.. Dels för att få en ganska jämn körning och dels till viss del hålla sinnet skärpt i den mån det går... Saken är att visst kränger det en del ibland och ungarna undrat vad pappa håller på med. Men de har vant sig nu.

Jag tror att det bästa man kan göra om man inte har tillgång till bana eller liknande är att ta sig ut bland småvägarna och bara nöta och nöta !! Bara att man är observant och respekterar mindre samhällen man passerar...
Likväl som man åker ut och sladdar runt i den första snön med viss barnslig förtjusning kan man ta sig någon kväll i veckan och tanka upp sin ögonsten och bege sig ut, bara för att köra !?!

_________________
//Hazze owenius

S.C.S
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

GPL är en mycket bra träning IMo, speciellt reflexträning när man "tappar bilen", bromsar för sent osv osv. Ingen tvekan om att jag lärt mig mycket den vägen, och då är jag ändå bara halvdan på GPL

_________________
Magnus Thomé
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Hazze skrev:
I grund och botten tror jag att man bör ha en viss medfödd talang att framföra bil eller vilket motorburet snabbgående fordon som helst.


Det tror jag också. Min chef som läst psykologi m.m. säger att "man" identifierat nästan 300 olika sorters intelligens. Med den tesen i ryggen tror jag att en duktig bilförare har god spatial intelligens. En viss ballistisk/retardations-intelligens har man också. Dvs en förmåga och känsla att veta var man befinner sig i förhållande till omvärlden, hur fort omvärlden närmar sig etc.

Jag tror också att om man "upptäcker" sin medfödda specialintelligens intresserar man sig för en hobby som premierar utövare med en specifik "above-average"-förmåga. Har man till exempel stort tålamod blir man en "framgångsrik" fågelskådare, eller gott balanssinne god inlinesåkare.

Således är vi förmodligen alla oerhört spatialt intelligenta.

Mvh Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



BTG skrev:

Således är vi förmodligen alla oerhört spatialt intelligenta.

Mvh Micke


Ny slogan:
"Rejsa.nu, För dig med hög spatial Intelligens!"

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
BTG skrev:
En viss ballistisk-intelligens har man också.


Wow, vi har hittat koppling mellan bilkörning och skytte thumbs up

Allvarligt talat ligger det nog en del i det! thumbs up , jag skulle nog iofs kalla det talang, men det har väl mindre betydelse

_________________
Pär Hylander
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Jag minns att när Gunde Svan började med rallycross så sa han att dom andra nästan aldrig tränade på körningen. Det gjorde ju Gunde, å andra sidan desto mer.

Mikka Salo har sagt att han i barndomen bodde bredvid en gokartbana och varje gång det regnade rusade han ut och körde så mycket han kunde.

Man får intrycket av att färdigheterna tränas upp i ett tidigt stadium och sen "sitter dom" där. Ungefär som att cykla. Fast krångligare.

Nånstans på nätet finns en uppsats av en amerikansk kille som handlar om mental träning av racingfärdigheter. Tyvärr kommer jag inte ihåg adressen, nån som vet vilken jag menar? Den är lite orienterad åt gokart, men funkar utmärkt för bil också.

JohanR

_________________
Johan Rådlund
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



JohanR skrev:
Jag minns att när Gunde Svan började med rallycross så sa han att dom andra nästan aldrig tränade på körningen. Det gjorde ju Gunde, å andra sidan desto mer.

Mikka Salo har sagt att han i barndomen bodde bredvid en gokartbana och varje gång det regnade rusade han ut och körde så mycket han kunde.

Man får intrycket av att färdigheterna tränas upp i ett tidigt stadium och sen "sitter dom" där. Ungefär som att cykla. Fast krångligare.

Nånstans på nätet finns en uppsats av en amerikansk kille som handlar om mental träning av racingfärdigheter. Tyvärr kommer jag inte ihåg adressen, nån som vet vilken jag menar? Den är lite orienterad åt gokart, men funkar utmärkt för bil också.

JohanR


Jag håller med dig Johan.

Jag tror att det går att träna väldigt mycket, men som du säger träningen ger klart mer ju yngre man är när man tränar och även hur man tränar har betydelse så klart.

Sen tror jag att det kan skilja fysiskt avseende snabbhet i reflexer och hur hela det autonoma nervsystemet arbetar från individ till individ. Men för att få in reflexerna måste man öva.

mvh
Daniel

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Jag har tränat sedan jag var 11 år..........Fast det var mer som Hubbe Berg uttrykte det vid något tillfälle:......"När ni var hemma och lekte med syrrens barbie....Var jag ute och hade snut-jagen"

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



DanielB skrev:
Sen tror jag att det kan skilja fysiskt avseende snabbhet i reflexer och hur hela det autonoma nervsystemet arbetar från individ till individ. Men för att få in reflexerna måste man öva.

mvh
Daniel


Jag såg någon dokumentärfilm på Discovery (yes, jag är en SÅN) ett par år sedan som handlade om vardagsbilkörare och skillnaden mot en racingförare på bana. Skillnaden låg mest i att racingföraren hade lärt sig att "förprogrammera" sig själv så att han i varje tillfälle hade en färdig plan för kroppen att agera ut så han i praktiken slapp aktivt reagera, fundera och tänka till på vad som ska göras. På så sätt kapades reaktionstiderna avsevärt. Detta menade den här forskaren var egentligen "the secret to success".

Sedan vill jag minnas ett annat program som handlade om ögonens rörelser i bilkörning, där forskaren hade testat sig själv och andra i trafiken, men även tävlingsförare på banan. Det jag minns mest var att tävlingsföraren tittade sällan ner på instrumenten annat än på rakan, samt att ögonen i förberedelse på kurvtagning letar efter referenspunkter (eller bromspunkter som vi säger) samt i apex på kurvan. Låter rimligt. Det är möjligt att det var samma program faktiskt.

Jag kan tänka mig att man kan öva upp den här förmågan på datorn / tv-spel, men det måste säkert kompletteras med nötning på bana

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Vintern innan Damon Hill blev världsmästare åkte han så mkt Karting han kunde...på HALVFUKTIG bana. "Inget är så svårt som att göra det fort och inget reagerar så kvickt! Man måste verkligen vara med..."

Skomakarn åker ju oxå en hel del Karting. "Närmre en F1:a i reaktioner och direkthet kommer man inte på 4 hjul... Allt annats är för stort och tungt! MKT bra träning!"

Så ut och hyr Kartinghallarna nu, spola golvet och kör sisådär 2-4 timmar/dag! Det ger garanterat bra träning!

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

MK skrev:
....
samt att ögonen i förberedelse på kurvtagning letar efter referenspunkter (eller bromspunkter som vi säger) samt i apex på kurvan. Låter rimligt. Det är möjligt att det var samma program faktiskt.

Jag kan tänka mig att man kan öva upp den här förmågan på datorn / tv-spel, men det måste säkert kompletteras med nötning på bana

Att lära sig titta igenom kurvan och inte dit man ska just härnäst funkar utmärkt på datorn om man har en bra burk och kan köra med hög upplösning på skärmen, tex 1600x1200 eller så. Mycket bra träning som ger positivt resultat även på datorn.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

BTG skrev:
...
tror jag att en duktig bilförare har god spatial intelligens. En viss ballistisk/retardations-intelligens har man också. Dvs en förmåga och känsla att veta var man befinner sig i förhållande till omvärlden, hur fort omvärlden närmar sig etc.

"Bollkänsla" alltså

_________________
Magnus Thomé
Citera
Sparade trådar/FAQ
Hur tränar dom stora och halvstora grabbarna?
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (11550 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande